بر اساس آمارهایی که کارشناسان آموزشی دادهاند یک مؤسسه آموزشی در طول یک سال برای پخش آگهیهای بازرگانی رقم 300 میلیارد تومان پرداخت کرده است یا برخی از کارشناسان هم از گردش مالی 8 هزار میلیارد تومانی مؤسسات کنکور میگویند که بخش اعظم این گردش مالی مدیون تبلیغاتی است که صداوسیما برای این مؤسسات انجام میدهد.
به گزارش روزنامه ایران، در سوی دیگر بر اساس آماری که یکی از مدیران آموزش و پرورش اعلام کرده است؛ یک مؤسسه آموزشی فقط در روزهای جام جهانی با پرداخت رقم 42 میلیارد تومان انحصار آنتن صدا و سیما را برای تبلیغ کتابهای کمک آموزشی خود خرید.
با این حال آنطور که مسئولان آموزش و پرورش میگویند تبلیغات صداوسیما درباره کتابهای کمک درسی بهگونهای است که خانوادهها به مدارس اجبار میکنند که از کتابهای کمک درسی استفاده کنند. تب و تابی که تلویزیون برای این مؤسسات به راه انداخته آنقدر قوی است که حتی برای دوره ابتدایی نیز آزمون طراحی میکنند.