در حالی که پوشاک داخلی باکیفیتی در داخل کشور تولید میشود اما، بسیاری از تولیدکنندگان ناچارند به خواسته فروشندگان تولیدات خود را با برند خارجی عرضه کنند.
به گزارش میزان، در حالی که تولیدکنندگان بسیاری در کشور مشغول فعالیت و تولید پوشاک هستند اما، سهم زیادی از بازار کشور را پوشاک خارجی نصیب خود کرده اند.
وجود این حجم از پوشاک خارجی در حالی سهم بازار پوشاک داخلی را از آن خود کرده است که بخش عظمی از آن از طریق قاچاق وارد کشور میشود و به معضل اصلی این صنعت تبدیل شده است.
اما، یکی دیگر از معضلهای که صنعت پوشاک با آن دست به گریبان است، استفاده از برندهای خارجی بر روی پوشاک داخلی است که این صنعت را به گونهای دیگر تحت تاثیر قرار داده است.
در حالی که تولیدات باکیفیتی در کشور در صنعت پوشاک تولید میشود اما، متاسفانه بسیاری از تولیدات داخلی با برندهای خارجی به مصرف کننده عرضه میشود و مصرف کننده نیز غافل از همه جا جنس ایرانی را به جای خارجی خریداری میکند.
بهرام شهریاری نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک در این باره اظهار کرد: فروش پوشاک داخلی با برندهای خارجی یک قدمتی چندین ساله دارد و متاسفانه فروشندگان به این موضوع دامن زدند.
نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک افزود: از ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته هر زمان مشتری وارد مغازهای میشد و فروشندگان اجناس خوب و با کیفیت را به نام ترک معرفی میکردند و این موضوع برای مشتری جذابیت ایجاد کرد.
وی با بیان اینکه در گذشته برخی از محصولات از جمله شکلات، ماکارونی و ... در کشور تولید نمیشد که به مرور با تولید داخل برندهای داخلی در بازار جایگیزین شدند و طرفدار پیدا کردند، گفت: اما، درباره پوشاک این موضوع اتفاق نیفتاد نه به دلیل اینکه تولید پوشاک خوب نداشتیم بلکه فروشندگان، پوشاک ایرانی را به جای خارجی معرفی کردند.
شهریاری ادامه داد: زمانی که ذهن مشتری به سمتی میرود که جنس خارجی بهتر از پوشاک داخلی است مشتری به این سمت کشیده میشود و تولیدکنندگان نیز به این سمت حرکت میکنند که تولید خود را با برند خارجی عرضه کنند و در این بین فروشندگان هم آنها را برای فروش بیشتر ترغیب به اینکار میکنند در صورتی که محصول کاملا ایرانی است، باید سعی کنیم این تفکر عوض شود.
نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک در پاسخ به این سئوال که چرا تولیدکنندگان به سمت برندسازی حرکت نکردند، تصریح کرد: برندسازی در کشور موضوع جدیدی است و با تاسیس مالها و فروشگاههای جدید آغاز شد و آن هم به دلیل اینکه برندهای خارجی آمدند و سیستم توزیع قدیم و بنکداری در حال منسوخ شدن است.
وی افزود: در حال حاضر تولیدکنندگان داخلی نیز در حال حرکت به سمت برندسازی هستند البته این موضوع یک شبه اتفاق نخواهد افتاد و در حال حرکت در این مسیر هستیم.
شهریاری خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۵۰ تا ۶۰ برند خوب پوشاک داریم که در حال اضافه کردن فروشگاههای خود و توسعه برند هستند.
نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک با بیان اینکه در زمینه برند در کشور از نظر علمی نه سابقه داریم و نه دانش آن در کشور وجود دارد اظهار کرد: این مورد نقص است، به یکباره نمیتوانیم برندسازی را یاد بگیریم این موضوع نیاز به دانش فنی، زمان و نیاز به تصمیم دارد که تولیدکنندهها در حال حاضر به این نتیجه رسیدند.
همچنین سعید جلالی قدیری دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران اظهار کرد: این موضوع به فرهنگ مصرف بر میگردد که روندی است که طی سالهای متمادی به وجود آمده است.
دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران افزود: طی یک دورهای کشور در پوشاک، نساجی و کفش دارای برندهای معتبر بود اما، در حال حاضر به دلیل واگذاری مدیریت آنها به بخش دولتی دیگر این برندها وجود ندارند و کارخانههای بزرگ ورشکست شدند و ابهت این کارخانههای بزرگ در ذهن مردم از بین رفت.
وی گفت: با دست خودمان برندهای بزرگ داخلی را از بین بردیم اما، بخش خصوصی در همان حالت در حال فعالیت است و کارهای بزرگی انجام میدهند اما، با مشکلاتی روبه رو هستند.
قدیری یکی از مشکلات در این زمینه را در بعد قوانین و مقررات عنوان کرد و ادامه داد: زمانی که یک برندی در حال بزرگ شدن است از سازمانهای مختلف از جمله دارایی، تامین اجتماعی وارد میشوند و به دنبال درآمد هستند و مشکلاتی برای آنها ایجاد میکنند.
دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با بیان اینکه ایجاد برند هزینه زا است، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما این بود که در سالهای گذشته تولیدکنندگان پوشاک ما نمیخواستند دیده شوند به دلیل اینکه ممکن بود فشارهایی به آنها وارد شود و هزینههای آنها را افزایش دهد، تا زمانی که زیرساختها را آماده نکنیم بحث برند شکل نمیگیرد.
وی تاکید کرد: برخی قوانین داخلی اجازه نمیدهند که تولیدکنندگان به سمت برندینگ و بزرگ شدن پیش بروند.
قدیری با بیان اینکه زمانی که صحبت از برند میشود نباید ذهن ما به سمت برندهای لاکچری برود، گفت: برندهای لاکچری ۱۰ تا ۱۵ درصد بازار یک محصول را به خود اختصاص میدهند و مابقی سهم سایر برندها است، فرهنگ سازی از سوی رسانهها در این زمینه مهم است.
دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران یکی دیگر از موضوعات مهم در این زمینه را عوض شدن سلیقه مردم طی سالهای گذشته عنوان کرد و ادامه داد: ایجاد مالها و فروشگاههای بزرگ سلایق مردم را تغییر داد و از طرفی موجب شده بازار را به دلیل نداشتن برنامه ریزی از دست بدهیم.
وی خاطرنشان کرد: از طرفی به دلیل اینکه حجم بسیاری از پوشاکها به صورت قاچاق وارد کشور شد و در فروشگاههای بزرگ با اسامی آنها و حتی با برندهای مطرح تقلبی به فروش رفت و این موارد موجب شد شرکتهای بزرگ داخلی نتوانند در این حوزه وارد شوند، البته کارهایی در این زمینه در حال انجام شدن است که تا زمانی که قوانین و مقررات ما در این زمینه تسهیل نشوند این موضوع ادامه خواهد داشت.