زرد و سیاه پایان روز؛

آمادگی طلا برای یک جهش دوباره + جدول قیمت‌ها

پس از پشت سر گذاشتن افزایش دو پله‌ای بهای طلا در بازار جهانی، اکنون سرمایه‌گذاران منتظر تصمیم نهایی فدرال رزرو هستند که روز پنجشنبه مشخص خواهد کرد جهت نوسان بهای طلا به چه سمتی خواهد بود. تحلیل‌ها از احتمال دوباره افزایش بها حکایت دارد و بنابراین، می‌توان پیش‌بینی کرد که در تهران نیز بهای ارز و طلا دوباره با افزایش روبه‌رو خواهد شد.
کد خبر: ۲۷۱۷۱۴
|
۲۰ شهريور ۱۳۹۱ - ۲۱:۴۲ 10 September 2012
|
18400 بازدید
پس از پشت سر گذاشتن افزایش دو پله‌ای بهای طلا در بازار جهانی، اکنون سرمایه‌گذاران منتظر تصمیم نهایی فدرال رزرو هستند که روز پنجشنبه مشخص خواهد کرد جهت نوسان بهای طلا به چه سمتی خواهد بود. تحلیل‌ها از احتمال دوباره افزایش بها حکایت دارد و بنابراین، می‌توان پیش‌بینی کرد که در تهران نیز بهای ارز و طلا دوباره با افزایش روبه‌رو خواهد شد.

به گزارش «تابناک»، در هفته‌ای که گذشت، بهای جهانی طلا در دو نوبت افزایش یافت. سخنان بن برنانکه مبنی بر احتمال کاربست سیاست‌های انبساطی در آینده، بها را به مرز ۱۷۰۰ دلار رساند و سپس اقدام بانک مرکزی اروپا برای خرید اوراق قرضه دولتی، موجب افزایش نرخ برابری یورو در برابر دلار و ضعف دلار شده و بهای طلا را به مرز کنونی ۱۷۳۰ دلار رساند.

در نتیجه این امر، حجم خالص معاملات طلا در بازارهای جهانی، برای سومین هفته پیاپی افزایش یافت که البته میزان چشمگیری از آن را معاملات بلندمدت طلا رقم می‌زد. میزان افزایش حجم معاملات در سه هفته گذشته، بیش از میانگین دوازده ماه اخیر و همچنین بیش از میانگین پنج ساله اخیر در مدت مشابه بوده است.

در این میان، انتشار آمار نرخ بیکاری ایالات متحده که بسیار ناامیدکننده‌تر از آنچه گمان می‌رفت بود، بهانه‌ای برای باقی ماندن بهای طلا در مرز کنونی شد و همچنان امید سرمایه‌گذاران برای کاربست سیاست‌های انبساطی از سوی فدرال رزرو را زنده نگه داشته است. روز پنجشنبه گزارش کمیته بازار آزاد فدرال آمریکا، مشخص خواهد کرد که انتظار سرمایه‌گذاران به ثمر خواهد نشست یا خیر.

در این میان گفته می‌شود که احتمالاً فدرال رزرو، پانصد میلیارد دلار برای تسهیلات مقداری در نظر خواهد گرفت؛ بنابراین، هر میزان تسهیلات پایین‌تر از پانصد میلیارد دلار، موجب کاهش بهای طلا خواهد شد و رقمی بیش از آن طلا را در روند متمایل به افزایش نگاه خواهد داشت.

در این میان، برخی از تحلیل‌ها حاکی از آن است که بهای طلا به مرز ۱۸۰۰ دلار در هر اونس خواهد رسید و حتی بانک یو بی‌اس سوییس، پیش‌بینی خود را برای یک ماه آینده افزایش داده و به رقم ۱۸۰۰ تا ۱۸۵۰ رسانیده است؛ اما روز پنجشنبه دقیقاً مشخص خواهد شد که روند بهای طلا در بازار جهانی چگونه خواهد بود.

جدول بهای جهانی فلزات
– پایه و گرانبها - (قرمز = کاهش، سیاه = بدون تغییر، سبز = افزایش)

قیمت در پایان روز(دلار)

بیشترین قیمت

میزان تغییر نسبت به هفته قبل

طلا (اونس)

1730.50

1742.50

39.1

نقره

33.69

33.744

1.61

آلومینیوم

2023

2034

96

مس

7970

8000

291

نیکل

16500

16510

280

در بازار انرژی در هفته‌ای که گذشت، حجم خالص معاملات نفت با ۸.‌۱ میلیون بشکه کاهش روبه‌رو شد که البته در ازای کاهش بیش از ۵۳ میلیون بشکه‌ای در دو هفته پیش از آن، کاهش نسبی به شمار می‌آید.

