به بهانه ابلاغ اصلاحیه جدید «قانون خدمت وظيفه عمومی»؛

این قانون به بازسازی نیاز دارد، نه وصله ـ پینه

بیشتر قوانین هم نیاز به بازسازی دارند؛ یعنی هر چند سال یک بار، باید بازبینی و تغییر داده و به روز شوند؛ تغییراتی شبیه آنچه در قوانین راهنمایی و رانندگی رخ داد و یا آنچه قرار است در آموزش و پرورش انجام شود؛ تغییراتی زیربنایی و مهم که برای همه وجوه آن برنامه‌ریزی لازم است و هدف؛ تغییراتی که بهره‌وری سیستم را افزایش داده و سرانجام منجر به رضایت عمومی خواهند شد.
کد خبر: ۲۱۰۸۶۹
|
۲۵ آذر ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۱ 16 December 2011
|
27147 بازدید
|
سرویس اجتماعی ـ شدیدا مضطرب است؛ این را می‌شود به راحتی از سخنانش دریافت. به تازگی در مقطع کار‌شناسی ارشد از دانشگاه فارغ التحصیل شده و برای ادامه خدمت، فرم‌های مربوطه را پست کرده است.

اکنون شنیده که ممکن است به دلیل طولانی شدن مدت وقفه خدمتش، دوباره برای «دوره‌ کد» اعزام شود. بسیار تلاش کرده که ته و توی ماجرا را دربیاورد، ولی هیچ مرجعی برای پاسخگویی پیدا نکرده است، حال آن که احتمال دارد برای دوره دکترا هم برگزیده شود و در صورتی که این اتفاق بیفتد و سرباز باشد، وقفه دوباره خدمت برایش شدنی نیست؛ این یعنی بد‌ترین حالت ممکنه!

به گزارش «تابناک»، اصلاح موادی از قانون خدمت وظیفه عمومی از سوی رئیس جمهوری ابلاغ شد؛ قانونی خاص که با سرنوشت بخش زیادی از جوانان ایرانی گره خورده و شفافیت زیادی ندارد؛ آن قدر که هر ماهه در برخی نشریات ویژه، شفاف‌سازی(!) شده و به فروش می‌رسد.

یک روز سخن از معافیت سه برادری است و روز دیگر، معافیت‌های دو برادری؛ تغییراتی که به درستی اطلاع رسانی نمی‌شوند و این شاید بزرگترین نقیصه مطرح در این زمینه باشد. جالب اینجاست که بر پایه مصوبه اخیر مجلس، برخی اختیارات بر عهده ستاد کل نیروهای مسلح قرار گرفته و گویا کسی حاضر نیست در شرایط موجود تغییری پدید آورد.

جانشین اداره منابع نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح، در آخرین کنفرانس خبری گفت: تا کنون ۴۳۰ هزار نفر از معافیت سه برادری استفاده کرده و معاف شده‌اند و به موجب مصوبه قانون، معافیت سه برادری تا سال ۹۱ ادامه دارد.

بر پایه قانون، همه افراد ذکور  ایرانی واقع شده در محدوده سنی ۱۸ تا پنجاه سال، مشمول مقررات خدمت عمومی محسوب شده و می‌بایست به مدت ۲۴ ماه دوره ضرورت را سپری کنند؛ دوره‌ای که می‌تواند تحت شرایطی افزایش یافته و یا مانند سالهای اخیر، با کاهش مواجه شود.
سردار کمالی این موضوع را دستمایه خوبی دانست تا با آن، مخالفت با معافیت دو برادری را موجه نشان دهد، در حالی که شواهد نشان می‌دهد که درباره این سخن سردار بیش از این باید تأمل شود.
 
