فشار سینمادارها برای گران کردن بهای بلیت سینما ادامه دارد؛
وسوسه سود چندصد میلیونی «فروشنده» انگیزه بریدن گوش تماشاگر
اگر این افزایش در میانه سال 1395 انجام میشد، بعید نبود قیمت بلیت سینما در ابتدای سال 1396 به رقم نجومی بیست هزار تومان برسد. شواهد حکایت از ادامه تلاش سینماداران برای افزایش قیمت بلیت در نیمه سال جاری دارد و ظاهراً مدیران برخی پردیسهای سینمایی که سالنها کوچک و مشتریان زیاد دارند، پرچمدار این جریان هستند.
هرچند تصور میشد، با مخالفت شورای صنفی با افزایش قیمت بلیت سینما، این غائله به پایان برسد، فشار سینماداران برای افزایش تاریخی قیمت بلیت سینمایی در نیمه سال ادامه دارد؛ فشاری که پس از نمایش غیرقانونی قیمت بلیت «فروشنده» و سود چندصد میلیونی حاصل از فقط چند روز گران فروشی بلیت این فیلم را نصیب سینماداران کرد، آغاز گشت و بعید به نظر میرسد، به سادگی متوقف شود.
به گزارش «تابناک»؛ در روزهای پیشین، محمدقاصد اشرفی، رئیس انجمن سینماداران، از تصمیم بیسابقه سینماداران خبر داد و رسما اعلام کرد، بهای بلیت سینماهای کشور تا 50 درصد افزایش خواهد یافت: «قیمت بلیت در سینماهای مدرن روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۵ هزار تومان و سایر روزها ۱۲ هزار تومان و روزهای نیم بها ۸ هزار تومان، سینماهای ممتاز روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۳ هزار تومان، سایر روزها ۱۰ هزار تومان و روزهای نیم بها ۶ هزار تومان، سینماهای درجه یک روزهای پنجشنبه و جمعه ۶ هزار تومان، سایر روزها ۵ هزار تومان و روزهای نیم بها ۳ هزار تومان تعیین شده است».
قاصد اشرفی با بیان اینکه بحث افزایش قیمت بلیت سالنهای سینمایی به تصویب شورای صنفی نمایش هم رسیده، درباره نحوه اجرای این طرح، در حالی که هنوز زمان زیادی تا پایان سال مانده است، گفت: «این قیمتها بعد از تصویب در شورای صنفی نمایش و سازمان سینمایی، در شهرستانها در اختیار اداره ارشاد هر استان است، زیرا هر استان با استان دیگر تفاوت دارد و سینماداران میتوانند با هماهنگی اراده ارشاد استان تصمیم بگیرند. با توجه به اینکه سیستمهای جدید و پیشرفته در حال جایگزینی است و هزینههای زیادی دارد و با وجود آنکه مؤسسه سینما شهر هم فقط بخشی از این هزینه را پرداخت میکند، بازهم سینماداران نمیتوانند هزینههای خود را با فروش فیلمها همپوشانی کنند».
رئیس انجمن سینماداران ادعای عجیبی در مورد افزایش قیمت بلیت سالنهای سینمایی کرد: «نظر برخی صنوف این بود که قیمت بلیت سینماها بیشتر از آنچه در جلسه مصوب شده، افزایش پیدا کند اما انجمن سینماداران مخالف بود!» و ظاهراً افزایش 50 درصد قیمت بلیت سینماها نیز برای برخی سینمادارانِ منفعت طلب، کافی نبوده است!
افزایش قیمت بلیت سینماها آن هم با توجیه جایگزینی تجهیزات تازه، در نوع خود اظهارنظر غیرقابل توجیهی است. با دیجیتالی شدن سیستمهای نمایش سینماها، تنها هزینه این سیستمها تعویض لامپ تصویر این سیستمهاست که عمرشان چندهزار ساعت نمایش بوده و قیمتشان از چند میلیون تومان فزونتر نمیرود؛ بنابراین، اکران فیلم با تکیه بر این سیستمها با قیمت بلیتی به مراتب کمتر از این نیز توجیه دارد.
نکته دیگر آنکه هزینههای سینما یکباره در میانه سال افزایش نیافته و اتفاقی نظیر افزایش قیمت ارز یا تورم شدید در ماههای اخیر ثبت نشده که هنوز سینماداری را به یک باره افزایش داده باشد. بنابراین چنین پرسشی پیش رو قرار میگیرد که چه اتفاقی باعث شده تا سینماداران یک باره تصمیم بگیرند، هزینهها را برای تماشاگران به طرز چشمگیری افزایش داده و قیمت بلیت در پردیسهای سینماییِ «مدرن» را تا 50 درصد افزایش دهند؟
واقعیت این است که سود حاصل از چند روز فروش غیرقانونی بلیت «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی با قیمت پانزده هزار تومان که با اعتراض فرهادی همراه شد و درآمد چند صدمیلیونی سینماداران از افزایش قیمت بلیت سینما در آن چند روز، باعث شده صاحبان سالنهای سینما به شدت در پی افزایش قیمت بلیت سینما باشند. اگر این افزایش در میانه سال 1395 انجام میشد، بعید نبود قیمت بلیت سینما در ابتدای سال 1396 به رقم نجومی بیست هزار تومان برسد.
البته همان گونه که از سازمان سینمایی و شورای صنفی نمایش توقع میرفت، جلوی این تحرکات خطرناک که اثر روانی جدی نزد تماشاگران داشت و میتوانست منجر به ریزش طیف وسیعی از مخاطبان سینما شود، گرفته شد. با وجود این، شواهد حکایت از ادامه تلاش سینماداران برای افزایش قیمت بلیت در نیمه سال جاری دارد و ظاهراً مدیران برخی پردیسهای سینمایی که سالنهای کوچک و مشتریان زیاد دارند، پرچمدار این جریان هستند.
انتظار میرود، مدیریت سینمای ایران همچنان بر تصمیم خود مبنی بر حفظ قیمت بلیت سینما در سطح کنونی تا پایان سال استوار باشد و رویه غلط دو بار افزایش قیمت بلیت در یک سال بنا گذاشته نشود. منطق حکم میکند برای سود موقت، تماشاگران را از سینماها فراری نداد و امیدواریم سینماداران نیز درک کنند با افزایش قیمت بلیت، ریزش مخاطب را تجربه میکنند؛ ریزشی که شاید در آخر هفتهها حس نکنند اما در میانه هر هفته مشهودتر میشود.