کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

حمایت یکی دیگر از سناتورهای دموکرات از توافق هسته‌ای/ ادعای تهدید عربستان از سوی روسیه/ شکست شورشیان تحت حمایت آمریکا در سوریه

حمایت یکی دیگر از سناتورهای دموکرات از توافق هسته ای ایران، عدم تأثیر نظریات چاک شومر درباره توافق هسته ای بر دیگر دموکرات ها، تغییر سیاست کشورهای منطقه نسبت به روابط با سوریه، ناکارآمدی سیاست آموزش نیروهای معارض سوری توسط آمریکا و ادعای تهدید عربستان از سوی روسیه، از جمله مهمترین مطالبی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۵۲۳۲۴۷
|
۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰ 10 August 2015
|
18416 بازدید
حمایت یکی دیگر از سناتورهای دموکرات از توافق هسته‌ای/ ادعای تهدید عربستان از سوی روسیه/ شکست شورشیان تحت حمایت آمریکا در سوریهحمایت یکی دیگر از سناتورهای دموکرات از توافق هسته ای ایران، عدم تأثیر نظریات چاک شومر درباره توافق هسته ای بر دیگر دموکرات ها، تغییر سیاست کشورهای منطقه نسبت به روابط با سوریه، ناکارآمدی سیاست آموزش نیروهای معارض سوری توسط آمریکا و ادعای تهدید عربستان از سوی روسیه، از جمله مهمترین مطالبی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، امروز نیز بخشی از مطالب مطبوعات بین المللی به مباحثات مطرح در کنگره آمریکا درباره توافق هسته ای ایران مربوط می شود. در این راستا، روزنامه «واشنگتن پست» از حمایت یکی دیگر از سناتورهای دموکرات از توافق هسته ای خبر داده است. به نوشته این روزنامه، سناتور برنی سندرز در حمایت از توافق هسته ای ایران گفته، این توافق تنها گزینه ای است که می توان با حمایت از آن به صلح فرصت داد. وی چنین استدلال کرده که تنها جایگزین برای رسیدن به توافق، جنگ است و گفته: «نمی خواهم بگویم این توافق، توافقی کامل است. انتقاد از توافقی که کامل نیست، خیلی ساده است. اما آمریکا باید با دیگر کشورها گفت و گو کند. ما باید با ایران گفت و گو کنیم و شما می دانید که تنها جایگزین توافق نکردن چیست؛ جنگ است». سندروز پس از گفت و گو با اوباما حمایت خود را از توافق اعلام کرده است.

*****

در همین موضوع و در پی اعلام مخالفت چاک شومر، نفر سوم دموکرات های سنا با توافق هسته ای، روزنامه «واشنگتن تایمز» اظهارات یک سناتور دموکرات دیگر را بازتاب داده که گفته، نظر شومر، سبب تحت تأثیر قرار گرفتن دیگر دموکرات ها و پیروی آن ها از وی نخواهد شد. سناتور کلر مک کاسکیل روز یکشنبه گفته، تصمیم چاک شومر مبنی بر مخالفت با توافق هسته ای ایران، هیچ فشاری بر دیگر دموکرات ها مبنی بر مخالفت با این توافق وارد نکرده است. این سناتور ایالت میسوری گفته: «فکر نمی کنم هیچ یک از ما به علت اقدام چاک شومر مبنی بر مخالفت با توافق یا حمایت همه جانبه رییس جمهور از این توافق، احساس فشار کند... حزب جمهوری خواه خواستار 60 روز فرصت برای بررسی توافق شده است. با این حال، به نظر من، بیشتر آنها در حدود پنج دقیقه تصمیم خود را گرفتند». 