با در نظر گرفتن عفوی که در سال ۱۳۸۵ از جانب مقام معظم رهبری به آن دسته از مشمولین غایب از خدمت که متولد سال ۱۳۵۵ به قبل بودند، اکنون متولدین ذکوری مشمول خدمت سربازی به شمار می‌روند که در حد فاصل سال‌های ۱۳۵۵ تا آخر ۱۳۷۱ چشم به دنیا گشوده باشند که هر دلیل تاکنون به خدمت سربازی نرفته باشند. در حالی که بر پایه آمار ولادت‌های ثبت شده در سازمان ثبت احوال کشور، با بازه‌ای شانزده میلیون نفری روبه‌رو هستیم که با استناد به سخنان سردار کمالی، ۹۷ درصد خود معرف هستند؛ به عبارتی بهتر، تنها 3 درصد از این شانزده میلیون نفر سرباز فراری به شمار می‌روند؛ یعنی ۴۸۰ هزار نفر، حال آن که در سخنان مسئولین، تناقضاتی به چشم می‌خورد؛

۱ـ به گزارش سردار حمید صدرالسادات، رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا، تا کنون برای ۳۶۰ هزار نفر از متقاضیان معافیت سه برادری (۹۲ درصد از متقاضیان) کارت معافیت صادر شده و مابقی در دست رسیدگی است.

۲ـ به گفته جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح، سالانه شصت هزار نفر از مشمولان و سربازان غایب دستگیر می‌شوند که امسال این موضوع تشدید خواهد شد.
کمالی با بیان اینکه هرساله باندهای جعل پایان خدمت و معافیت شناسایی می‌شوند، افزود: گمان می‌کنیم که حدود چهار تا پنج‌هزار کارت جعلی در کشور وجود داشته باشد. / مهر

۳ـ سردار کمالی: پیش‌بینی ما این است که اگر قانون معافیت دو برادری اجرا شود، در مرحله نخست پانصد هزار نفر و در سال‌های بعد، میان ۷۰ تا ۷۵ هزار نفر با استفاده از این قانون معاف شود؛ یعنی اکنون چیزی نزدیک ۷۵ هزار نفر در این سطح هستند و جز این تعداد، بقیه پانصد هزار نفر از سال‌های پیش در این سطح قرار گرفته‌اند و اکنون غایب هستند!

مواردی از این دست شاید تنها برگرفته از اشتباهات محاسباتی باشد، اما آنچه اهمیت دارد این است که «سربازی اولویت دوم مشمولان شده است». اینجاست که باید مسئولین مربوطه با جدیت ورود پیدا کرده و مانع از نزول احتمالی ارزش‌ها شوند.

هزینه‌های یک سرباز در جامعه امروزی، دو میلیون تومان در سال است با تمام مسائل رفاهی که اگر هزینه کل آن‌ها را محاسبه کنیم، به رقم بالایی دست خواهیم یافت که دولت برای تامین آن به مشکل برخواهد خورد... کشورهای غربی تجهیز محورند؛ اما در کشور ما انسان محوری در راس امور قرار دارد.
خدمتی که از دید شرعی هم مورد تأکید قرار گرفته و در لزوم بودنش جای شکی نیست، ولی شاید باید با نگاهی تازه قوانین مربوط به آن بازبینی شود؛ بنابراین، بر ماست که اجازه ندهیم این خدمت مقدس به «اجبار» نزدیک شده و خدای ناکرده ذره‌ای از ارزشش کاسته شود.

شاید بهتر است که طرح جامعی را پایه ریزی کنیم که همان گونه که برخی از مشمولان با صدور امریه به خدمت در ادارات گوناگون گسیل می‌شوند، بتوانیم به گونه‌ای تخصصی‌تر با سربازان آتی برخورد کنیم تا با ایجاد علاقه بیشتر در مشمولان، به توسعه خدمات رسانی در دیگر عرصه‌ها نیز کمک کرده باشیم؛ طرحی جامع که بتواند مشوق جوانان مشمول باشد و با ایجاد تحول در سایر زمینه‌های خدمت رسانی، رضایت عمومی بیشتری را فراهم کند.


