اگر خودروسازها نمی توانند خودرو تحویل مردم دهند، چرا نام نویسی کرده اند؟/ امروز خودروساز باید به مردم پاسخ دهد

سرانجام صدای خریداران خودرو و کسانی که ماه ها قبل خودرو خریداری کرده اند، درآمد، به گونه ای که امروز شمار بسیاری از مردم و مالباختگان خودرو، جلوی مجلس تجمع و به افزایش قیمت یک شبه خودرو و عدم تعهد خودروسازها برای تحویل خودروهای ثبت نامی اعتراض کردند.
کد خبر: ۸۷۱۵۰۴
|
۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۳ 20 January 2019
|
18522 بازدید
|

اگر خودروسازها نمی توانند خودرو تحویل مردم دهند، بیجا کرده اند، نام نویسی کرده اند/ امروز خودروساز باید به مردم پاسخ دهدسرانجام صدای خریداران خودرو و کسانی که ماه‌ها قبل خودرو خریده اند، درآمد، به گونه‌ای که امروز شمار بسیاری از مردم و مالباختگان خودرو، جلوی مجلس تجمع و به افزایش قیمت یک شبه خودرو و عدم تعهد خودروساز‌ها برای تحویل خودرو‌های ثبت نامی اعتراض کردند.

به گزارش «تابناک»؛ در روز‌های گذشته، برخی نمایندگان مجلس از احتمال تبدیل شدن مشکلات خودرو کشور به مشکلاتی شبیه به مؤسسات مالی هشدار‌هایی داده بودند و تأکید داشتند، ادامه این روند به ضرر خودروسازی و این صنعت است و چنانچه چاره زودهنگامی برای آن اندیشیده نشود، احتمال ورشکست شدن این صنعت وجود دارد.

محمدرضا نجفی، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون صنایع در گفت وگو با تابناک اظهار داشت: به نظر من، نمی‌شود با این نظام قیمت گذاری، صنعت را اداره کرد، چون این روش‌ها خلاف عدالت و حقوق متوازن ذینفعان متکثر صنعت خودروسازی کشور است.

این نماینده گفت: حرف ما نیز همان حرف‌ مردم است، ولی صدای ما هم که نماینده مردمیم، به جایی نمی‌رسد. بار‌ها این مشکلات را گفتیم و استدلال کردیم، ولی شنیده نمی‌شود. هنوز هم همان حرف ها را می گوییم و بر این باوریم، کالایی که توسط شرکتی ـ آن هم در شرایط انحصاری ـ تولید می‌شود و نیز سپردن قیمت گذاری به او، جفا در حق مردم است.
ما می‌دانیم که خودروساز‌ها مشکل دارند، اما این مشکلات معلول سیاست گذاری‌های نادرست و روالی است که خودشان آن را ایجاد کرده اند و ادامه این روند هم هرگز نخواهد توانست منافع ذینفعان را تأمین کند.

این نماینده در پاسخ به این که آیا امکان تأمین ۳۰۰ هزار خودرو پیش فروش شده توسط خودروساز‌ها امکان پذیر است و آیا سرنوشت مؤسسات مالی در انتظار دو خودروساز بزرگ است، گفت: هم اکنون نمی‌توان گفت، این‌ها نمی‌توانند این میزان را تولید کنند.

وی در ادامه یادآور شد: اتفاقا به گمانم، یکی از راهکار‌های برون رفت خودروساز‌ها از این بن بست و اوضاع اسفبار، افزایش تولید و رساندن تعداد تولید خود به مقیاس اقتصادی است. در واقع از این طریق می‌توانند قیمت‌ها را نیز در بازار کنترل کرده و قیمت‌ها را کاهش دهند و حتی زیان‌های انباشته‌های خود را نیز بپردازند.

وی افزود: امروز باید تجربه تحریم‌های گذشته، مبنای عملکرد قرار می‌گرفت و تمام مایحتاج لازم برای این کار را تهیه می‌کردیم تا تولید ما از مقیاس اقتصادی خارج نشود و بتوانیم تقاضای بازار را پاسخ دهیم. من در اوضاع کنونی، خیلی با این گفته که خودروساز‌ها نمی‌توانند به تعهدات خود عمل کنند، موافق نیستم، ولی اعتقاد دارم اگر این‌ها بر پایه برنامه ریزی کار کنند، می‌توانند تعهدات خود را عملیاتی سازند.

عضو کمیسیون صنایع در خصوص اعتراضات مردمی در مقابل مجلس گفت: ما به عنوان نماینده مردم وظیفه داریم به مدیران خودروساز گوشزد کنیم که برنامه ریزی متناسب با تقاضا داشته باشید، اما نمی توانیم به مردم بگوییم این‌ها نمی‌توانند تعهدات خود را عملی کنند، چون این حرف، می‌تواند آسیب‌های زیادی وارد آورده و کار را به کلی به بن بست بکشاند. روند خودروسازی‌ها در کشور، تکاملی نبوده و در این تردیدی نیست؛ من با همه مردم همنوا هستم.

