بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران در حالی روزهای سختی را پشت سر میگذارد و پنجه در پنجه بیماری میجنگد که به نظر میرسد آخرین درخواستش برای متولیان تئاتر کشورمان سهلالوصول باشد و انتظار زیادی نیست که با این خواستهها در این روزهای دشوار جامه عمل پوشاند.
به گزارش «تابناک»، نمایشنامه کمدی «رام کردن زن سرکش / The Taming of the Shrew»، اثر مشهور ویلیام شکسپیر، بارها در کشورمان همچون دیگر نقاط جهان روی صحنه رفته و آخرین بار نیز در سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر در بهمن ماه امسال به کارگردانی مریم کاظمی در سالن اصلی تئاتر شهر به اجرا درآمد که از اجرای متوسط و استقبال نسبی برخوردار بود. پیش نمایشِ نسخه اصلی، جایش را به موسیقی داده و تغییرات اساسی در ساختار این نمایشنامه نمودار بود.
استفاده از موسیقیهای محلی و اشعار فولکلور در پیش پرده و بخشهایی از پنج پرده نمایش، از ویژگیهای خاص این اجرا بود که تا اندازهای بر جنبه کمیک این اثر افزوده و هرچند جنبههای فنی این اثر با نقدهایی همراه بود، به عنوان یک «تجربه نو» ظرفیت نمایشی لازم را دارد و هرچند شاید تکرار اجرای این نمایش در سالن اصلی تئاتر شهر با حجم مخاطبی که برآورد میشود، ممکن نباشد تالار چهارسو میتواند از این اجرا میزبانی کند؛ درخواستی که بازیگر این نمایش داشت.
حسین محب اهری، بازیگر نمایش «رام کردن زن سرکش» که با سرطان غدد لنفاوی دست و پنجه نرم میکند و بیماریاش که بهبود یافته به نظر میرسید، دوباره عود کرد در هفتههای پیشین در بیمارستان بستری شد و هم اکنون نیز در حال مبارزه با بیماریاش است.
او در این باره میگوید: من به شدت تلاش میکنم با بیماری خود مقابله کنم؛ بنابراین، هر چقدر بیشتر کار کنم، برایم بهتر است. به خاطر بیماریام هر پانزده روز سه روز باید بستری شوم. با این حال فعالیتهای هنری باعث میشود بر بیماریام غلبه کنم.
این بازیگر تئاتر و تلویزیون گفته است: قرار شده سالن اصلی تئاتر شهر را برای اجرا بدهند اما هم اکنون سالنها وضعیت آشفتهای دارند. یک نمایش پس از تمرین و بازبینیهای متعدد هنوز تکلیفش مشخص نیست. یک بار گفته شد در مرداد ماه سالن در نظر خواهند گرفت، ولی هنوز معلوم نیست. یک بار نزدیک بیست سال پیش، هایده حائری تلاش کرد این نمایش را روی صحنه ببرد. تمرین زیادی داشتیم و حتی لباس هم دوخته شد اما چند روز مانده به اجرا جلوی کار ما را گرفتند.
محب اهری که هفته پیش با بازدید سرزده محمود احمدینژاد مواجه شد، درباره این نمایش درخواست منطقی مطرح کرد که این بازیگر را بیش از پیش روی صحنه قرار میدهد. بازیگری که نسل اول و دوم انقلاب خاطرات بیشتری با بازیهایش دارند. «محله برو بیا»، «سربداران»، «محله بهداشت»، «جیببرها به بهشت نمیروند» و... از جمله آثاری است که شاید بیشتر برای مخاطب محب اهری را به یاد بیاورد و ای کاش در این روزهای سخت نیز زمینه تسریع در اجرای این نمایش فراهم شود.
بر اساس داستان «رام کردن زن سرکش»، باپتیستا مینولا بازرگانی بسیار ثروتمند اهل پادوآ دو دختر دارد. دختر بزرگتر، کاترینا، به سبب کارها و روحیه شیطانی و تخسی که دارد، در شهر و دیار خود انگشت نماست و از همین رو بیشوهر مانده است؛ حال آنکه خواهر کوچکترش، بیانکا، که محجوب و سربهزیر است، خواستگاران بسیار دارد، ولی پدر از پذیرفتن و دادن پاسخ مساعد به خواستگاران خودداری میکند؛ مگر آن که اول برای دختر بزرگتر شوهری پیدا شود و در این میان، پتروکیو یک نجیبزاده بیادب از ورونا وارد معرکه میشود که تصمیم دارد کاترینا را رام و تصاحب کند.
در نهایت بخشهای کوتاهی از اجرای این نمایش در جشنواره تئاتر فجر را میبینید که در ثانیههایی نیز شاهد اجرای محب اهری در نقش لرد و پدر دختر سرکش هستیم.