این چندمین باری است که قیمت خودروهای داخلی و خارجی بدون ضابطه بالا رفته و حاشیه قیمت قابل توجهی را در بازار رقم زده است اما هیچ عکسالعمل، جلسه یا دستوری از سوی وزیر صنعت دیده نمی شود.
به گزارش الف، بازار خودرو ماههاست که آشفته است. درست از بعد تصمیم غیرمنطقی و حاشیهدار وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر توقف ثبت سفارش واردات خودرو به دلایلی واهی بود که افزایش نامعقول قیمت در بازار رقم خورد. تمام اینها البته در شرایطی است که تحقیق و تفحصهای مجلس و دستگاههای نظارتی، به صراحت تخلف وزارت صنعت، معدن و تجارت و دسترسی برخی واردکنندگان خاص به سیستم ثبت سفارش را درست در مقطعی که ممنوعیت اعلام شده بود، تائید کرده است.
همان روزهای ابتدایی توقف ثبتسفارش، بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران حوزه خودرو با این تصمیم به شدت مخالفت کردند، اما وزارت صنعت، با اصرار این تصمیم را عملیاتی کرد و در مقابل، این مردم و خریداران خودرو بودند که ضرر و زیانهای ناشی از تصمیمگیریهای بیتدبیر وزارت صنعت، معدن و تجارت را در حوزه صنعت خودرو متحمل شدند.
آشفته بازار خودرو بدون حضور دستگاههای نظارتی
حال حتی کمتر خبری از برگزاری جلسات شورای سیاستگذاری خودرو از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به گوش میرسد و مشخص نیست که چرا محمد شریعتمداری، وزیر کهنهکار صنعت، معدن و تجارت تا این اندازه به صنعت خودرو و به خصوص مصرفکنندگان و بازارش بیتفاوت است. واقعیت آن است که مدتها است بازار خودرو شرایط آشفتهای را سپری میکند. قیمتها با افزایش شدیدی مواجه شدهاند و چه در حوزه بازار خودروهای داخلی و چه در حوزه بازار خودروهای خارجی، آشفتگی و عدم نظارت کاملا مشهود است.
اکنون عملا هیچ نهاد ناظری برای نظارت بر قیمتهای خودرو در بازار وجود ندارد و حتی سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان و سازمان تعزیرات حکومتی هم دست روی دست گذاشته و کاری به آشفته بازار خودرو ندارند. بررسیهای میدانی از بازار خودرو، از قیمتهای عجیب و غریبی برای خودروهای داخلی و خارجی در کف بازار حکایت دارد که از هیچ عقل و منطق اقتصادی تبعیت نمیکنند. گرانیهای بیسابقه در بازار خودرو، شکلگیری بازار سیاه و حاشیه قیمت عجیب در مورد برخی خودروها، قدرت خرید مردم را به شدت کاهش داده است و تنها ، سود برخی واردکنندگان، تولیدکنندگان و دلالان را تامین میکند.
در این میان، کمترین عکسالعملی از سوی وزارتخانه متولی صنعت خودرو به چشم نمیخورد و از زمان آغاز به کار دولت دوازدهم، سکوت خبری عجیبی این وزارتخانه را در برگرفته است. خودروسازان کار خود را میکنند و واردکنندگانی که به رانتهای دولتی دسترسی دارند، راه خود را میروند. همه چیز هم در چنین شرایطی، راه را برای قیمتهای بی حساب و کتاب در بازار خودرو باز کرده است.
حاشیه قیمت ۳۲ میلیون تومانی برخی خودروهای داخلی
بررسیهای میدانی از حاشیه بازار یک تا ۳۳ میلیون تومانی برخی انواع خودروهای داخلی در بازار حکایت دارد.
حاشیه قیمت خودروهای خارجی سربه فلک کشید
بعد از تصمیم وزارت صنعت برای توقف ثبت سفارش واردات خودرو، قیمت خودروهای وارداتی به طرز عجیبی افزایش یافت که البته فاکتور تعیین کننده دیگر در تغییر قیمت آن، تغییرات نرخ ارز هم هست. اما دولت اعلام کرده که به واردکنندگان خودرو هم دلار ۴۲۰۰ تومانی تخصیص میدهد که در این صورت، نوسانات نرخ ارز نباید خیلی بر روی قیمت تاثیرگذار باشد. اما اکنون حاشیه قیمت خودروهای وارداتی که در حقیقت تفاوت قیمت خودرو در نمایندگیها با قیمت کف بازار است، در برخی از انواع خودرو به ۱۶۲ میلیون تومان هم رسیده است.