سرپرست مرکز مشاوره و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: متاسفانه اختلالاتی همچون افسردگی و اضطراب در بین دانشجویان زیاد شده و در همین راستا در پی برقراری تعاملات بیشتری بین مشاوران مرکز با استادان دانشکدهها هستیم.
به گزارش آنا، از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، محمد نوری با اشاره به خدمات گسترده مرکز مشاوره و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای حدود ۱۴ هزار دانشجوی دانشگاه در زمینه مشاوره تحصیلی و روان درمانی، اظهار کرد: این مرکز حدود ۲۰ روانشناس دارد که در ستاد دانشگاه، دانشکدهها و خوابگاهها به ارائه خدمات میپردازند. با این حال با توجه به پراکندگی دانشکدهها و خوابگاهها ناچاریم تعداد بیشتری روانشناس به کار بگیریم.
وی افزود: همچنین در هر دانشکده و خوابگاه دو مشاور و روانشناس بالینی فعالیت میکنند که در زمینه مسایل تحصیلی، مشکلات ارتباطی و اختلالات روانشناختی به روان درمانی، مشاوره و برگزاری کارگاههای مورد نیاز اقدام میکنند.
برنامه دانشگاه برای تقویت مهارتهای زندگی و ارتباطی دانشجویان
سرپرست مرکز مشاوره و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به برنامه این مرکز برای تقویت مهارتهای زندگی و ارتباطی دانشجویان، عنوان کرد: ماهانه و به صورت روتین کارگاههایی با هدف تقویت مهارتهای عاطفی و ارتباطی دانشجویان با نام زنگهای فرهنگ در دانشکدهها و خوابگاهها برگزار میشود.
راهاندازی هستههای مشاوره در سطح دانشکدهها
نوری با اشاره به راهاندازی هستههای مشاوره در سطح دانشکدهها، تصریح کرد: در این هستهها که متشکل از روانشناس مرکز مشاوره به عنوان دبیر و استادان و مسئولان خود دانشکده است، مشکلات دانشجویان بررسی شده و برای حل این معضلات راهکارهایی ارائه میشود.
وی با بیان اینکه در قالب این هستهها افت تحصیلی دانشجویان و مسائل و مشکلات ارتباطی آنها مطرح و بررسی میشود، اظهار کرد: بعد از آن برای رفع این مشکلات به صورت انفرادی و موردی برنامهریزی میشود.
به گفته وی، همچنین در مرکز مشاوره واقع در ستاد دانشگاه نیز به مسایل مراجعان و دانشجویانی که از طریق دانشگاه و دانشکدهها به مرکز ارجاع داده میشوند، در قالب جلسات مشاوره و روان درمانی رسیدگی میشود.
نوری با اشاره به ارایه خدمات روان شناسی، روان درمانی و انجام آزمون و تستهای روانشناختی در مرکز مشاوره دانشگاه، اظهار کرد: دانشجویان نیازمند به مداخله دارویی به روانپزشک و دانشجویان نیازمند به فعالسازی رفتاری به بخش پزشکی ورزشی بیمارستان طالقانی ارجاع داده میشوند.
برگزاری کارگاههای توانمندسازی برای روانشناسان مرکز
وی با بیان اینکه هر ساله از تمامی دانشجویان ورودی جدید، تست روانشناسی و غربالگری گرفته میشود، تصریح کرد: بر اساس نتایج این تست، با برخی از دانشجویان مصاحبههای تکمیلی انجام شده و در صورت نیاز برای آنان جلسات مشاوره و روان درمانی گذاشته میشود. همچنین به صورت منظم برای روانشناسان مرکز، کارگاههای توانمندسازی مانند مصاحبه و تشخیص، رویکردهای درمانی، پروندهنویسی و غیره برگزار میشود.
