«فیلتر دوده»، دستمایه دعوای جدید میان شهرداری و شورای شهر تهران!

در حالی که پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از پیروزی مجموعه اش در پروژه شکایت از تاکسی‌های آنلاین ابراز رضایت می‌کند و بر این باور است که اختصاص ۲ درصد از کرایه هر سفر این تاکسی‌ها به شهرداری، به کاهش ترافیک و آلودگی هوا منجر خواهد شد، علیخانی، یکی از اعضای شورای شهر از نفوذ دلالی در تصمیمات این معاونت خبر می‌دهد.
کد خبر: ۹۲۷۱۵۸
|
۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹ 02 October 2019
|
7147 بازدید
|

هرچند آلودگی هوای تهران هیچ طرح و برنامه‌ای برای نجات جان شهروندان سبب نمی‌شود، دستمایه خوبی است که مسئولان مختلف با اتکای به آن، به یکدیگر بتازند.

به گزارش «تابناک»؛ در حالی که پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از پیروزی مجموعه اش در پروژه شکایت از تاکسی‌های آنلاین ابراز رضایت می‌کند و بر این باور است که اختصاص ۲ درصد از کرایه هر سفر این تاکسی‌ها به شهرداری، به کاهش ترافیک و آلودگی هوا منجر خواهد شد، علیخانی، یکی از اعضای شورای شهر از نفوذ دلالی در تصمیمات این معاونت خبر می‌دهد.

نفوذ دلالانی که علیخانی تأکید دارد به دنبال فروش «فیلتر دوده» به شهرداری تهران برای نصب روی ناوگان اتوبوس‌های شهری هستند، در حالی که این نماینده می‌گوید: «نصب فیلتر دوده، نقشی در کاهش آلودگی هوا ندارد و تنها بحث دلالی و مالی در آن مطرح است؛ معتقدیم این مسأله تنها سبب هدررفت منابع می‌شود.»

علیخانی برای اثبات ادعایش، فرجام نصب ۵۰ فیلتر دوده روی اتوبوس‌های شهری را این گونه شرح می‌دهد: «مدتی پیش، برخی از دلالان به شهرداری نفوذ کرده بودند و اصرار داشتند که فیلتر‌های دوده در اتوبوس‌ها نصب شود. در ابتدای کار ۵۰ مورد از این فیلتر‌های دوده بر روی اتوبوس‌ها نصب شد که رانندگان متوجه شدند راندمان موتور اتوبوس‌هایشان کاهش پیدا کرده؛ بنابراین آن‌ها را از اتوبوس‌ها باز کردند.»

وی در ادامه بر مخالفت شورا با نصب این فیلتر‌ها تأکید می‌کند و می‌گوید: «زمانی معاون شهردار (پورسید آقایی) در دفاع از این موضوع به شورا آمد، ولی لایحه مربوطه با موافقت اعضای شورای شهر همراه نبود. اگر دوباره سازمان اتوبوسرانی بخواهد فیلتر دوده بر روی اتوبوس‌ها نصب کند، تخلف کرده است؛ این مسأله نه در بودجه و نه در برنامه توسعه دیده شده و استفاده از فیلتر‌های دوده اگر در دستور کار باشد، نشان از نفوذ دلالان به شهرداری دارد و ما آن را پیگیری می‌کنیم.»

 
«فیلتر دوده»، دستمایه دعوای جدید میان شهرداری و شورای شهر تهران!

این در حالی است که پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در گفت‌وگو با فارس، روایت متفاوتی از آزمایش فیلتر‌های دوده ارائه می‌دهد و می‌گوید: «پروژه اولیه نصب فیلتر دوده با راندمان ۹۸ درصد نتایج مطلوبی داشته و مورد موافقت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران بوده؛ لذا در همین راستا ورود صد فیلتر دوده برای نصب بر اتوبوس‌های دو کابین در دستور کار قرار گرفته است.»

اظهارنظری که در ادامه آن، سنندجی از ورود ۵۰ فیلتر دوده به کشور طی روز‌های آینده خبر می‌دهد و یادآوری می‌کند، «۱۰۰ عدد فیلتر دوده در سال جاری بر روی اتوبوس‌های دو کابین شرکت واحد نصب خواهد شد»، تا این گونه به نظر برسد که ماجرای فیلتر دوده به زودی اوج خواهد گرفت و به دعوایی مفصل تبدیل خواهد شد.

دعوایی از جنس نسبت دادن اتهام نفوذ دلالان به شهرداری تهران و همچنین، تخلف از تصمیمات و مصوبات شورای شهر که علیخانی بر آن تأکید داشته و احتمالا استناد شهرداری تهران به نتایج تست این فیلتر‌ها روی ۵۰ اتوبوس که سنندجی تأکید کرده راندمان ۹۸ درصدی داشته و مورد تأیید شرکت کنترل کیفیت هوای تهران قرار گرفته است.

ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان به مانند بسیاری اتفاقات مرتبط دیگر، در این خصوص نیز سکوت کرده و نه استفاده از این فیلتر‌ها را ضروری خوانده و نه از بی فایده بودن نصبشان در کاهش آلودگی هوا خبر داده است. سکوتی که می‌تواند به شدت گرفتن این دعوا میان شهرداری تهران و شورای شهر کمک بسزایی کند!

این در حالی است که شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پاسخ به این که «فیلتر دوده چه تأثیری در کاهش آلودگی تولیدی خودرو‌های دیزل دارد؟»، تأکید کرده که «این فیلترها، در سیستم اگزوز اتومبیل‌های دیزلی حدوداً ۸۵ درصد از دوده‌های خروجی را حذف می‌کنند و تحت شرایط خاص این میزان گاهی به ۱۰۰درصد نیز می‌رسد»؛ اظهارنظری که بر اساس آن، راندمان ۹۸ درصدی فیلتر دوده‌های نصب شده روی ۵۰ اتوبوس عجیب و اغراق شده به نظر می‌رسد.

سلسله مباحث و اظهارنظر‌هایی که احتمالا با ورود فیلتر‌های جدید و نصبشان روی اتوبوس‌های ناوگان حمل و نقل عمومی در تهران و بالا گرفتن دعوای جدید میان شورای شهر و زیرمجموعه‌های شهرداری تهران، بیشتر درباره شان خواهیم شنید و چه بسا شاهد تغییر مواضع مسئولان در خصوص شان باشیم!

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
تنها راه غلبه بر الودگی جایگزین کردن وسایل حمل و نقل عمومی قدیمی با نو هست
و استفاده از کاتالیزور اصلی در تمامی خودروها هست ولی چون قیمتش بالاست تمایل عمومی برای تعویضش وجود نداره که نیاز به ورود دولت برای مثلا اقساطی کردن یا روش های دیگه هست
پاسخ ها
مردم ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
تنها راه کاهش جمعیت کشور و تهران به نصف جمعیت فعلی هست چون منابع و تاسیسات و امکانات کشور گنجایش بیشتر از اینو ندارن
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
چرا این ماشین ها را جمع نمی کنند. گسترش حمل و نقل عمومی و تکنولوژی خودروهای برقی راه حل مشکل است. این مردم چقدر هوای سرطانزا را استشمام کنند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
هر طرح و برنامه ای که برای شهرداری درآمد داشته باشد خوب و قابل اجرا است نتیجه و آمار را هم خود شهرداری اعلام می کند
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
فیلتر دود برای موتور دیزل چند مسئله که سبب ایجاد رانت پنهان می شود دارد . اول اینکه این فیلترها به گوگرد حساس هستند و باید سوخت کم گوگرد استفاده شود که ما نداریم و بنابر این به سرعت خراب شده و باید جایگزین شود . مسئله بعد این است که منافذ این فیلتر به تدریج بسته می شود که بک پرشر در موتور بالا می رود. روش مرسوم برای پاک کردن فیلتر ها استفاده از یک افزودنی به سوخت است که با بالا رفتن بک پرشر به صورت موقت اشتعال یافته و فیلتر را پاک می کند . کیسه اصلی برای اینجا دوخته شده و پشت آن احتمالا شرکت انگلیسی اوکتل یا شعبه آفریقای جنوبی آن است .
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
مردم هم این وسط هیچی به هیچی !!!؟؟
و تمام درد و بلا و بدبختی و بیکاری و بیماری های روحی و جسمی و نداری
، تحریم و محور مقاومت !؟ را مردم می دهند
و سود و رفاه و سفر
و اختلاس های میلیاردی
و افتخارات
و فایده های مادی و معنوی آنهم
برای مسئولان غیر پاسخگو
معامله کاملا منصفانه ای است !!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
این دودی که در عکس مشاهده میشود با فیلتر دوده هم رفع نمیگردد. اتوبوس فوق نیاز به سویس و تعویض قطعات دارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
مطلب آقاي عليخاني درسته،
پورسيد آقايي و دارو و دسته اش در زمان تصدي بر راه اهن ميلياردها تومان از طريق پروژه هاي فيك حق دلالي دريافت كردند.پروژه هايي مانند قابليت سازي با ميليارد ها تومان هزينه و بدون نتيجه يا شركت رولند برگر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
بعد قضیه تصادف قطار بدون محاکمه استعفا داد و رفت جای دیگه را آباد کنه
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
آرومتر . محیط زیست به خواب رمستانی رفته و خوابیده یه موقع بیدار میشه و نطق الکی میکنه . اینها تو فکر مردم نیستند تو فکر جیب خودشون هستند همچنان که هر روز مشاهده میشه . مشت نمونه خروار است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
بیشترین آلودگی مربوط به خودروهای حمل و نقل عمومی است و زور مسئولین فقط به مالکین خودروهای شخصی میرسه!!!!
ملت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
این پورسیدآقایی تا تهران و مردم تهران رو به روز سیاه نشونه دست بردار نیست. متاسفانه همه ی طرح هایی که میده فقط جیب مردم خالی میشه بییچاره مردم که امثال این مسئول شون هستند
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