بهرام پارسایی در گفت‌وگو با «تابناک»؛

مرگ خودروسازها نزدیک است/ لابی سنگین و پشت پرده، مانع از نظارت کافی بر صنعت خودرو شده است

چند روزی است، قیمت خودرو در بازارها ترمز کشیده، ولی افزایش قیمت‌ها در ماه های گذشته چنان با شتاب بوده که حالا حالاها باید صبر کرد تا تعادل نسبی در قیمت‌ها ایجاد شود. دلایل مختلفی برای افزایش قیمت خودرو در روزهای گذشته مطرح ‌شده، ولی عمده‌ترین دلیل، عرضه نکردن خودرو توسط خودروسازی‌ها گفته می‌شود.
کد خبر: ۸۹۷۶۴۶
|
۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۸ 08 May 2019
|
29538 بازدید
|

مرگ خودروسازها نزدیک است/ لابی سنگین و پشت پرده، مانع از نظارت کافی بر صنعت خودرو شده استچند روزی است، قیمت خودرو در بازار‌ها ترمز کشیده، ولی افزایش قیمت‌ها در ماه‌های گذشته چنان با شتاب بوده که حالا حالا‌ها باید صبر کرد تا تعادل نسبی در قیمت‌ها ایجاد شود. دلایل مختلفی برای افزایش قیمت خودرو در روز‌های گذشته مطرح شده، ولی عمده‌ترین دلیل، عرضه نکردن خودرو توسط خودروسازی‌ها گفته می‌شود.

به گزارش «تابناک»؛ این در حالی است که دایم خبر‌های نگران کننده‌ای از پشت پرده بازار خودرو و ساخت و پاخت‌های انجام شده به گوش می‌رسد و تقریبا همه نمایندگان مجلس بر این باورند که لابی‌های سنگین خودروسازی‌ها با ارکان قدرت در کشور مانع شده تا نظارت درستی بر این صنعت صورت گیرد.

از سوی دیگر، برخی نمایندگان می‌گویند، کار صنعت خودرو در کشور تمام است و هر کاری برای زنده نگاه داشتن این صنعت می‌شود، ولی به زودی باید شاهد بحران جدیدی در کشور در خصوص این صنعت باشیم.

بهرام پارسایی، عضو کمیسیون اصل نود در گفت‌وگو با تابناک اظهار داشت: هفته گذشته، برخی نمایندگان مجلس بازدیدی از ایران‌خودرو داشتند. واقعیت این است که بعد از دیدن وضعیت کنونی این کارخانه نگران‌تر از گذشته شدیم؛ بدهی‌های بسیاری انباشته شده، به ویژه بدهی که بابت پیش‌فروش داشته‌اند که برای ما اصلاً چنین ارقامی متصور نبود؛ حدود ۱۳۲۰۰ میلیارد تومان تا برج ۱۲ سال ۹۷ و جالب اینکه مشخص نیست این پول‌ها کجاست؟!

وی گفت: بنا به گفته خودشان، سال گذشته حدود ۷ هزار میلیارد تومان زیان داده اند. هم اکنون نیز خودرو‌هایی را که پیش‌فروش می‌کنند، خلاف قانون است، چون بنا بر قانون، خودرو در صورتی می‌تواند پیش‌فروش شود که یا قطعات منفصل آن در انبار یا در گمرک موجود بوده و یا اینکه در مسیر حمل باشد، اما اکنون به دلیل تحریم‌ها ما در مسیر حمل، کالایی نداریم. از سوی دیگر، نه در گمرک و نه در انبار کالایی موجود نیست.
هم اکنون بیش از ۶۰ هزار خودرو تولید این شرکت به دلیل کمبود قطعات در انبار‌ها مانده و به همین دلیل اصل پیش‌فروش ممنوع است.

وی در ادامه یادآور شد: خودروسازی‌ها امیدوار نیستند که بتوانند به تعهدات خود عمل کنند؛ بنابراین، وزارت صنعت باید در این شرایط تدبیر جدید داشته باشد؛ هرچند امیدی به آن‌ها هم نداریم. جلسات با وزیر صنعت هم با این شرایط بی نتیجه است و به نظر من، خودروساز‌ها فقط به فکر ستون به ستون کردن هستند. خلاصه آنکه آینده بسیار تاریکی برای خودروسازی کشور متصوریم. اگر ما قبلاً می‌گفتیم احتمال دارد، خودروسازی‌ها به مشکلات مؤسسات مالی دچار شوند، اکنون با قاطعیت می‌توان گفت، در آینده‌ای نه چندان دور، بحران جدید در کشور ایجاد خواهد شد.

این نماینده مجلس افزود: دلیل اینکه قیمت‌ها در بازار افزایش داشته، این است که مانند گذشته خودروسازی‌ها خواسته یا ناخواسته خودرو وارد بازار نکردند و همین باعث شده تا بازار‌های دیگر تحت تأثیر قرار بگیرند، چون در کشور ما به گونه‌ای است که بازار‌ها بر یکدیگر اثر می‌گذارند.

پارسایی درباره دست‌های پشت پرده و نفوذ مافیا در کمیسیون صنایع مجلس نیز گفت: من نمی‌گویم که از صدر تا ذیل کمیسیون فاسد است، ولی گلایه خیلی صریح و تند من از مجلس و هیأت رئیسه و کمیسیون صنایع این است که طبق آیین نامه داخلی مجلس طرح یک فوریتی باید ۴۵ روز بعد تعیین تکلیف شود، ولی این طرح اکنون بیش از ۳۸۰ روز است که به صحن نرفته است.

