بانک‌هاي خارجي براي فعاليت به ايران مي‌آيند

مظاهري يکي ديگر از اقدامات بانک توسعه اسلامي در سال گذشته را ايجاد موسسه تجارت و فاينانس اعلام و تصريح کرد: ايران و 7 بانک ايراني در اين موسسه سهامدار شده‌اند.
کد خبر: ۶۶۰۸
|
۲۷ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۹ 16 February 2008
|
4241 بازدید
رئيس کل بانک مرکزي از اعطاي مجوز به 4 بانک خارجي براي ثبت در کشور خبر داد و گفت: از اين تعداد 3 بانک خارجي کارهاي خود در اين باره را آغاز کرده اند و البته حدود 6 بانک ديگر نيز تقاضاهاي براي تاسيس شعبه در کشورمان ارائه کرده‌اند.

به گزارش مهر،‌ طهماسب مظاهري امروز در حاشيه دويست و پنجاهمين همايش بانک توسعه اسلامي در تهران در جمع خبرنگاران تاسيس صندوق همبستگي توسعه اسلامي را يکي از اقدامات مهم بانک توسعه اسلامي دانست و تصريح کرد: با توجه به اينکه 25 کشور از 56 کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامي، جزو کشورهاي بسيار عقب مانده هستند، تاسيس اين صندوق به آنها براي رفع فقر کمک خواهد کرد.

رئيس کل بانک مرکزي با اشاره به اينکه حدود 10 ميليارد دلار براي اين صندوق منابع پيش‌بيني شده است، تصريح کرد: از اين رقم يک ميليارد دلار توسط بانک توسعه اسلامي، يک ميليارد دلار عربستان سعودي، 300 ميليون دلار کويت، 100 ميليون دلار ايران و بقيه توسط ساير کشورها تامين خواهد شد.

وي با بيان اينکه امروز اولين جلسه رسمي اين صندوق در ايران تشکيل خواهد شد، اظهار اميدواري کرد که اين صندوق با تجهيز منابع توسط کشورهاي اسلامي و کشورهاي عقب مانده توسعه آنها را به همراه داشته باشد.

وي يکي ديگر از اقدامات بانک توسعه اسلامي در سال گذشته را ايجاد موسسه تجارت و فاينانس اعلام و تصريح کرد: ايران و 7 بانک ايراني در اين موسسه سهامدار شده‌اند.

مظاهري گفت: 100 ميليون دلاري که قرار است ايران به تاسيس صندوق همکاري‌ها کمک کند، از محل منابع دولتي و حساب ذخيره ارزي اسيت که اين موضوع در لايحه بودجه سال 87 لحاظ شده که اميدواريم مجلس آن را به تصويب برساند.

تامين اسکناس پايان سال
مظاهري همچنين در بخش ديگري از سخنان خود با تاکيد بر اينکه بانک مرکزي به ميزان کافي اسکناس در اختيار بانک‌ها قرار داده است، گفت: تا روز گذشته بيش از 25 هزار ميليارد ريال موجودي منتشر نشده درکشور وجود دارد.

به گفته وي چک‌پول‌ها نيز همواره بخشي از کمبود اسکناس در بازار را جبران کرده است و اميدواريم براي شب عيد مشکلي از نظر کمبود اسکناس درکشور ايجاد نشود.

رئيس کل بانک مرکزي گفت: با کمک چک‌پول‌ها و اسکناس‌ها مشکلي در اين خصوص ايجاد نخواهد شد، اما در سال آينده سعي در کاهش حجم چک‌پول‌ها و افزايش حجم پول و اسکناس خواهيم داشت.

اعطاي مجوز فعاليت به بانک‌هاي خارجي
مظاهري در مورد حضور بانک‌هاي خارجي در کشور گفت: در گذشته محدوديتهايي در اين خصوص وجود داشته که هم اکنون اين محدوديتها با توجه به توافقات صورت گرفته، برداشته شده است.

وي از اعطاي مجوز به 4 بانک خارجي براي ثبت در کشور خبر داد و گفت: از اين تعداد 3 بانک کارهاي خود را آغاز کرده اند و البته حدود 6 بانک ديگر نيز تقاضاهاي در اين خصوص ارائه کرده‌اند که در حال بررسي است.
رئيس کل بانک مرکزي ادامه داد: بانک‌هايي که در کشور ايجاد خواهند شد در پي تقاضاهايي از کشورهاي آسيايي، عربي و اروپايي صورت گرفته است.

