راه واقعی و عملی حل مشکل ترافیک و به تبع آن آلودگی هوای تهران نه اجرای طرح زوج و فرد است و نه گسترش اتوبانها و بزرگراهها . تنها راه اخذ عوارض از خودروهای تک سرنشین و هزینه کرد آن در طرحهای مهمی مانند مقابله با آلودگی هوا و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و گسترش حمل و نقل همگانی و … است.
به نوشته روزنامه اطلاعات، همشهریان به کرات مشاهده کرده اند که بیش از۹۰ درصد خودروها تک سرنشین اند. این عده حاضرند ساعتها در ترافیکی که خودشان با آوردن خودرو ایجاد کرده اند، بمانند فقط به این خاطر از خودرو شخصی استفاده کنند!
البته کمبود وسایل نقلیه عمومی در گسترش این امر بی تاثیر نیست ولی در شرایط موجود باید به این شهروندان گفت :«بسیار خوب! شما که می خواهید از خودروی شخصی استفاده کنید (تک سرنشین) این کار را بکنید ولی عوارض آن را بپردازید.» و این امر دقیقاً با رعایت حقوق شهروندان دیگر منطبق است. دیگران چه گناهی کرده اند که باید عوارض روحی و جسمی ناشی از ایجاد آلودگی هوا و صوتی و ترافیک سنگین را تحمل کنند؟
مطمئن باشید اگر این پیشنهاد به درستی اجرا شود – کما این که در برخی مقاطع در بعضی شهرهای بزرگ جهان اجرا می شود – با دریافت این عوارض هم از ترافیک و آلودگی هوای تهران و کلانشهرهای دیگر کاسته خواهد شد و هم با اختصاص آن عوارض به خرید اتوبوسها، تاکسیها و قطارهای مترو، حمل و نقل عمومی گسترش مییابد و بهانه از «تک سرنشینها» گرفته میشود. از این رو از اعضای شورای اسلامی شهر تهران درخواست میشود به این پیشنهاد توجه کنند و نتیجه آن را ببینند.