سه هفته کاهش پیاپی در حجم خالص معاملات که بالغ بر‌ شصت میلیون بشکه می‌شود، نشانی از عدم اطمینان به بهای نفت در بازار است؛ به این معنا که تجار دقیقاً نمی‌دانند باید منتظر کاهش بهای نفت بوده یا افزایش بها در آینده محتمل است! نوسان بهای نفت در مرز ۱۱۴ تا ۱۱۶ دلار نیز در سه هفته اخیر، گویای همین امر است.

هم‌اکنون با توجه به کاهش چشمگیر حجم معاملات، این وضعیت نا‌مشخص تنش غرب با ایران و همچنین احتمال قوی کاربست سیاست‌های انبساطی از سوی فدرال رزرو است که بها را در مرز کنونی نگه داشته؛ این هفته کاهش بهای نفت کاملاً محسوس است.

جدول بهای جهانی نفت (قرمز = کاهش، سیاه = بدون تغییر، سبز = افزایش)


قیمت در پایان روز (دلار)

میزان تغییر نسبت به هفته قبل

نفت برنت

114.89

1.08 -

نفتWTI

96.51

0.68 -

سبد نفت اوپک

111.55

0.56 -

هفته اخیر در بازار تهران، هفته بسیار پر سر و صدا و پر و تب و تابی بود. همان‌ گونه که در هفته گذشته پیش بینی شد، همزمان با اوج‌گیری بهای اونس جهانی طلا، بهای سکه و طلا در تهران نیز شروع به افزایش کرد و به دنبال افزایش بهای طلا، ارز و دلار بهانه خوبی برای افزایش پیدا کردند. همزمان جو روانی حاکم بر بازار، موجب شد که بهای ارز در افزایش، گوی سبقت را از طلا برباید و امروز دلار با رکوردی تاریخی به رقم ۲۶۰۰ تومان برسد.

بخش اعظمی از افزایش بهای ارز در این هفته، ناشی از انتظار بازار برای افزایش و خوردن جرقه‌ای پس از سیاست‌های اخیر ارزی دولت و مجلس بود که این جرقه را افزایش یکباره بهای طلا در داخل و خارج زد.

اما در این میان، دخالت نکردن بانک مرکزی و دولت برای کنترل تب بازار، بازی نرخ ارز را تماماً به دست بازار موازی و فعالان آن سپرد و همزمان شدن این مسائل با برخی اخبار خارجی، مبنی بر افزایش تحریم‌ها علیه کشور و قطع ارتباط دیپلماتیک کانادا با کشور، بهای دلار را به ۲۶۰۰ تومان رساند.

به هر حال، شرایط بازار ارز هنوز سردرگم و پر التهاب است. گویا، بهای دلار به مرز آخر خود نزدیک می‌شود و ۲۶۰۰ تومان، آخرین افزایشی بوده که دلار با اوضاع کنونی، توانسته به آن برسد. اما احتمال افزایش دوباره بهای طلا در اوایل هفته آینده توان آن را دارد که بهای دلار را به بیش از این میزان نیز برساند.

در نتیجه برای هفته پیش رو پیش‌بینی می‌شود که بهای اونس جهانی طلا دوباره با افزایش روبه‌رو شده و از آنجا که احتمال کاربست سیاست انبساطی در آمریکا به شدت زیاد است، احتمال افزایش بهای طلا نیز دور از ذهن نیست. همزمان با این امر باید بار دیگر انتظار افزایش بهای طلا در داخل را داشت. البته تا روز پنجشنبه که رسماً مشخص می‌شود، فدرال رزرو چه تصمیمی می‌گیرد، ممکن است بازار در مرز فعلی قیمت‌ها نوسان داشته باشد. همان‌گونه که گفته شد، میزان تسهیلات مقداری در نظر گرفته شده از سوی فدرال رزرو بر جهت نوسان بهای طلا کارساز خواهد بود.

همزمان با این امر، بهای دلار و سایر ارز‌ها در تهران نیز می‌تواند روند افزایشی خود را ادامه دهد و افزایش بهای طلا بهانه دوباره برای افزایش بهای ارز خواهد بود. در نتیجه در هفته آینده، باید منتظر ادامه التهاب در بازار طلا و ارز باشیم. البته میزان این التهاب بسته به این امر است که آیا این افزایش بها همراه با اخبار همانند آنچه در هفته گذشته شاهد آن بودیم، باشد یا خیر. با توجه به اخبار و فضای بین‌الملل تصور بر آن است که حرکت دوم افزایش بهای ارز و طلا در صورت وقوع به شدت هفته اخیر نباشد.

بهای ارز و طلا در بازار غیر رسمی تهران (قرمز = کاهش، سیاه = بدون تغییر، سبز = افزایش)


آخرین قیمت در پایان روز (ریال)

قیمت هفته قبل (ریال)

دلار

25850

21840

یورو

32800

27590

پوند

41000

34750

درهم

6970

5940

یک گرم طلای 18 عیار

959200

857800

سکه طرح قدیم

9400000

8420000

سکه طرح جدید

9400000

8400000

نیم سکه

4700000

4200000

ربع سکه

2350000

2110000

سکه یک گرمی

1360000

1210000

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات