سردرگمی در آغاز اجرای طرح ترافیک

بر اساس بهای تعیین شده برای ورود به طرح ترافیک؛ در طول یک سال در کمترین و بیشترین حالت ۳۰۰ تا ۲۱۰۰ میلیارد تومان درآمد به خزانه شهرداری وارد می شود. حال سوال این است وقتی شهرداری تهران بر درآمدهای پایدار و جلوگیری از تراکم فروشی تاکید می کند، چه کسی باید پاسخگوی زیانکرد یک میلیارد در روز شهرداری باشد؟
کد خبر: ۷۹۴۰۸۹
|
۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۱ 28 April 2018
|
4761 بازدید
|
۵

با وجود اینکه پس از تمدیدهای چند باره، اجرای طرح جدید ترافیک تا ۱۵ اردیبهشت ماه تمدید شده است، اما به نظر می رسد هنوز قطعیتی برای این تاریخ هم وجود ندارد.

به گزارش مهر، چندی پیش محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در نشست خبری خود، با اشاره به اینکه طرح ترافیک با دو هفته تاخیر از روز ۱۵ اردیبهشت ماه اجرا می‌شود، اظهار کرد: طی ۱۱ روز ۱۰۰ هزار نفر(یعنی تقریبا روزانه ۱۰ هزار نفر) برای دریافت طرح ترافیک ثبت نام کردند که این رقم قابل تأمل است.

پورسید آقایی هدف اصلی طرح ترافیک را کاهش مطلوبیت استفاده از ماشین شخصی دانست و گفت: سال گذشته ۱۲۹ هزار خودرو وارد طرح ترافیک شدند و امسال با تلاش‌های بسیار این رقم به ۱۰۳ هزار خودرو کاهش یافته است.

وی از پایان کار نصب دوربین‌های خروج خبر داد و گفت: دقت دوربین‌های ورود هم تست شده است و نرم افزارهای جدیدی برای تغییر نحوه ثبت اطلاعات لحاظ شده است.

پوسید آقایی آینده طرح ترافیک جدید را آینده‌ای روشن دانست و گفت: این طرح مورد تایید شورای شهر، شورای ترافیک، وزارت کشور، فرمانداری، استانداری و پلیس راهور است.

طرح جدید ترافیک مشکلات زیادی دارد

در حالی معاون شهردار تهران از اجرای طرح جدید با تایید همه نهادها سخن گفته است که هم برخی اعضای شورای شهر و هم پلیس از ایرادات این طرح سخن گفته اند.

محمد علیخانی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اظهارات معاون ترافیک شهرداری تهران گفت: متاسفانه ایشان به جای پاسخگویی درست به فرافکنی مسائل می پردازد. اگر پیشنهاد درست بود باید درباره طرح جدید و مسائل آن صحبت کند و توضیح دهد. این فرافکنی و ایرادات را به گردن این و آن انداختن شیوه درستی نیست.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: من از روز اول انتقادهای بسیاری به طرح جدید داشتم و معتقد بودم طرحی که عجله ای باشد و این حجم تغییرات داشته باشد نمی تواند نتایج خوبی داشته باشد اما چون ایشان محکم ایستادند و دلالیل بسیار آوردند ما نیز اعلام آمادگی کردیم.

این عضو شورای شهر تهران با بیان این مطلب که ظاهرا باید از مردم عذرخواهی کنیم گفت: من به خاطر مشکلات این طرح و عدم پاسخگویی مناسب از شهروندان تهرانی پوزش می خواهم.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: ما با بخشی از مردم روبرو هستیم که طرح ترافیک حق آنهاست. من به نوبه خودم تلاش می کنم از راههای قانونی اصلاحات را انجام دهم. به نظر می رسد با این مشکلات متعدد بازگشت به قبل بهتر از این فرافکنی هاست.

وی در خاتمه گفت: از اول اردیبهشت، هر روزی که اجرای طرح به تاخیر بیفتد شهرداری متضرر می‌شود و ما در واقع با این طرح شهرداری را از درآمد خودش محروم کردیم.

محمد علیخانی همچنین در در جریان بررسی طرح شناسایی و رفع گره های ترافیکی در صحن علنی شورا گفت: معاون حمل و نقل ترافیک در این مدت تنها مخالفت خوانی کرده و با تمامی نظرات کارشناسی که در کمیسیون مطرح می شود مخالف بوده است. معاونت حمل و نقل و ترافیک به معاونت طرح ترافیک بدل شده است و به جای آنکه به موضوعات ترافیکی بپردازد، تمرکز خود را بر روی این طرح گذاشته است.

الهام فخاری عضو شورای شهر تهران نیز در گفتگو با مهر درباره تذکرش به معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و آخرین وضعیت طرح ترافیک گفت: تذکر من از این باب بود که بر اساس مصوبه شورا، طرح جدید باید از آغاز سال ۹۷ اعلام می‌شد و به اجرا درمی‌آمد، اما این‌گونه نشد.

وی ادامه داد: دلیل عدم اجرای آن، آماده نبودن زیرساخت‌ها و تائید نشدن آن از سوی پلیس راهور بود؛ ضمن اینکه گزارشی درباره روند اجرای طرح به شورا ارائه نشده است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه ما همچنان منتظر گزارش معاونت حمل و نقل و ترافیک درباره آخرین وضعیت طرح به شورا هستیم، افزود: از نظر وظیفه نظارتی، شورای شهر باید در جریان مراحل آماده‌سازی طرح باشد و مرحله به مرحله این موضوع به اطلاع شورا برسد؛ لذا تذکر من از بُعد نظارتی بود.