شاید بد نباشد نگاهی هم به وضعیت خدمت وظیفه در دیگر کشورها داشته باشیم:

ردیف

نام کشور

مدت خدمت سربازی (ماه)

محدوده سنی مشمولیت خدمت (سال)

توضیحات

1

اتریش

6

18 تا 35

معادل 9 ماه خدمت اجتماعی

2

بلاروس

12-18

18 تا 27

3

برمودا

38

18 تا 32

جمعیت: کمتر از یک میلیون نفر / دفاع از این کشور به عهده انگلستان است

4

برزیل

12

18 تا 45

5

شیلی

-

-

خدمت لغو شده ولی دولت اختیار دارد در صورت نیاز دوباره اجرایش کند

6

چین

24

18 تا 22

7

قبرس

24

18 تا 50

جمعیت: کمتر از یک میلیون نفر

8

دانمارک

4-12

18 تا 27

معمولا طول خدمت 4 ماه است / معادل 6 ماه خدمات اجتماعی

9

مصر

14-48

18 تا 30

از وضعیت بعد از انقلاب مصر خبری در دست نیست

10

اریتره

16

18 تا 40

دولتش در دستگيري سربازان فراري مشهور است

11

اوکراین

18

18 تا 27

قرار بود تا سال 2010 حذف شود

12

ترکیه

15-20

20 تا 41

به 6 تا 15 کاهش یافته است

13

کره جنوبی

24-27

20 تا 35

سربازان فراری زندانی می شوند

14

لبنان

12

18 تا 30

مقرر شده بود که تا سال 2007 خدمت‌اجباری حذف‌شود

15

مالزی

3

18 به بالا

انتخاب 20 درصد بصورت قرعه کشی

16

مکزیک

12

18 به بالا

قرعه کشی

17

نروژ

12

18 تا 44

معمولا بعد از 28 سال به خدمت فرا خوانده نمی شوند

18

روسیه

24

18 تا 27

برنامه های برای کاهش آن به 1 سال در نظر دارند

19

سنگاپور

24

18 تا 21

20

سوئیس

260 روز

19 تا 49

معادل 390 روز خدمات اجتماعی

21

تایوان

16

19 تا 35

قرار بود به 12 ماه تقلیل پیدا کند

22

ونزوئلا

تا 24

18 تا 34

یکی از دلایل معافیت در این کشور، همجنس بازی است!

23

ایران

24

18 تا 50

اکنون مدت سربازی 18 ماه است


جدول برگرفته از سایت سازمان وظیفه عمومی ناجا با اعمال تغییرات لازم (بروز رسانی شده)
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۴۸۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
خوبه خیلی خوبه ولی فکر کنم تنها تو کشور ماست که پول نمی دن. من روزی که رفتم پادگان لباس هایی که به من دادن اندازه نبود و گفتن برو میدان امام حسین تعویض کن. رفتم میدان امام حسین با هزینه پونین 4 سال پیش 50هزار تومان پول دادم...دولت این پول به من میده!
هزینه رفت و آمد من به محل خدمت ماهیاته 80هزار تومان می شد ولی حقوق من حدود 58هزار تومان!!!
شما یه آدم تحصیل کرده 24ماه می خواید کار بکشید که حقوقش از حداقل حقوق وزارت کار که به یه آبدارچی میدن هم کمتره!!!
پاسخ ها
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
به این موارد اضافه کنید که سربازی هر چند ماه که هست، بهش 6 ماه هم بابت الافی قبلش اضافه کنید. من موقع سربازی، آبان دفترچه فرستادم گفتن اردیبهشت بیا!! اردیبهشت که رفتیم گفتن ظرفیت نداریم برو شهریور بیا!!!!!!
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
یک مورد دیگر هم اضافه کنید که بصورت پیش فرض این دو سال جزو سوابق بیمه بازنشستگی نیست. برای اینکه حساب بشه باید براش از جیب خودتون پول بدید.