*****

اما در میان دیگر مطالب مهم امروز، بخش قابل توجهی به مسائل منطقه، از جمله سوریه اختصاص دارد. در این زمینه، «المنار» با تهیه گزارشی، از تغییر سیاست قطع همکاری کشورهای منطقه با سوریه سخن گفته است. بر اساس این گزارش، پایداری و مقاومت ارتش سوریه در برابر تروریست های تکفیری و مخالفان این کشور، نظر بسیاری از کشورهای منطقه درباره سیاست قطع همکاری با دمشق را تغییر داده است؛ سیاستی که از زمان شروع جنگ علیه این کشور آغاز شده بود. در این گزارش همچنین به نقش توافق هسته ای ایران در تغییر اوضاع مربوط به سوریه اشاره شده و آمده که این توافق نیز در آرام شدن اوضاع منطقه و فراهم شدن زمینه ای برای گفت و گوی بازیگران درگیر در بحران این کشور نقش مهمی داشته است.

*****

از سوی دیگر و در شرایطی که روسیه اخیراً تلاش های دیپلماتیک فزاینده ای را درباره سوریه آغاز کرده، پایگاه اینترنتی «دبکا فایل»، وابسته به محافل امنیتی رژیم اسرائیل مدعی شده، مسکو برای همراه کردن عربستان با خود در حمایت از دولت بشار اسد در سوریه، به تهدید متوسل شده است. این سایت می نویسد، روز یکشنبه، منابع عربی پیش از سفر عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان به مسکو گزارش دادند، روس ها برای همراه کردن ریاض با خود و آمریکایی ها در پذیرش دولت اسد، به تهدید متوسل شده اند. مسکو قصد دارد آخرین طرح مشترک روسی ـ آمریکایی را برای حل و فصل مناقشه سوریه، به وزیر خارجه عربستان ارائه کند. اگر عربستان مقاومت کند، مسکو پیش نویس طرحی را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه خواهد کرد که در آن، عربستان را به خاطر تهاجم به یمن محکوم می کند و عقب نشینی فوری این کشور را از یمن خواستار می شود. 

*****

در مطلبی دیگر درباره سوریه، نشریه «فارن پالیسی» با انتشار مطلبی در پایگاه اینترنتی خود به انتقاد از سیاست آموزش گروه های شورشی سوری توسط آمریکا پرداخته و این سیاست را ناکارآمد دانسته است. به نوشته این سایت، با وجود هزینه ۴۰ میلیون دلاری آمریکا برای آموزش و تسلیح معارضان سوری به بهانه مقابله با داعش، این معارضان نه تنها نتوانستند ضربه‌ای به تکفیری‌های داعش وارد کنند، بلکه مورد حمله القاعده قرار گرفتند. هم اکنون حدود 50 تا 60 معارض سوری که طبق برنامه آمریکا تحت آموزش قرار گرفته و تسلیح شده‌اند، در مکانی در شمال سوریه مستقر شده‌اند؛ اما هنوز نتوانسته اند هیچ تهدید واقعی برای تکفیری‌های داعش داشته باشند. در این میان، دست کم یکی از این افراد در جریان حمله ای مسلحانه کشته شد و پنج نفر دیگر از آن ها نیز به اسارت گرفته شدند.

*****

در نهایت، در میان دیگر مطالب، خبرگزاری آلمان به برنامه ایران و روسیه برای برگزاری رزمایش مشترک در دریای خزر پرداخته است. این خبرگزاری می نویسد، دو ناو روسی در چهارچوب تحکیم روابط دوستانه و انجام رزمایش مشترک با نیروی دریایی ایران، در سواحل گیلان در شمال ایران پهلو گرفتند. این دو ناوگروه، ظهر یکشنبه در سواحل بندر انزلی در اسکله ناوگان شمال در منطقه چهارم نیروی دریایی ارتش ایران پهلو گرفتند. سفر دو ناو «ولگا دونتسک» و «ماخاچ قلعه» که سه روز طول خواهد کشید، برای بازدید از ناوگان شمال ایران و انجام رزمایش دریایی مشترک با نیروی دریای ایران در دریای خزر انجام شده است. این سومین سفر ناوگروه نیروی دریایی روسیه به ایران به شمار می رود. 
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