سرپرست مرکز مشاوره و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به سایر برنامههای این مرکز، عنوان کرد: هدف مرکز ایجاد تنوع در ارائه آموزشهای روانشناسی است که طی آن به عنوان نمونه در خوابگاهها فیلمهای سینمایی با مضامین روان شناسی، اجتماعی، اعتیاد، خودکشی و ... پخش شده و پس از آن برای بررسی جنبههای روانشناختی فیلم جلسات پرسش و پاسخ با حضور روانشناسان واحد و دانشجویان برگزار میشود.
برگزاری تریبونهای آزاد دانشجویی با موضوع ازدواج، روابط و شکست عاطفی
وی در این راستا به برگزاری تریبون آزاد دانشجویی با موضوع ازدواج، روابط و شکست عاطفی در خوابگاهها اشاره کرد و گفت: در این رابطه دیدگاههای دانشجویان مطرح و روانشناسان و کارشناسان مرکز با دید تخصصی مسایل مطرح شده را بررسی کرده و به ارائه راهکارها و توصیههای ارشادی میپردازند.
دانشجویان پزشکی و پرستاری بیشترین مراجعان مراکز مشاوره
وی با اشاره به آمار بالای مراجعه دانشجویان به مراکز مشاوره دانشگاه، عنوان کرد: بیشترین مراجعه از دانشکدههای پزشکی، پرستاری و داروسازی است و علت آن نیز تعداد زیاد دانشجویان در این دانشکدهها است.
انتقاد نسبت به نبود فضا و امکانات مناسب مشاوره در دانشگاه
نوری با انتقاد نسبت به نبود فضا و امکانات مناسب مشاوره در مرکز سلامت روان دانشگاه، خوابگاهها و دانشکدهها، عنوان کرد: مراکز مشاوره امکانات و ساختار فیزیکی خاصی دارند تا مراجع در آن احساس امنیت کنند، ولی متاسفانه این فضا در دانشگاه هنوز فراهم نیست و نیازمند توجه ویژه و اقدامات عاجل است.
افت تحصیلی و مشکلات عاطفی بیشترین دلیل مراجعه دانشجویان
وی با بیان اینکه افت تحصیلی و مشکلات عاطفی و ارتباطی، بیشترین دلیل مراجعه افراد به مراکز مشاوره است، گفت: متاسفانه اختلالاتی همچون افسردگی و اضطراب در بین دانشجویان زیاد شده و در همین راستا در پی برقراری تعاملات بیشتری بین مشاوران مرکز با استادان دانشکدهها هستیم تا با شناسایی دانشجویان دارای مسائل و مشکلات تحصیلی و عاطفی در همان مراحل اولیه بتوان برای حل آن چاره اندیشی کرد.
راهاندازی مرکز مشاوره تلفنی و تست آنلاین در دانشگاه
این استاد دانشگاه راهاندازی مرکز مشاوره تلفنی و تست آنلاین را از برنامههای آتی مرکز عنوان کرد و ادامه داد: در این راستا همچنین یک سیستم تحت وب مشاوره برای انجام تستهای روانشناسی در دست طراحی است که طی آن دانشجویانی که برای انجام مشاورههای حضوری دچار مشکل و یا محدودیتهایی هستند بتوانند از خدمات مرکز بهرهمند شوند. همچنین تهیه بروشورهای آموزشی، انتشار فصلنامه اجتماعی، روانشناختی و آموزشی، تهیه متون خودیاری الکترونیکی در تمامی زمینههای عاطفی، اعتیاد، خودآسیب رسانی، مشکلات عدم توجه و مهارتهای مطالعه از اقدامات و خدمات دیگر مرکز مشاوره است.
تشکیل کمیته پیشگیری از اعتیاد در معاونت دانشجویی
سرپرست مرکز سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به آسیبهای اجتماعی در بین دانشجویان، اظهار کرد: متاسفانه مصرف دخانیات و سوءمصرف موادی مثل گل در برخی از دانشجویان وجود داشته و آنها احساس میکنند که مصرف آن مشکلی ایجاد نمیکند که تصور اشتباهیست. در این راستا برای پیشگیری و درمان اعتیاد در خوابگاهها و فضاهای آموزشی دانشکدهها، کمیته پیشگیری از اعتیاد در معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه تشکیل شده که برخی از مدیران مرتبط امور دانشجویی و اعضای هیات علمی دانشگاه در آن عضو هستند.
