به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، عبدالرحیم کردی در نشست خبری اظهار کرد: چابهار تقریبا بیش از یک دهه است به سر زبانها افتاده است و شروع این مباحث نیز عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب بود که سواحل مکران را بهعنوان گنج پنهان مورد توجه قرار دادند.
وی با تاکید بر اینکه این نگاه، عنایت هوشمندانه و تیزبین رهبر معظم انقلاب از اصول علم اقتصاد بر میآید، ادامه داد: مواد اولیه روزی عامل مهم تعیین کننده بود، در مقطعی نیروی کار در قیمت تمام شده تاثیر به سزایی داشت. اما از دو دهه قبل این فضا تغییر کرد و به این معنا که دسترسی به نیروی کار به راحتی امکان پذیر بود و شکاف فناوری به شدت کم شد و فضا برای رقابت آنچنانی وجود نداشت.
وی تصریح کرد:، اما برای یک عامل نتوانستهاند راه حلی پیدا کنند و آن هزینه حمل و نقل و زمان رسیدن به بازار است. یعنی سرعت و قیمت کالا به بازار اهمیت بالایی در قیمت تمام شده داشت.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با اشاره به اینکه دسترسی آسان به بازارهای هدف به عامل مهم تعیین کننده قیمت تمام شده تبدیل شده است، اظهار کرد: با این تفکر همه به دنبال کوتاه کردن مسیرهای خود هستند و کریدورهای جدید و ابزارهای نوین حمل و نقل وارد بازار حملونقل و لجستیک شدهاند. همه اینها تعاریف جدیدی را به وجود آوردهاند که ایران در این جغرافیا نقش و اهمیت ویژهای دارد.
کُردی گفت: سه بازار بسیار مهم در آسیا، آسیای جنوب شرقی و شمال آفریقا قرار دارند؛ چه در بازار مصرف و چه در مواد اولیه این بازارها سهم بسیاری زیادی را به خود اختصاص میدهند. بهترین نقطه برای اتصال این مناطق و جنوب آفریقا به یکدیگر ایران است.
*موقعیت استراتژیک ایران در ترانزیت کالا
وی افزود: در این جغرافیا به دلیل موقعیت ژئوپولتیک میتوانیم بگوییم رسیدن به آبهای آزاد برای ایران یک فضای بی رقیب است.
وی با تاکید براینکه امروز به فصل چابهار و سواحل مکران رسیدهایم، اضافه کرد: به دنبال توجه رهبر معظم انقلاب، دولتها توجهاتی به توسعه مکران داشتهاند. در دولت یازدهم و دوازدهم توسعه زیرساخت های سواحل مکران شتاب خوبی به خود گرفته است.
مدیرعامل منطقه آزاد با یادآوری اینکه راهآهن چابهار-زاهدان ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، ادامه داد: با موافقت رهبر معظم انقلاب ۳۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای تکمیل این پروژه اختصاص مییابد و تعهدی که وزارت راه و شهرسازی برای سرعت دادن به این طرح دارد نیمه اول سال ۱۴۰۰ این خطآهن به شبکه سراسری متصل خواهد شد.
کردی با یادآوری اینکه فاصله فرودگاه کنارک تا چابهار همواره به عنوان یک دغدغه بوده است، اظهار کرد: با نگاه توسعهای دولت، مهرماه امسال موافقت اصولی فرودگاه چابهار با سرمایهگذاری و اجرای سازمان منطقه آزاد چابهار اخذ شد. در این راستا توافقنامه با پیمانکار امضا شده و مجوز هزینه کَرد آنرا از دولت دریافت کردهایم و به زودی عملیات اجرایی این پروژه آغاز خواهد شد.
وی با بیان اینکه این پروژه سه سال زمان میبرد که میزان سرمایه گذاری آن ۵۵۰ میلیارد تومان است، افزود: تاییدیه دولت چین برای فاینانس ۴۵۰ میلیون دلاری این پروژه صادر شده که ظرفیت فرودگاه در فاز اول یک میلیون نفر خواهد بود.
*بررسی طرح توسعه منطقه آزاد چابهار در مجلس
وی با اشاره به اینکه طرح توسعه منطقه آزاد چابهار هفته آینده در دستور کار مجلس است، گفت: بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری در این طرح قرار دارند و میتوانند مسائل مرز دریایی را برطرف کنند. با تصویب این طرح توسعه در مجلس چابهار به فصل جدید از توسعه وارد خواهد شد.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با اشاره به اینکه تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در طرح توسعه سواحل مکران پیش بینی شده است، اظهار کرد: در این راستا در منطقه آزاد چابهار چند مجتمع فولادی در حال ساخت است و چابهار به یک قطب فولادی در منطقه تبدیل خواهد شد. در حوزه پتروشیمی نیز ۲۰ میلیون تن محصولات بارگذاری شده که در فاز یک ۸.۵ میلیون تن مجوزهای محیط زیست مشخص شده است. سه واحد از این مجتمعها که ۳.۵ میلیون تن محصولات پتروشیمی تولید میکنند در حال ساخت است.