جستجو کنید تو سایت تابناک به عنوان "نحوه خرید بیمه دوره خدمت سربازی".
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۶:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
تازه يادت رفت بگي بخاطر اينكه دو سال را به عنوان سابقه بيمه در نظر بگيرن كلي پول ميگيرن (براي خود من حدود 3 ميليون) كجاي دنيا اينجوريه ؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
از همه جالبتر اینه که تو فیش حقوق سربازی (که خیلی هم مبلغش زیاده!!!!) بابت بازنشستگی پول کم میکنند ولی نمیدونم چرا باید این مدت رو برای بازنشستگی دوباره خرید!!!!؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
اونی که میگه این مملکت مدیونی از کجا میگه این مملکت چکار کرده برای ما که ما مدیونیم به هر جا رسیدیم خودمون رسیدیم هیچکی هم کمکمون نکرد....هیچ مدیونی هم در کار نیست ...اون وضع خونه اون وضع ماشینهایی که سوار میشیم اون وضع جانبازهایی که حق دارن به گردن آقایون...
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
بنده الان فوق لیسانس رو تمام کردم. تو شرکت کار میکنم و همسر و فرزند دارم.حالا 2 سال رو برم وظیفه عمومی چکار کنم؟جریمه بنویسم؟کلانتری وایسم؟یا تو نگهبانی پست بدم؟چرا به فکر نیستید؟ تو سربازی وقتی به بیسواد و باسواد فرقی قائل نمیشن به چه دردی میخوره؟
وقتی میری خدمت مثل سگ رفتار میکنن با آدم. 2 سال جوانی و بهترین عمر یک ادم رو میگیرن که چی بشه؟لاقل دلخوشیمون به امریه بود که که مثل یه کارمند باشیم تو حیطه خودمون کار کنیم.ماشالله امریه های سربازی که فقط برای سفارش شده ها است.طرف با دیپلم امریه میگیره با فوق لیسانس به ما محل سگم نمیزارن.حالا رفتم سربازی کی جوابگوی خانوادم میشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
موافقم باهات منم وضعیتم مشابه توست فوف لیسانس از شریف دارم متاهل هم هستم. ولی اگه برم خدمت هم کارم رو از دست میدم هم اینکه خرجی خانوادم رو با حقوق 50 هزار تومنی نمیتونم بدم.برا امریه هم رفتم ولی تا پارتی نباشه جور نمیشه!
ناصر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
تو حرف زدنتو بلد نیستی میخوای نری سربازی؟برو سربازی ادم شی...بابا تنها تو نیستی که فوق داری منم دارم اما رفتم هیچ اشکالی هم نیومد...
فرهاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
به قول دوستمون الان من 29 سالمه توی شرکتی کار میکنم یه بچه دارم و 6 سال ازدواج کردم به نظرتون من برم سربازی همین بغل گوش خونمونم باشه ...باید کارمو ول کنم بعد کرایه خونه و خرج خونه رو کی بده؟ نه جدی یه نفر از مسئولین جواب بدن ؟از تابناک هم خواهش میکنم همینو منعکس کنند جواب بگیرن منبع درآمد رو بگن بعد ما با جان و دل بریم بالا کوه خدمت کنیم؟
سعید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
خوب باید در زمان دانشجویی (ارشد) از طرح دانشجویان نخبه استفاده می کردید و تا 12 ماه کسر خدمت می گرفتید
سید مصطفی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
ناصر جان سربازی واسه آدمایی مثل تو از نون شب واجب تره!!
ناشناس
| Germany |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
منم به ناصر پيشنهاد مي كنم دوباره بره سربازي. هيچ كس هم نمي فهمه. كلي هم حال ميده.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
بنده هم فوق دارم مثل جنابعالی منم به خاطر سربازی یه موقعیت خوب شغلی رو از دست دادم ولی باید قبل زن گرفتن فکر اینجاهاشو رو هم میکردی خیلی بچه ها تو سربازی متاهل بودند زن گرفتنم یه دست آویزی شده برای بعضی ها اگه شما تمکن مالی نداشتی که نمیرفتی زن بگیری
نا آشنا
| United States |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
آقاجان من خوب شما که انسان تحصیل کرده ای هستی با یه محاسبه کوچیک فکر این روز ها رو میکردی و تا تکلیف سربازیت مشخص نشده ازدواج نمیکردی
مهرداد
| United States |
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
دوستانی که میگن زن دارن. فکر میکنن بقیه چلاقن که زن نمیگرن؟؟ خوب به خاطر همین مشکلاته دیگه. باید از اول فکر همه جاشو میکردید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
عزیز اینها دلیل نرفتن نمی شه.
من مهندسم و 2 سال قبل حین انجام خدمت وظیفه پدرم را هم از دست دادم و باز معاف نشدم.
زیاد سخت نگیرید.
مشابه شما زیاد هستن ولی باید رفت دیگه و دوره بسیار باحالی است.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
شماها که فوق لیسانس هستین برین ستاد کل نیروهای مسلح اونجا پروژه تحقیقاتی انجام بدین
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
دبستان و دبيرستان و دانشگاه رو كجا درس خواندي؟ چقدر از امكانات مملكتت استفاده كردي ؟ بالاخره مديون مملكتت هستي . سربازي بخشي از حقوقيه كه مملكت به گردن ما داره. آمار هم ميگه همه جا مرسومه.