وی با اشاره به افت تحصیلی و اضطراب و افسردگی به دنبال ورود به سوء مصرف مواد در برخی دانشجویان، تصریح کرد: برای حل این مشکلات برنامهریزیهایی صورت گرفته و نیازمند گامهای عملی و اقدامات کمیته در آینده نزدیک خواهیم بود.
علل افزایش آمار افسردگی و اضطراب در بین دانشجویان علوم پزشکی
نوری با اشاره به آمار افسردگی و اضطراب در بین دانشجویان علوم پزشکی، عنوان کرد: افسردگی علل متعددی دارد ولی درباره دانشجویان، تصور غلط نسبت به محیط دانشگاه، عدم برآورده شدن نیازهایشان در دانشگاه، مشکلات ارتباطی و عاطفی، نگرانی بابت آینده شغلی، سختی امتحانات و افت تحصیلی، اضطراب، استرس و نگرانی بابت مشروط و اخراج شدن و برخی موارد دیگر میتواند عاملی برای ایجاد افسردگی باشد.
ضرورت ایجاد فضایی شاد در دانشگاهها
این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به ضرورت ایجاد فضایی شاد در دانشگاهها، اظهار کرد: باید برنامهها و کارگاههای ورزشی، اردویی و نشاط آور با هدف توانمندسازی و هدفمند کردن دانشجویان در فضاهای دانشگاهی برگزار شود که ایجاد این دورهها تنها مسئولیت مرکز مشاوره و سلامت دانشجویان نیست بلکه همه بخشهای دانشگاه باید در این راستا برنامه داشته باشند.
سرپرست مرکز سلامت دانشگاه با انتقاد نسبت به وجود باور و دید نادرست نسبت به مراکز مشاوره در سطح دانشگاه و حتی جامعه، عنوان کرد: هنوز هم افرادی که به مراکز مشاوره مراجعه میکنند با انگهای نادرستی روبرو میشوند. در حالیکه در اکثر موارد مراجعان مشکلات و اختلالات خفیفی از جمله اضطراب یا ضعف در مهارت حل مشکل داشته که با چند جلسه درمانی و مشاوره برطرف میشود ولی اغلب از ترس این باورها به مراکز مشاوره مراجعه نمیکنند.
ضرورت فرهنگسازی در زمینه خدمات روانشناسی در جامعه
وی با تاکید بر ضرورت فرهنگسازی در زمینه خدمات روانشناسی در جامعه، تصریح کرد: در برخی از اختلالات همچون افسردگی، در صورت عدم مداخله برای درمان، فرد دچار پوچی و بی معنایی شده و گاها به فکر آسیب زدن به خود میافتد، بنابراین درمان و مشاوره در مراحل ابتدایی اینگونه اختلالات اهمیت زیادی دارد.
راهاندازی گروه همتایاران مشاور و کمیته خود آسیبرسان در معاونت دانشجویی
وی با اشاره به راهاندازی کمیته خود آسیبرسان در معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه، اظهار کرد: وظیفه این کمیته شناسایی دانشجویان مستعد افسردگی شدید و خود آسیبرسان است تا با شناسایی آنها از بحران پیشگیری و قبل از هر واقعه ناگواری آن را مدیریت کنند.
نوری در خاتمه با اشاره به تشکیل گروه همتایاران مشاور در خوابگاهها و دانشکدهها، عنوان کرد: اعضای این گروه از بین دانشجویان انتخاب شده و آموزش میبینند تا بتوانند دانشجویان در معرض خطر را شناسایی کنند و برای مشاوره و دریافت خدمات روان درمانی به مرکز سلامت روان دانشگاه ارجاع دهند. تعداد این همتایاران هم اکنون حدود ۴۰ نفر است که تا ۱۰۰ نفر نیز افزایش مییابد.