سازمان تنظیم مقررات ابلاغیه ای در خصوص لزوم رعایت کف قیمت بسته های اینترنت، به اپراتورهای تلفن همراه ارسال کرده که بر اساس آن ملزم به تغییر و حذف برخی بسته های خود می شوند.
به گزارش خراسان، ماجرا از این قرار است که اواسط سال گذشته اخباری منتشر شد مبنی بر این که یکی از اپراتورهاکه ظاهرا ایرانسل بوده؛ اقدام به ارائه بسته های ارزان اینترنتی می کند که با استقبال بسیار مشترکان نیز مواجه شده به گونه ای که کاربران درخواست ارزان شدن دیگر بستههای این اپراتور و 2اپراتور دیگر را نیز مطرح کردند. پیرو این واکنش ها ، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت و معاون وزیر ارتباطات از بسته ارزان ایرانسل ابراز نارضایتی کرد و آن را دامپینگ (ارزان فروشی) دانست.
وی در این رابطه به بستهای در یکی از اپراتورهای موبایل اشاره کرده بود که ۱۰۰ گیگابایت اینترنت سالانه را با قیمت ۱۷۵ هزار تومان در اختیار مشترکان قرار میدهد که به عبارتی هر گیگابایت در آن ۱۷۵۰ تومان ارزش دارد.وی با انتقاد از این اقدام تاکید کرد که این سیاستگذاری قیمتی قطعاً دامپینگ است و وظیفه وزارت ارتباطات در این عرصه کنترل این بازار است.
در پی این واکنش ها، زمزمه هایی در راستای تعیین کف قیمت اینترنت برای اپراتورها علاوه بر سقف قیمت، درگرفت که اهدافی همچون جلوگیری از دامپینگ و حفظ تعادل بازاربرای آن اعلام شد، تا این که درنهایت دی ماه سال گذشته، سازمان تنظیم مقررات طی مصوبه ای اقدام به تعیین کف قیمت برای بسته های اینترنت کرد که اکنون این مصوبه به اپراتورها ابلاغ شده است و بر اساس آن تعرفه طرحهای تشویقی اپراتور با سهم بازار بیش از 10 درصد، حداکثر میتواند 20 درصد از کف تعرفه پایینتر باشد و تعرفه طرحهای تشویقی اپراتور با سهم بازار کمتر از 10 درصد حداکثر میتواند 40 درصد از کف تعرفه پایینتر باشد. این مصوبه که کارشناسان آن را به نوعی ابزاری برای افزایش تعرفه بسته های اینترنتی می دانند،در واقع جلوی ارائه بسته های ارزان قیمت اینترنت را می گیردو باز هم این مشترکان هستند که متضرر می شوند.
اکنون با مصوبه جدید، شرکت ارتباطات سیار قیمت بستههای اینترنتی خود را با توجه به مصوبه ۲۴۹ سازمان تنظیم مقررات در خصوص رعایت کف قیمت بستههای اینترنت تغییر داده است.به گزارش ایسنا،کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه 249 ،مقررات طرحهای تعرفهای تشویقی دارندگان پروانه ارائه خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات را بررسی کرد که به واسطه آن کلیه اپراتورهای تلفن همراه موظف به حذف یا تغییر برخی بستههای اینترنت خود شدند.
درهمین راستا شرکت ارتباطات سیار اعلام کرده از سهشنبه ۳۰ خردادبستههای اینترنت خود را با تغییراتی همراه کرده است.بر اساس مصوبه 249 سازمان، هر اپراتور صرفاً میتواند حداکثر8 بار در سال طرحهای تشویقی را برای خدمات مورد نظر خود به تفکیک در حوزه ثابت و موبایل ارائه کند. تمدید طرح تشویقی بعد از پایان مدت آن، به عنوان یک طرح تشویقی جدید محسوب و در فهرست تعداد هشتگانه امکان ارائه طرح تشویقی اپراتور لحاظ خواهد شد.
در تبصرهای از این مصوبه آمده است: تعرفه طرحهای تشویقی اپراتور با سهم بازار بیش از 10 درصد، حداکثر میتواند 20 درصد از کف تعرفه پایینتر باشد و تعرفه طرحهای تشویقی اپراتور با سهم بازار کمتر از 10 درصد حداکثر میتواند 40 درصد از کف تعرفه پایینتر باشد.ارائه طرحهای تشویقی منوط به حفظ کیفیت خدمات است و در صورتیکه طرح تشویقی منجر به افت کیفیت شود، اپراتور باید بر اساس شرایط اعلامشده توسط سازمان، نسبت به توقف طرح اقدام کندو در این خصوص اطلاعرسانی لازم را داشته باشد.
در صورتی که سازمان به دلایلی از قبیل حفظ تعادل در بازار، تداوم رقابت سالم و ارائه خدمات و رشد کیفی آن ها با ارائه طرحهای تشویقی، ادامه آن و یا توقف طرح پیش از موعد اتمام ارائه طرح، موافقت نکند، موضوع را به اپراتور اعلام میکند. در این صورت اپراتور مجاز به اجرا و یا ادامه یا توقف طرح نیست.بدین ترتیب شرکت ارتباطات سیاربا مصوبه رگولاتوری در برخی بستههای اینترنت خود تغییر ایجاد و دراطلاعیهای اعلام کرد: پیرو ابلاغ مصوبه ۲۴۹ سازمان تنظیم مقررات در خصوص رعایت کف قیمت بستههای اینترنت، کلیه اپراتورهای تلفن همراه موظف به حذف یا تغییر برخی بستههای اینترنت خود شدهاند.
در همین راستا ارتباطات سیار ، از سه شنبه ۳۰ خرداد ماه بستههای اینترنت خود را با تغییراتی همراه کرده که شامل تغییر حجم شبانه بسته های آلفا و آلفا+ (۴ بسته)، توقف فروش بسته های نامحدود شبانه در *۱۰۰۰# (۶ بسته) و توقف فروش بسته های محدود شبانه (۳ بسته) می شود.با تغییرات ایجادشده، قیمت بستههای موجود قابل انتخاب، تغییری نکرده و تنها حجم هدیه شبانه بستهها عوض شده است تا مطابق با مصوبه ۲۴۹ سازمان تنظیم مقررات شود. همچنین مشترکانی که در حال حاضر در حال استفاده از بستههای حذفشده هستند، تا پایان زمان و یا حجم بسته فعلی، اجازه استفاده از بسته را دارند و پس از اتمام حجمی یا زمانی، امکان خرید مجدد بستههای حذفشده را ندارند و پیشنهادهای جدیدی دریافت میکنند.