پس از وقوع ناآرامیها در برخی مناطق شماری از شهرها و با وجود آنکه گزارشی از حمله یا تخریب مراکز هنری منتشر نشده، فضای روانی شکل گرفته تأثیر خود را بر بازار شکننده هنر گذاشت و شاهد ریزش تماشاگران سینما و تئاتر، آن هم در ایامی بودیم که انتظار میرفت با آغاز دوباره اکران آثار سینما و تئاتر بدنه، اقتصاد هنر مجدداً روزهای پررونقی را تجربه کند؛ شرایطی که پیش بینی نمیشود تداوم یابد.
به گزارش «تابناک»؛ ناآرامیهایی که پس از افزایش قیمت بنزین به گفته مقامات مسئول با ریشههای امنیتی دولتهای خارجی رخ داد، منجر به تخریب بخشی از اموال عمومی اعم از بانکها و زیرساختهایی شد که بخش قابل توجه آنها اموال خصوصی است. با وجود این، گزارشی از تخریب مراکز هنری نظیر سالنهای سینما و تئاتر دریافت نشد و خوشبختانه این مجموعهها که شمارشان نسبت به جمعیت ایران زیاد نیز نیست، آسیب جدی ندیدند و خسارتی در این ناحیه وارد نشده است.
این وضعیت باعث نشد، فروش گیشههای سینما و تئاتر ایران ریزش نداشته باشد و هرچند امنیت در این فضاها برقرار بود، فضای روانی حوادث اخیر کار خود را کرد و باعث شد تماشاگران کمتر سراغ این فضاها بروند و گروهی از آنها تا زمانی که از صفر شدن آمار هرگونه حادثه اینچنینی اطمینان حاصل نکردهاند، سراغ سالن سینما و تئاتر نروند. در واقع جو حاصل از ناامنسازی فضای کسب وکار و زندگی روزمره بر گیشه سینما و تئاتر که جزو شکنندهترین بازارها محسوب میشود و به شدت تأثیرپذیر است، تاثیر منفی خود را گذاشته است.
البته فقط فضای روانی تأثیر نداشت و برخی عوامل نظیر اختلال در اینترنت و شبکههای اجتماعی به عنوان بستر اصلی تبلیغ فیلمهای سینمایی و نمایشها و همچنین فروش بلیت آنها و همچنین دشواری دسترسی به سالنهای اصلی در برخی روزها نیز تأثیر منفی بر فروش داشت. هرچند در تئاتر شاهد تدبیری از سوی معاونت هنری نبودیم و انفعال مدیریت تئاتر کشور مشهود بود،در سینما شورای عالی اکران ورود و فعلاً زمان اکران فیلمهای روی پرده را یک هفته تمدید کرد و ممکن است این تمدید بار دیگر نیز رخ دهد.
البته با همان سرعتی که این جو بر اقتصاد هنر تأثیر گذاشت، این شرایط میتواند به حالت عادی بازگردد و تجربه نشان داده، شرایط ژلهای اقتصاد سینما و تئاتر به سرعت قابل تثبیت است و با تثبیت جو روانی برقراری امنیت تا پایان این هفته، انتظار میرود از آخر هفته آینده نمودار فروش در سینما و تئاتر به حالت سابق بازگشته باشد. فصل سرد سال اساساً برای محصولات فرهنگی دوره مطلوبی برای عرضه نیست و به همین دلیل، تمرکز بر بازگرداندن هزینه در این دوره با حساسیت بیشتری پیگیری میشود.