اما اينكه حق و حقوق سربازها را بايست بدن سرجاش . براي امثال تو هم قانون خاص وجود داره. برو خوش ميگذره
ناشناس
| Canada |
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
موافقم باهات منم وضعیتم مشابه توست
ناشناس
| United States |
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
یعنی چی ازدواج نمیکردی؟ اولا که در اسلام و فرهنگ ما ازدواج زود خیلی هم تایید و توصیه شده. دوما مگه زن گرفتن مثل خرید کردن هست؟ داری راجع به دو تا انسان حرف میزنی وقتی پای عشق و احساسات پیش میاد دیگه این حرفها نیست که!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
جیک جیک مستونت بود فکر زمستونت بود؟ اون روز جو گیر شدی رفتی نشستی پای سفره عقد یادت نبود که سربازی هم باید بری؟
اگه تو فوق لیسانس داشتی من با مدرک دکتری جلوی آدم سیکل باید پا می چسبوندم باید براش چایی می بردم(چون سابقه خدمت داشتم امریه بهم ندادن!)
ولی با این چیزایی که نوشتی یه سربازی بری بد نیست حال و هوات عوض می شه!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
كسي كه تو ازدواج كردن مصمم هست خب ميتونه برنامه هاشو متوقف كنه و سريعتر بره خدمت كه بعدا به مشكل بر نخوره!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
علی جان اول می رفتی سربازی بعد از درس ازدواج
سربازی مال همه است با سواد بی سواد پول دار یا بی پول اقا زاده یا بچه یه کارگر همه
خون همه یا رنگه
ضدسربازي
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
آقايوني (شايد هم خانم باشند) كه اينطور از سربازي رفتن دفاع مي كنيد، لطف كنيد اسمتونو بديد سازمان نظام وظيفه يه دو سال ديگه هم اضافه خدمت بريد تا دينتونو خيلي خوب ادا كرده باشيد. حيفه با اين روحيه فقط 18 ماه خدمت كنيد. .. حيفه به خدا... درخواست بديد شايد استقبال بشه ...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
شما خودت حتما از سفارش شده ها هستی !! آخه کسی که سربازی نرفته چطوری کار گرفته ؟؟ ما که سربازی هم رفتیم فوق لیسانس هم داریم هیچ جا راهمون نمیدن . شما حتما سفارش قوی شدی داداش
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
چقدر بعضی از دوستان محاسبه گر شدن. من موندم با این دوستان محاسبه گر چرا اوضاع اینجوریه!!!!
دوستانی که میگن باید قبلش فکر میکردید بدونن که زمانی که من ازدواج کردم سال اخر دانشگاه بودم و اون موقع داشتن سربازی رو می فروختن ولی از شانس بد من تا درس من تموم شد فروش سربازی هم برداشته شد و من که متاهل بودم مجبور شدم کار کنم به این امید که شاید فرجی بشه که متاسفانه تا الان نشده
مجید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
این متن را ببرید در مجلس شورای اسلامی و بخوانید بلکه به فکر بیافتند و سربازی را مرمت کنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
من که معاف شدم، بنابراین علاقه ای به خواندن خبر نداشتم، فقط جدول رو نگاه کردم، هر کسی می سوزه منفی بده!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
اِه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
اتفاقا تو یکی باید می رفتی سربازی شاید آدم می شدی
این چه طرز حرف زدنه؟!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
آخه! معاف شدی؟؟دلم برات سوخت. حالا خودت بگو واسه چی معاف شدی!؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
آخه چی بگم تو که معاف شدی می دونستی تو خیلی از مراکز دولتی و حتی بعضی از خصویا هم استخدام نمی شی
ناشناس
| Australia |
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
شرط میبندم کارت معافیت قرمزه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
من هم معافیت کفالت گرفتم ولی برای همه برادرهام احساس همدردی می کنم و دوست دارم همه معاف بشوند خیلی آدم بی معرفتی هستی تو!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
چه طور به خوندن این خبر علاقه نداشتی ولی هم خوندی و هم نظر دادی!!!؟ معلومه که باید معاف میشدی ....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
سلام
منم قانونآ معافم(به دلیل جبهه رفتن پدرم)ولی میخوام برم چون پدرم جبهه رفته و خودم دلیلی نداره صرفآ به خاطر اینکه فرزندشم معاف شم.پس تصمیم گرفتم ازین معافیت استفاده نکنم و تا چند ماه دیگه(اگه کنکور قبول نشدم)خودمو معرفی کنم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
چرا سازمان محترم نظام وظیفه آمار بقیه کشورهای جهان (بجز این 23 تا) که این دوره ی عمر تلف کن رو حذف کردن رو نمی ذاره؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
چون تو بقیه جاها خدمت اجباری ندارنو سربازاشون همه حرفه ای هستن . یعنی به عنوان کار اصلیشون میشن سرباز و پول خوب میگیرن
ناشناس
| Germany |
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
همه که حذف نکردن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
