کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

بازتاب نتایج مذاکرات وین/ پاسخ بشار اسد به وزیر خارجه سعودی

محورهای اصلی مورد توافق شرکت کنندگان در نشست وین، اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره دستاوردهای مذاکرات مربوط به سوریه، دیدگاه عربستان سعودی درباره مذاکرات روز گذشته، تأکید بشار اسد بر ماندن در قدرت و مبارزه با تروریسم و بازتاب خبر اعزام نیروهای ویژه آمریکا به سوریه، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۵۴۳۴۴۹
|
۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰ 31 October 2015
|
27709 بازدید
بازتاب نتایج مذاکرات وین/ پاسخ بشار اسد به وزیر خارجه سعودیمحورهای اصلی مورد توافق شرکت کنندگان در نشست وین، اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره دستاوردهای مذاکرات مربوط به سوریه، دیدگاه عربستان سعودی درباره مذاکرات روز گذشته، تأکید بشار اسد بر ماندن در قدرت و مبارزه با تروریسم و بازتاب خبر اعزام نیروهای ویژه آمریکا به سوریه، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، با پایان یافتن مذاکرات یک روزه وین درباره حل و فصل بحران سوریه، اخبار و گزارش های مربوط به این موضوع، مهمترین بخش مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی را به خود اختصاص داده است. سایت شبکه خبری «بی بی سی» محورهای مورد توافق میان طرف های مذاکره کننده را که پس از پایان نشست ها اعلام شد، مورد توجه قرار داده که عبارتند از تشکیل دولتی قابل اعتماد، فراگیر و غیرفرقه ای پس از تدوین قانون اساسی جدید، برگزاری انتخاباتی با شرکت همه مردم سوریه، از جمله همه اقوام و فرق کشور و بهبود شرایط دسترسی سازمان های امدادی بشردوستانه به سوری ها در داخل و خارج سوریه. در این مطلب اشاره شده که طبق اعلام وزرای خارجه فرانسه و روسیه، مذاکرات صلح سوریه تا دو هفته دیگر دوباره برگزار می شود.

*****

در این میان، هرچند برخی رسانه ها، عدم توافق کشورهای حاضر در نشست وین درباره سرنوشت بشار اسد را در کانون توجه قرار داده اند، شبکه خبری «المیادین» استدلال می کند که صرف دستیابی به بیانیه ای مشترک در این مذاکرات، موفقیت محسوب می شود. در این گزارش اشاره شده که شرکت کنندگان در نشست وین پس از ساعت ها تلاش به یک بیانیه مشترک دست پیدا کردند. این امر به خودی خود، تحولی مهم محسوب می شود، زیرا برای اولین بار، همه کشورهایی که به نوعی با بحران سوریه مرتبط بودند، بر سر یک میز جمع می شدند. در این نشست، کشورهایی که با یکدیگر اختلاف های عمیقی داشتند، همچون ایران و عربستان حضور داشتند و با این حال، این کشورها توانستند بیانیه ای مشترک صادر کنند و این امر خود، موفقیت به شمار می رود.
*****

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» اظهارات جان کری، وزیر خارجه آمریکا را درباره مذاکرات روز گذشته بازتاب داده که ضمن تأکید بر اینکه آتش بس احتمالی در سوریه شامل گروه های تروریستی همچون داعش و جبهه النصره نخواهد شد، گفته، افراد زیادی به این باور رسیده اند که گزینه هایی که دارند، انتخاب میان اسد یا تروریسم است و همین موجب شده یا به سمت بشار اسد کشیده شوند یا اینکه این کشور را ترک کنند. اما به اعتقاد وی، گزینه بهتری نیز وجود دارد که عبارت است از فرایند سیاسی و باید در راستای دستیابی به یک راه حل سیاسی تلاش شود. کری درباره دومین شرط حل و فصل بحران سوریه نیز گفته: «دوم اینکه ما تلاش واقعی در مبارزه با داعش صورت دهیم و این می تواند برای همه طرف های ذینفع درگیر، اعتبار ایجاد کند. همچنین این به ما کمک می کند که اعتماد لازم برای حل و فصل اوضاع را ایجاد کنیم».

*****

از سوی دیگر، وزیر خارجه عربستان به عنوان مهمترین مخالف دولت بشار اسد در نشست وین، در اظهاراتی دیدگاه خود را درباره نتایج و دستاوردهای این نشست بیان کرده است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، عادل الجبیر پس از پایان مذاکرات روز گذشته گفته، اختلافات بر سر موضوع سوریه همچنان پابرجاست. وی اظهار داشته: «اختلافات همچنان باقی است. پیشرفت هایی در زمینه درک متقابل و توافقاتی بر سر مسائل کلی مثل اهمیت حفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی و ایجاد یک سوریه جدید دموکراتیک که تمامی شهروندان آن حقوق و امنیت برابر داشته باشند، همچنین درباره اهمیت بازسازی سوریه و توزیع کمک های بشردوستانه و تعامل برای بازگشت آوارگان به خانه هایشان حاصل شده است».

*****

اما در میان همه مباحث غربی ها درباره ضرورت کناره گیری رئیس جمهور سوریه از قدرت، بشار اسد تأکید کرده تا نابودی کامل تروریسم در قدرت خواهد ماند. به نوشته روزنامه «الدیار» لبنان، اسد ضمن بیان این مطلب، اظهار داشته: «از قدرت کنارگیری نمی کنم؛ حتی اگر مجبور شوم تنها بمانم و به تنهایی به نبرد بپردازم... تفنگم را برخواهم داشت و تا آخرین لحظه از کشورم و نظام سوریه دفاع می کنم و تا آخرین تیر ترکشم می جنگم، زیرا من به خاطر تروریست ها و تکفیری ها از قدرت کنار نمی روم و نمی گذارم که آن ها بر سوریه حکم برانند». وی در واکنش به اظهارات وزیر خارجه عربستان نیز گفته: «این شخص حقیر، وزیر خارجه سعودی که همیشه از کنارگیری بشار اسد از قدرت سخن می گوید، تاریخ من و تاریخ سوریه را نمی داند». اسد همچنین از حمایت های ایران، روسیه و حزب الله قدردانی کرده است.

*****

در نهایت، باید اشاره کرد که همزمان با گزارش های مربوط به نشست وین، اعلام خبر اعزام نیروهای ویژه آمریکایی به سوریه نیز بازتاب گسترده ای در عرصه بین المللی داشته است. در این زمینه، شبکه خبری «العربیه» اظهارات اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا را بازتاب داده که گفته تصمیم برای ارسال نیروهای ویژه آمریکایی به سوریه، بخشی از راهبرد تقویت نیروهای محلی برای شکست داعش است. وی همچنین گفته این اقدام، نیروهای آمریکایی را در معرض خطر قرار خواهد داد. کارتر احتمال استقرار تعداد بیشتری از نیروهای ویژه را در سوریه رد نکرده و گفته، اگر مأموریت اولیه این نیروها موفقیت‌آمیز باشد، نیروهای بیشتری اعزام خواهند شد. وی افزود: «به دنبال راه‌های تازه برای حمایت از نیروهایی هستیم که از نظر ما توانا و باانگیزه هستند».
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