وی گفت: اگر کمیسیون صنایع کمک می‌کرد و وارد مسیر‌های دیگر نمی‌شد، آشفتگی به این شدت را در بازار خودرو نداشتیم. لابی خودروسازی‌ها در کمیسیون در صورت عدم تصویب طرح و تغییرات اساسی که در آن به وجود آمد، نشان از یک نفوذ قدرتمند دارد. تعدادی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس با طرح همراه بودند و پس از مدتی زور لابی‌ها چربید و ما شاهدیم که هنوز پس از یک سال اتفاقی برای خودرو نیفتاده است.
اگر سندی داشتیم که کسی چیزی از خودروساز‌ها گرفته، حتما می‌گفتیم؛ اما ارتباط و لابی مافیای خودروسازی در مجلس و دولت و حتی در قوای دیگر وجود دارد، دلیل هم برای این گفته دارم. همین چند وقت پیش، یکی از قضات محترم و عدالت‌خواه حکمی داد که تعرفه خودرو به‌ مانند گذشته شود و با اینکه عدم اجرای آن جرم است، هنوز اجرا نشده و این نشان می‌دهد، آقایان چقدر قدرت و نفوذ دارند.

این نماینده در پایان خاطرنشان کرد: وقتی خودروسازی‌ها، تنها در یک سال ۱۰۰۰ میلیارد تومان به نهاد‌های دیگر کمک کرده اند، مشخص است که صاحب نفوذ می‌شوند و این ارتباط مانع می‌شود تا کسی به آن‌ها چیزی بگوید.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۴۶
انتشار یافته: ۱۲۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
تا حال مردم طمعکاری که ثبت نام کردند جا بیاید.
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
ارتفاع ناو هواپیمابر آبراهام لینکن معادل یک ساختمان ۲۵ طبقه‌ست طولش ۳۳۳ متر و عرضش ۷۸ متره ؛
۴۰۰۰ هزار اتاق خواب و ۱/۲۶۰/۰۰۰ وعدهٔ غذایی توش جا میگیره، ۶۳۰۰ تا خدمه و یازده تا پزشک داره و ۴٫۵ میلیارد
دلار قیمتشه معادل همون ارزی که به خودروسازها دادن و معلوم نی کجاست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
به جای حماقبت با صنایع دفاع همکاری کنید خودتون که نمیتونید تولید قطعه کنید کشوری که سانتی فیوژ می سازه ساخت ماشین اب خوردنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
تموم نمیشه این شعار دادن شماها که همچی دستتونه کسی رو هم راه نمیدی فقط شعار شعار خسته نمیشید
ناشناس
| France |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
حالا معلوم میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
آخر در دنیا کی ایران را به عنوان خودروساز میشناسد چرا هیچ خودرو برند ایران در دنیا شناخته شده نیست مونتاژخودرو فرانسوی یا چینی که نشد خودروسازی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
ایران تولیدات صعنتی و علمی در جهان نداره قالی زعفرون و نفت خام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
ان شاالله ایران از این باصطلاح صنعت خودروسازی و مدیران ناکارامدش برای همیشه خلاصی یابد.
ناشناس
|
France
|
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
بااعلام خبرنزدیک بودن مرگ خودروسازها فرداسهام صنایع خودرو رشدمیکندورکوردمیزند !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
چه تناقض بزرگی!!!
زیان ۷۰۰۰ میلیاردی کجا کمک ۱۰۰۰میلیاردی به نهادهای دیگه کجااا!!!
زیر بنای صنعت خودرو سازی در ایران اشتباه بوده تا اخر هم اشتباه خواهد ماند
حججی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
تعطیلش کنید. پول بیت المال حفظ میشه
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
صنعت خودرو سالهای زیادی است که در وضعیت مرگ مغزی است و با تزریق پول و حمایت های شدید سیاسی و لابی گری سرپا است . آن هم برای این است که جایی گرم و نرم شده برای دادن پست های مدیریتی به آقا زاده ها و هم باندی های غیر سیاسی .
در این صنعت 2/3 شاغلین مازاد هستند . یعنی بود و نبودشان تاثیری در حجم تولید فعلی ندارد . فقط حقوق های کلان دریافت می کنند و حضور دارند تا بتوان توهم بزرگترین خودرو ساز را جار زد ( یاده ترین مشاغل هزینه ماهیانه ای بیش از 50 میلیون ریال را تحمیل می کنند مشاغل کارشناسی و مدیریتی بین 120 تا 200 میلیون ریال در ماه ).
در این صتعت اموال مازاد و بدون ایجاد ارزش فراوان است . زمین و ساختمان و ..
در این صنعت فساد در حوزه تامین و عقد قرارداد خرید داخلی و خارجی بیداد می کند .
با این بازی های تحقیق و تفحص هم این بیمار روی به بهبود نمی رود .
این ویرانه را باید شخم زد و اگر تداوم تولید خودرو در چارچوب اقتصاد جهانی توجیه داشت از بیخ و بن و در قالب مالکیت صد در صد خصوصی بازآفرینی شود .
مهربان توسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
باوجود عرق ملی و علاقه به جمهوری اسلامی ایران اما مرگ این ارابه سازان رانتی را خواهانم
انشاا....یا تحول در خودروسازی یا واردات خودروهای کم مصرف با تعرفه یک رقمی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
این وزیر از کجا اوردید
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