يه نگاه به ليست كشورهاي انتخاب شده بندازيد. اريتره، چين، ونزوئلا ....
بقيه شون هم قابل مقايسه با ايران نيستند. اما قابل توجه سازمان نظام وظيفه، توي دنيا نزديك به 190 كشور وجود داره. ليستو اگه كامل كنيد اونوقت اوج فاجعه مشاهده خواهد شد..... ضمنا تورم ايران و ميزان دريافتي سربازها رو هم لحاظ كنيد اونوقت بايد رفت مرد از اين همه بدبختي ....
دانشجوی دکتری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
بر این بیفزایید ابهامات جدیدتر و بغرنج تر. مثل لغو معافیت تک پسر دارای پدر 60 سال تمام. که ظاهرا مجلس تصویب کرده است و الان در شورای نگهبان در دست بررسی است و هیچکس هم پاسخگو نیست. جالب آنکه در قانون جدید نوشته شده است «کبر سن، از کار افتادگی و ...» واژه ها و مفاهیمی که با هزاران تفسیر و تامل می تواند همراه باشد و هیچکس هم پاسخگو نیست.
از تابناک عزیز خواهشمندیم با بررسی و انعکاس این مطالب به جد پیگیر این موضوع باشد.
ظاهرا اولین سایتی هستید که این موضوع را مورد موشکافی قرار می دهید. متاسفانه هیچ سایتی در مورد این موضوع و اصلاحات جدید هیچ مطلبی و نقدی ننوشته است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
خیلی ممنون از توجه سایت تابناک
بنده خودم الان سرباز هستم و حدود یکسال از خدمت من می گذرد .فارغ از پارتی بازی هایی که در انتخاب محل خدمت سربازی برای بعضی ها وجود دارد ،چیزی که ما سربازان بدون پارتی و بدون امتیاز و بی شناس را خیلی اذیت می کند تبعیض هایی هست که در بین سربازان به لطف بعضی از قوانین و تبصره ها به وجود آوردند.الان بعضی از سربازان به خاطر جبهه و بعضا به خاطر بسیج کسری خدمت های طویل المدت می آورند و ماهایی که پدرانمان به هر علتی جبهه نرفتن و مثلا دوره سربازی رو قبل از انقلاب گذراندن از این کسری ها بی بهره مانده ایم. از طرفی ستاد کل با معافیت های گسترده مثل سه برادری تعداد زیادی از مشمولان را از سربازی معاف میکند و از طرف دیگر می گوید ما سرباز کم داریم و نمی توانیم از زمان خدمت کم کنیم.
به جای این همه معافیت های به قول معروف کیلویی و کسری خدمت های طویل المدت که شامل یه عده خاص می شود ، می توان همه اینها را برداشت و به جای آن از مدت وظیفه به طور برابر برای همه کم کرد. این واقعا تبعیض امیز و ناعادلانه است که کسانی به خاطر برادرانشان از خدمت معاف بشوند و کسانی 2-10 ماه خدمت کنند و پایان خدمت بگیرند و از طرف دیگر مابقی 18 ماه و بیشتر از عمرشان در این راه تلف بشود و در آخر سر هم از کار وزندگی عقب بیفتند. به جای اینها می شود خدمت را برای همه 12 ماه (کم یا بیش ) قرار داد تا در حق کسی اجحاف نشود.خواهش میکنم این مطلب را منتشر کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
احسنت...حرف همه ی ما همینه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
اون موقعی که پدر شما بالا سر خانوادش بود و با زن وبچش پارک و سینما می رفت یه مشت ادم در حال خدمت بودن به کشور ما اونم خدمت در صحنه واقعی نبرد نه مثلا پست دادن رویه برجک وسط تهران که هیچ خطری منتظرت نیست... حالا خیلی هم عادلانست که معاقیت هایی برای خانواده اش در جهت احترام به روحیه ایثار اونها تعلق بگیره چرا که زمانی که اونها میرفتن جنگ خبر نداشتن که بعدا چه پادشهایی قراره بدن بی چشم داشت بود ... در خصوص بسیجی ها هم اگه یه بسیجی بخواد 6 ماه کسر خدمت بگیره باید چیزی حدود6 سال سابقه عضویت فعال در بسیج داشته باشه یعنی اون 6 سالی که شما میخوردی می خوابیدی در حال
اموزش دیدن و اعلام امادگی برای دفاع از مملکتش بوده که وقت های که برای بسیج گذاشته رو حساب کنی خیلی بیشتر از مدت کسر خدمتش میشه مضاف بر اینکه شما هم میتونستی بری بسیج خدمت کنی امروز کسر خدمت بگیری مگه عضویت تو بسیج انحصاریه؟ مثل اینکه من در س نخونم بعد برم یه مشت ادم رو ببینم دارن مدرک فارغ تحصیلی میگیرن بعد بگم تبعیض به منم بدین خوب منم می تونستم برم درس بخونم و لی جاش وقت تلف کردم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
الان سربازهایی که میان و متولد 70-72 هستن چطوری موقع جنگ پدر بالا سرشون نبود؟!! اصلا زمان جنگ بودند که پدری هم بالای سرشون باشه.الان بین این بچه ها تبعیض گذاشتن . یعنی هر دو همسن و یکسان از نظر مالی و فرهنگی .ولی یکی با کسری یکی بدون کسری.خوب اصلا گیریم که پدر رفت به جبهه و وظیفه اش رو ادا کرد. این چه ربطی به بچه اش داره. یا بر عکس . گیریم که پدر نرفت به جبهه. حالا تاوانش رو پسرش باید بده؟؟ به جای این کسری ها بیان به این جبهه رفته ها امتیاز بدن (که دادن مثل سهمیه دانشگاه و کار و....)
محمد ج
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
آخه آدم عاقل، میگی کسی که باباش جبهه نرفته باید تاوانش رو بچه اش بده، مگه تو که بابات جبهه نرفته رو به جای 18 ماه 88 ماه خدمت نگه داشتن؟ تو هم مثل همه ای، فقط اونی که باباش جبهه رفته یه لطفی به خانوادش کردن.

