به گزارش صبحانه، افراد میانسال به خاطر دارند در دهه های گذشته بیسکوییتی به اسم «دیجستیو» در ایران تولید میشد که بعدها، معروف به «دایجستیو» شد و به خاطر استفاده از برخی مواد ویژگیهای ضداسیدی داشت. از قدیمیترین دایجستیو های موجود در کشورمان، ساقه طلایی تولید شده در کمپانی مشهور مینو است؛ بیسکوییتی که سالهاست تغییر خاصی را تجربه نکرده؛ نه طعم نه بستهبندی و نه اندازه اما فروش و اقبال زیادی به آن وجود دارد.
اما طی سالهای اخیر و با گسترش شبکه های اجتماعی، موجی از طنزهای اسخته شده در خصوص بیسکوییت ساقه طلایی قابل مشاهده است بویژه آنکه چندی پیش خبر کم شدن یک عدد از بیسکویتهای ساقه طلایی در فضای مجازی جنجال برانگیز شده بود که شرکت مینو با ارسال توضیحات و مستنداتی، این مسئله را رد کرد.
اما ماجرا از آنجا دوباره جنجالی شد که به تازگی مدیر عامل گروه صنعتی مینو اعلام کرده با کسانی که علیه «ساقه طلایی» سیاهنمایی میکنند برخورد خواهد کرد و همین تذکر، باعث ایجاد موج جدیدی از جملات و مطالب طنزآلود شده است.
با توجه به این ماجراها، صبحانه در آذرماه سال قبل نسبت به بررسی آخرین اتفاقاتی که برای این بیسکویت دوست داشتنی و مشهور رخ داده، اقدام کرد که مهمترین سند در این زمینه، افزایش 2 باره قیمت آن ظرف چند هفته بود. بر این اساس، نامه 15 آبان شرکت سهامی مینو نشان می داد بیسکویت ساقه طلایی پذیرایی 700 گرمی، از قیمت 7 هزار تومان به 8 هزار و 500 تومان افزایش قیمت پیدا کرده و سایر نمونه های ساقه طلایی نیز با گرانی مواجه شده اند.
اما همین شرکت در 19 آذرماه سال گذشته با ارسال نامه جدیدی اعلام کرده که بیسکویت مذکور با اخذ مجوز از انجمن شیرینی و رایزنی با اداره کل صنایع زنجان، گران شده و از قیمت 8 هزار و 500 تومان به 10 هزار تومان رسیده است.
همچنین ساقه طلایی با شهد خرما نیز در بسته بدی 200 گرمی، از 2 هزار تومان به 2 هزار و 500 تومان تغییر قیمت یافته بود در حالی که در آبان ماه، قیمت آن از 1 هزار و 500 تومان به 2 هزار تومان رسیده اما مجددا 4 هفته بعد، گرانی جدیدی را تجربه کرده است.
چنین تورمی با در نظر گرفتن قیمت ساقه طلایی 200 گرمی با شهد خرما که تا پیش از 15 آبان، قیمت مصوب آن 1500 تومان بوده و در اواخر آذرماه به 2500 تومان رسیده، نشان می داد حدود 65 درصد روی قیمت آن رفته که رقم قابل توجه و تاملی محسوب می شد.
اما در ادامه این روند افزایش قیمت بیسکویت مشهور و دوست داشتنی کشورمان، شرکت مینو در ابلاغیه جدید خود در تاریخ 20 فروردین ماه 98 خبر داده که با توجه به افزایش نرخ مواد اولیه، بسته بندی و تاثیر آن بر بهای تمام شده محصولات این شرکت، قیمت برخی محصولات افزایش یافته که با تایید انجمن شیرینی و شکلات، اعمال شده است.
طبق لیست مذکور، ساقه طلایی لیوانی از 2 هزار تومان به 2500 تومان، کرمدار ساقه طلایی با طعم موز یا پرتقال از 2500 تومان به 3 هزار تومان و مشهورترین ساقه طلایی یعنی لیوانی با شهد خرما از 2500 تومان به 3 هزار تومان افزایش یافته که حدود 20 درصد گران شدن را به دنبال دارد.