وی با اشاره به عدم توان انجام تعهدات خودروساز‌ها و تحویل خودرو‌های پیش فروش گفت: اگر این‌ها برنامه ریزی داشته باشند، باید بتوانند به تعهدات خود عمل کنند. خودشان ادعا دارند می‌توانند خودرو‌های ثبت نامی را به مردم تحویل دهند؛ اما اگر نمی‌توانند تحویل دهند خیلی بیجا کرده اند که نام نویسی کرده اند. این کار بیجایی است که پول از مردم بگیرند و ثبت نام کرده و تعهد ایجاد کنند. اگر خودشان معتقدند که نمی‌توانند، چرا نام نویسی کرده اند؟ اما خودشان معتقد نیستند که نمی‌توانند، تحویل دهند.
همچنین این پذیرفته نیست که خودروساز بگوید به دلیل کمبود قطعات، تولید ما افت کرده است، چون باید متناسب با تحولات پیش روی، مایحتاج مورد نیاز را تأمین می‌کردند. اگر نکرده اند، امروز باید به مردم پاسخ دهند.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۶۷
ناشناست
|
Netherlands
|
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
کارگرهای شکنجه شده خواستار دادگاهی علنی شده اند.
ناشناس
|
Spain
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
خودرو سازها به بهانه های مختلف، تولیدات خود را در انبارها نگهداری می کنند تا در بازار آزاد به مردم بفروشند، چطور خودروهای تولیدی توسط شرکت آسان تجارت فروخته می شود؟ ولی برای مشتری خودرو نیست. مگر طبق بخشنامه سازمان صمت، خودرو سازها باید از تامین CKD خودروها اطمینان داشته باشند. اما دریغ از توجه به بخشنامه ها و ... مردم هم به اجبار باید خودروی بی کیفیت این دو شرکتی که هیج اهمیتی به مشتری قائل نیستند را سوار بشوند، در دنیا شرکتها با روش های مختلف به دنبال مشتری است ولی در ایران با توجه به انحصار به وجود آمده، مشتری همیشه به دنبال این دو خودرو ساز بی مسئولیت است.
محمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
خودروسازان بایدبه تعهدشان درخصوص پیش فروشهای تاریخ گذشته عمل کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
تابناک وقتی میدونید ایراد از کجاست چرا اینقدر قلمفرسایی
اقتصاد دولتی همینه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
امروز اگر منصفانه و واقع بینانه نگاه کنیم هزینه خودروسازها از نظر معنوی و بار روانی هزاران میلیارد دلار یا حتی بیشتره . داد و فغان مردم از دست خودروسازها به عرش رسیده و کسی نیست که به داد مردم برسه . آقایون مسئول فراموش نکنید که بزرگترین سرمایه نظام اعتماد مردمه و بس
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
این وزیر صنعت سریع تر بایستی برکنار بشه معلومه هر چه بدبختی هست زیر سر این وزیره صد رحمت به پدر و مادر نعمت زاده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
کاملا موافقم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
وقتی موقع ثبت نام حمله میکنید یادتون رفته.همین 3 روز پیش در 2 ساعت 15000 پیش خرید کردید.همین الان دوباره ثبت نام کنند همین ادمها دوباره حمله میکنند.تا ادمهای مثل شما هستند سرنوشت این مملکت بهتر از ابن نیست.
پاسخ ها
آریایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
آفرین ؛ حرف حق را گفتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
واقعا چای تعجب داره که با وجود اینهمه افزایش قیمت و اینکه مردم میدونن این خودروها ارزش واقعیش چقدره، بازم هجوم میارن برای ثبت نام!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
باید یه بار برای همیشه این خودرو سازی های لیبرال غرب زده که در اصل دلال فرانسه هستن پرت کردن بیرون و خودرو را کاملا ایرانی کرد کشوری که پهباد می سازد یا تانک فوق پیشرفت یا سریعتر قایق دنیا چرا اجاز نمیدید ماشین بسازد تا کی بای معافیا کشور را بخورند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
تو جدي گفتي يا كنايه زدي؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
واقعا! پژو مال 30 سال پیشه و هیچ جای دنیا حتی تو افغانستان دیگه از این خودروها استفاده نمیشه! ما که ماهواره درست میکنیم، چرا نمیتونیم یه خودروی کاملا ملی درست کنیم؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
خدا خیرتون بده آقای نجفی، حرف دل ما رو زدید. به خدا من مصرف کننده واقعی هستم نه دلال، تا حالا هم هیچ خودرویی به نام خودمم و خانواده ام نبوده ، می تونید برید چک کنید، اگه خودرو ثبت نامی رو بگیرم حاضرم حتی تعهد بدم که چند سال نمی فروشم که حرفم رو باور کنید. متاسفانه بعضی از دوستان همه رو دلال خطاب می کنند این انصاف نیست.
حرف ما هم همینه، اگه توانایی ساخت و تحویل خودرو رو نداشتند چرا ثبت نام کردند؟ قطعا تحلیل تیم های کارشناسی این شرکتها خیلی قوی تر از حساب کتاب افراد عادی جامعه است. اونها هر لحظه اوضاع و احوال اقتصادی رو رصد می کنند پس نباید پول مردم رو می گرفتند. خطا کردند حالا هم باید اشتباه شون رو جبران کنند. سرمایه مردم امانت هست دستشون. جالب تر از همه اینجاست که تو تعهدات قبلی شون موندند ولی باز هم دوباره ثبت نام کردند. آقا خب یه چیزی شون میشه دیگه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
این بخش را هم به نظامیان بدهید تا از این وضع لگن سواری بیرون بیاییم و حتی قیمت تمام شده پایین تر بیایدو بعد از روبه راه شدن این صنعت واگذار کنند به بخش غیر دولتی
وگرنه با این وضع خودروسازی همچنان دور خودمان می چرخیم
پاسخ ها
حسين
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
حرف دل ما هم به خدا همين است ما نه دلال هستم
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
آخرین اخبار
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