تحريم
مظاهري در مورد تحريم‌هاي اقتصادي عليه ايران گفت: ايران با اين تحريم‌ها دچار مشکل نخواهد شد، گرچه دردسرهايي ناشي از عنادهاي دولت آمريکا با ملت ايران ايجاد شده است.

وي ادامه داد: ايران داراي ظرفيت بالايي است، بنابراين با اين تحريم‌ها مشکل جدي نخواهد داشت و در دنياي بسيار بزرگ امروز قابليت‌هاي بسيار زيادي براي ايران وجود دارد.
مظاهري اظهار داشت: بخش خصوصي ابتکارات بسياري خوبي براي پوشش اين گونه اقدامات خصمانه را يافته است.

قانون مبارزه با پولشويي
وي در مورد قانون مبارزه با پولشويي گفت: اين لايحه چند سال در جريان بررسي و تصويب بوده است که به دليل اهميت لايحه اين اقدام به طول انجاميد.

رئيس کل بانک مرکزي اظهار داشت: براي مراقبت از صحت و سلامت عمليات پولي و بانکي، مشخص شدن حدود اختيار، نحوه گردش کار و جلوگيري از ورود خدشه به فعاليت افرادي که به صورت سالم کار مي‌کنند، تصويب لايحه به طول انجاميد.

وي با اشاره به اينکه متن آماده شده، پولشويي را به عنوان يک اقدام مجرمانه تلقي مي‌کند، افزود: تصويب لايحه اين امکان را فراهم مي‌کند که جامعه بين‌المللي، نظام اقتصادي کشور را به عنوان يک نظام سالم بشناسد و با اين لايحه بهانه برخي افراد نيز گرفته مي‌شود.

سياستهاي پولي سال 87
مظاهري از تصويب پيش نويس بسته سياستهاي پولي سال 87 کشور در بانک مرکزي خبر داد و افزود: مراحل تصويب نيز تا پايان سال انجام خواهد شد.
وي در پاسخ به اين سئوال که آيا قرار است مذاکراتي در اجلاس امروز در خصوص پول واحد کشورهاي اسلامي صورت گيرد، گفت: اين موضوع، ايده خوبي است که با آن فاصله بسيار داريم.

حراج سکه
رئيس کل بانک مرکزي در مورد حراج سکه در بانک کارگشايي و تاثير آن در بازار اظهار داشت: هدف از چنين اقدامي تنظيم قيمت سکه در بازار متناسب با تغييرات قيمت بين‌المللي طلا است.

وي ادامه داد: از سوي ديگر افزايش تقاضا براي خريد سکه در شب عيد موجب افزايش قيمت غير طبيعي سکه شده است.

مظاهري گفت: باتوجه به اينکه قيمت طلا در بازار رو به افزايش است و اين روزها بالاترين نرخها را در چند سال اخير شاهد بوده‌ايم، بنا نداريم که يارانه‌اي به سکه تعلق دهيم و مي‌خواهيم قيمت آن را ثابت نگه داريم.

مظاهري با بيان کرد: نوسان قيمت سکه ناشي از نوسان قيمت طلا در بازار جهاني است و حراج سکه در بانک کارگشايي و عرضه سکه در اين ماه‌ها ابزاري براي فروکش قيمت‌هاي کاذب است.

وي در خصوص هدف از ضرب سکه‌هاي 5/2 بهار آزادي گفت: سکه 5/2 بهار آزادي پيش از اين نيز (حدود 18 سال پيش) وجود داشته و تعدادي سکه ضرب شده در حال حاضر نيز وجود دارد، اما چون تعداد آن کم بوده، بسيار بيشتر از قيمت واقعي خود به فروش رسيده است.

مظاهري در خصوص رشد صنعت کشور اظهار داشت: بانک مرکزي مرجع پيش‌بيني نيست و رشد صنعت را مي‌توان در انتهاي سال اعلام کرد اما ميزان رشد کل صنعت در سال گذشته معادل 5/8 درصد بوده است.
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۸۶/۱۱/۲۸
آمدن و بودن بانک های خارجی در کشور مهم نیست و ما در کشور خودمان شاید خیلی بیشتر از کشور های پیشرفته بانک و شعبه بانک داریم. مسئله دادن اعتبار است برای خرید های خارجی که انجام نمیدهند و تحریم هستیم.
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