یکی واسه دفاع از ناموس تو رفته به استقبال مرگ، جلوی گلوله ( از نوع واقعیش)، در 2 سانتی متری مرگ، شاید حتی یه چشم و یه پاشو هم از دست داده، حالا اگه چند ماه از خدمت بچه اش کم بشه، یا یه لکسوس بدن به بچه اش، یا سه طبقه یه برج رو کامل کنن به اسم بچه اش به نظرت جبران اون رشادت ها میشه؟ بگذریم که هیچ کدوم این کارها رو برای هیچ فرزند رزمنده و ایثارگری کسی تا حالا نکرده.
تازه از خدمت رسیده
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
برای کسانی که چون خودشان دستشان به هیچ معافیتی بند نیست از معافیت دیگران ناراحت میشوند متاسفم و فقط باید این نکته رو بدونند که سربازی یک دوره ی کوتاه از زندگی هست که به هر کیفیت میگذره اما حسادت عادت ناپسندی هست که اگر انسان خودش رو اصلاح نکنه تا آخر عمر انسان رو زجر میده.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
قضیه احترام گذاشتن و تقدیر از ارزشهاست و در دیگر کشورها خیلی بیشتر از این برای ایثارگرانشون مایه میذارن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
مگر صرف فرزند رزمنده بودن برتری می آورد؟