فخاری تصریح کرد: ما منتظر گزارش درباره زیرساخت‌ها و همچنین نتیجه مذاکرات با پلیس راهور هستیم، این گزارش طبق آئین‌نامه باید به شورا ارائه شود، اما تاکنون گزارشی ارائه نشده است.

پلیس: طرح ارشادی اجرا می شود

سردار حسین رحیمی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر و در پاسخ به این سئوال که آیا تمام ورودی های به طرح مجهز به دوربین شده است، افزود: ما همه تجهیزات را تأیید کردیم و انشاءالله از ۱۵ اردیبهشت ماه اجرایی می شود. به احتمال زیاد تا ۲ هفته بعد از ۱۵ اردیبهشت، طرح ترافیک به صورت ارشادی اجرا خواهد شد.

رئیس پلیس پایتخت تأکید کرد: تمام تلاش ما این است که در اجرای این طرح، حقی از مردم ضایع نشود.

پس از اظهارات رئیس پلیس پایتخت، سازمان حمل و نقل و ترافیک اعلام کرده شهرداری تهران برنامه‌ای برای تمدید مهلت اعلام‌شده ندارد و طرح ترافیک را از پانزدهم اردیبهشت اجرا می‌کند.

در این اطلاعیه آمده: پیرو اطلاعیه‌های قبلی سازمان حمل و نقل و ترافیک در خصوص طرح ترافیک سال ۱۳۹۷ به اطلاع عموم شهروندان گرامی می‌رساند که شهرداری تهران با توجه به آمادگی کامل برای اجرای طرح ترافیک جدید، برنامه‌ای برای تمدید مهلت اعلام‌شده ندارد و طرح ترافیک سال جاری را طبق ضوابطی که از قبل تعیین و اطلاع‌رسانی شده است، از روز پانزدهم اردیبهشت‌ماه آغاز خواهد کرد.

پس از این اطلاعیه، بار دیگر رئیس پلیس تهران عنوان کرد: ما از ابتدا مخالف طرح جدید بودیم؛ دلیل آن هم نواقص و ابهامات آن بود. اما پس از تصمیم شورای شهر همه جوانب از سوی پلیس بررسی شد. مردم نباید نگران باشند به گونه ای عمل می کنیم که حقی از کسی ضایع نشود.

سردار رحیمی تاکید کرد: تلاش ما حفظ حقوق مردم و تضییع نشدن حق شهروندی است و با توجه به مسائل موجود به احتمال بسیار حداقل ۲ هفته اجرای طرح ارشادی خواهد بود.

محروم شدن شهرداری از درآمد میلیاردی

به گفته پورسیدآقایی، براساس طرح ترافیک جدید، ۱۰۳ هزار خودرو روزانه می‌توانند وارد محدوده شوند که از این میان ۶۳ هزار سهمیه، متعلق به افرادی است که به دلیل ماهیت شغلی باید وارد محدوده شوند و مابقی مجوزها یعنی ۴۰ هزار سهمیه ورود نیز در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

بر اساس بهای تعیین شده برای ورود به طرح ترافیک؛ در طول یک سال در کمترین و بیشترین حالت ۳۰۰ تا ۲۱۰۰ میلیارد تومان درآمد به خزانه شهرداری وارد می شود. حال سوال این است وقتی شهرداری تهران بر درآمدهای پایدار و جلوگیری از تراکم فروشی تاکید می کند، چه کسی باید پاسخگوی زیانکرد یک میلیارد در روز شهرداری باشد؟

ضمن اینکه این طرح جدید اشکالاتی نیز در ساختار دارد که نشان دهنده تعجیل در تصویب و اجراست؛ برای مثال، عنوان کرده اند که خروج قبل از ٨/٥ صبح برای ساکنین محدوده طرح ترافیک رایگان است؛ غافل از این نکته که این موضوع درباره ورود به محدوده زوج و فرد لحاظ نشده و کسی که تا ٨/٥ از طرح اصلی خارج شود، طبیعتا وارد محدوده زوج و فرد شده و سه روز در هفته جریمه خواهد شد و...

حال باید منتظر ماند و اجرای نهایی این طرح و رفع تدریجی نواقص آن را نظاره کرد.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۵
m n
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
متاسفانه طرح‌ها و نحوه اجرای آنها توسط معاون جدید حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران چندان کارشناسی نیست ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
تکلیف زوج فرد چیست؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
شب میخوابن صبح بلند میشن طرح میدن ملت رو تو دردسر میندازن !
محمد رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
واقعا همینطوره شما از طرح اصلی که خارج بشید خواه ناخواه وارد زوج و فرد می شید خب این یعنی چی که به شما میگن شما اجازه دارید از طرح بدون جریمه برید تو جریمه والله خنده داره
حسین میرزایی
|
Netherlands
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
برای استادان دانشگاه که محل کارشان داخل طرح است هیچ سهمیه ای نداده اند و ما باید روزانه درخواست مجوز ورود به محدوده بگیریم. واقعا برنامه ریزی برای حضور در کلاس را مشکل می کند.
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