کُردی با اشاره به اینکه خط انتقال گاز از ایرانشهر به چابهار اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ به بهرهبرداری میرسد، افزود: مبنای کار اقتصادی در چابهار فولاد و پتروشیمی به صورت ۱۰۰ درصد در سبد صادراتی قرار دارد.
وی با تاکید بر این که جنس فولاد و پتروشیمی به گونهای است که توسعهای برونزا بودهاند و گپ و شکافی را در این فعالیت اقتصادی داشتهاند، اظهار کرد: برای توسعه پایدار تاکید کردهایم که این فعالیتها باید روی اشتغال منطقه تاثیرگذار باشد. برای این کار توسعه خوشههای پتروشیمی و فولاد در دستور کار قرار دارد که میتوان به قطعهسازی، پروفیلسازی و ... اشاره کرد که در این زمنیه ۵ واحد پایین دستی فولاد در منطقه داریم.
وی با اشاره به اینکه در حوزه پتروشیمی حدود ۲۳ واحد پایین دستی داریم که محصولات تولیدی آنها ۱۰۰ درصد صادر میشود، گفت: اشتباه است که برای تهران ۱۰ میلیون نفری با فاصله بیش از ۲۰۰۰ کیلومتری از چابهار تولید انجام دهیم، ما باید برای کراچی که فاصله ۷۰۰ کیلومتری با چابهار و جمعیت ۲۰ میلیون نفری تولید کنیم.
وی با یادآوری واردات برنج با قیمت ۱۲۰۰ تن در هر تن به کشور، افزود: در حال حاضر ما برنج نیمه آماده قهوهای از پاکستان با قیمت تنی ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلار وارد کشور میکنیم. در این راستا ۲۰ واحد فرآوری برنج به ظرفیت در چابهار راهاندازی شده که به ازای هر واحد ۸۰ نفر ایجاد اشتغال میشود.
*تامین ۷۰ درصد تن ماهی کشور در چابهار
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار همچنین با اشاره به اینکه ۷۰ درصد تن ماهی کشور و ۳۴ درصد آبزیان کشور از چابهار و کنارک تامین میشود، گفت: حدود ۳۰ هزار نفر اشتغال در این بخشها در سواحل مکران داریم.
کُردی با بیان اینکه به دنبال ورود این کارهای اقتصادی هب سفره مردم هستیم، اضافه کرد: ارزش تولیدات از ۵۰ میلیارد تمان در سال ۹۲ به حدود ۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۶ رسیده است. در سال ۹۷ به دلیل نوسانات نرخ ارز این عدد ۳۰ درصد (۳۴۵ میلیارد تومان) کاهش یافت. در ۷ ماهه امسال به حدود ۳۲۸ میلیارد تومان رسیده که انتظار داریم در ماههای پایانی سال شتاب بیشتری به خود بگیرد.
*رسوب ۵۳ هزار تن برنج در منطقه آزاد چابهار
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم در خصوص واردات قطعات خودرو و دپو آنها در منطقه آزاد چابهار، اظهار کرد: معمولا رسوب کالا در مناطق آزاد خیلی کم اتفاق میافتد و موارد پیش آمده متاثر از سیاستهای سرزمینی مانند شرایط اقتصادی یا برخی بخشنامهها بود.
وی ادامه داد: سال گذشته قبل از مسائل اقتصادی، خیلی از تولیدکنندگان پیش بینیهای را برای تامین کالای مورد نیاز خود انجام دادند، در این راستا بخش عمدهای از نیازها را وارد شد که مقداری از آن در بنادر رسوب شده بود.
وی با تاکید بر اینکه رسوب قطعات خودرو در منطقه آزاد چابهار نداریم، گفت: فقط در حوزه برنج حدود ۵۳ هزار تن در انبارهای مناطق آزاد رسوب کرده که دلیل آن لغو بخشنامه ممنوعیت فصلی واردات برنج است. در حالی که واردکننده برای واردات برنج برنامه ریزی کردند که در تابستان این ممنوعیت برقرار شد. به همین دلیل کالای در مسیر یا در انبارها فرصت ترخیص پیدا نکردند که به محض لغو این ممنوعیت این برنجها بلافاصله وارد بازار مصرف خواهد شد.