گیریم پدر تو بود فاضل / از فضل پدر تو را چه حاصل؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
این چه حرفیه اون موقع که بابای شما تو خونه زیر باد کولر بود بابای من و امثال من تو کردستان بود تو جبهه ها جنوب بود ...بابات تا کومله دیده تا حالا جنازه بی سر پیدا کرده تا حالا گاز اعصاب تا مرز خفگی بردتش هان تا حالا تو گرمای 60 درجه با اسلحه دویده ....
دانشجو فوق لیسانس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
بابا خواهشا این طرح دو برادری رو اجرایی کنین، جز هزینه اضافی برای دولت و ظلم در حق خانواده هایی که 2 فرزند خدمت کرده دارند چیزی نیست به خدا...

من فوق لیسانسم اگه معاف بشم کلی تو زندگیم جلو میفتم...
پاسخ ها
علي
| United States |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
نه بابا. يه وق نچاي. ما هم با فوق ليسانس رفتيم سربازي حالا تو مي خواي نري. من اگه بودم همه تونو به زور مي بردم سربازي. مگه خون شما از ما رنگين تره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
نمي دونم چرا بعضي ها مثل اين علي بي انصاف اند. من خودم دانشجوي دكتري هستمو خدمت هم رفتم ولي از اينكه ديگران برن خدمت اصلاً دلم خنك نمي شه!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
حسودیم شد منفی دادم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
من خودم با مدرک فوق لیسانس سربازی بودم، فقط بخاطر اینکه مدرک بالایی داشتم تا میتونستند تحقیرم میکردند، بهم توهین میکردن، کارهایی از من میخواستند تا باعث تحقیر من بشه!! وقتی چنین دیدی تو سربازی حاکم چرا باید سربازی رفت؟؟ چرا تحصیلکرده ها برن سربازی....
تو مراکز سربازی به بدترین شکل با تحصیلکرده ها برخورد میشه، قبل از اینکه برم سربازی هیچوقت فکر نمیکردم که چنین رفتارهایی رو شاهد باشم!!
پاسخ ها
ناشناس
| Spain |
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
دفتر و قلم زیر پای چپ.......فوق لیساس؟!؟!؟!؟! وظیفه!!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
همه رو نباید با یه چوب روند خدایی من تو ارتش زیر نظر دو تا سرهنگ خدمت کردم واقعا اینا آدمهایی با مطالعه وخیلی با فرهنگ بودند بهترین خااطرات زندگیم اون روزهاست یکیشون فوق لیسانس برق داشت هیچوقتم به سرباز ندیدم توهین کنند البته دسیپلین نظامی سر جای خودش
نیما
| Kazakhstan |
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
چرا تحصیل کرده ها " نرن " سربازی ؟ من خودم اول رفتم سربازی بعد رفتم دانشگاه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
من خودم با مدرک فوق لیسانس سربازی بودم، فقط بخاطر اینکه مدرک بالایی داشتم تا میتونستند تحقیرم میکردند، بهم توهین میکردن، کارهایی از من میخواستند تا باعث تحقیر من بشه!! وقتی چنین دیدی تو سربازی حاکم چرا باید سربازی رفت؟؟ چرا تحصیلکرده ها برن سربازی....
تو مراکز سربازی به بدترین شکل با تحصیلکرده ها برخورد میشه، قبل از اینکه برم سربازی هیچوقت فکر نمیکردم که چنین رفتارهایی رو شاهد باشم!!
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # قیمت طلا # مهاجران افغان # یارانه # حمله اسرائیل به ایران # خودرو
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
به نظر شما چه کسی در انتخابات آمریکا پیروز خواهد شد؟