پس از معرفی فیلمهای بخشهای اصلی سی و هشتمین جشنواره ملی فجر و پایان ماموریت هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر، شماری از اعضای هیات انتخاب برخلاف سنت مرسوم اقدام به موضعگیریهای شفاف و اظهارنظر درباره کیفیت و شایستگی برخی فیلمها و سینماگران کردند؛ موضعگیریهایی که برای هیات داوران این دوره از جشنواره چالشزا خواهد بود و یک انتظار را در افکارعمومی به وجود میآورد که این گزینهها از سوی داوران جشنواره انتخاب شود.
به گزارش «تابناک»؛ بیست و هشت فیلم سینمایی در دو بخش سودای سیمرغ (بخش اصلی) و نگاه نو (فیلم اولیها) در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با داوری گروهی که هنوز اسامی آنها مشخص نشده، از دوازدهم بهمن ماه ارزیابی میشود و در نهایت برندگان سیمرغهای بلورین در غروب بیست و دوم بهمن مشخص خواهد شد تا بدین ترتیب سال نوی سینمای ایران آغاز شود. این ۲۸ فیلم به رسم جشنواره ملی فجر از سوی هیات انتخاب برگزیده شدهاند؛ هرچند درباره اینکه آیا صرفاً کیفیت آثار تنها عامل انتخاب فیلمها بوده، نقدهایی شده است.
در این میان، دو تن از اعضای هیات انتخاب بر خلاف سنت مرسوم نسبت به فیلمهایی که انتخاب کردهاند، موضع گرفتهاند و آثار و بازیگرانی که از نظر آنها بهترینها جشنواره هستند را معرفی کردهاند. این موضعگیری در گفت وگو با رسانهها انجام شده و اسباب شگفتی برخی ناظران و سینماگران را رقم زده، چون بنا بر شیوه مرسوم هیات انتخاب موضعگیریِ مصداقی درباره فیلمهایی که انتخاب کرده را انجام نمیدهد و پس از انتخاب فیلمها سکوت میکند و داوری کیفیت فیلمها و عوامل را به هیات داوران جشنواره فیلم فجر واگذار میکند.
این اظهارنظرها درباره بهترین بازیگران و فیلمهای جشنواره از سوی این دو عضو هیات انتخاب جشنواره فجر، از آن جهت با نقدهایی مواجه شده که در سطح رسانهها به شکل گسترده انعکاس داشت و یک پیشزمینه ذهنی برای افکارعمومی به وجود میآورد که اگر هیات داوران با این دو عضو هیات انتخاب همنظر نباشد و گزینههای دیگری را به عنوان برترینها انتخاب کند، در معرض این اتهام از سوی برخی اشخاص قرار میگیرد که بهترینها را انتخاب نکرده است! در واقع با این موضعگیریهای شتابزده، کار هیات داوران جشنواره فجر به مراتب دشوارتر از قبل خواهد بود.
این موضعگیریها به حدی جدی گرفته شده که یکی از سینماگرانی که از داوری نقش آفرینیاش در جشنواره فیلم فجر انصراف داده بود، با این تصور که شانس اصلی برنده شدن سیمرغ بلورین است، غیررسمی پیغام داده که در جشنواره حضور مییابد و انصرافش لحاظ نشود و داوران جشنواره، عملکردش را مورد ارزیابی و داوری قرار دهند! این وضعیت قاعدتاً اگر با انتخاب برخی اسامی مطرح شده از سوی هیات داوران همراه شود و آنها نظر متفاوتی داشته باشند، میتواند تنشزا باشد و داوران با این پیشداوری از سوی اعضای شورای انتخاب، در فشار قرار گیرند.
در دورههای اخیر جشنواره ملی فیلم فجر مجموعا ۲۵ جایزه در بخشهای اصلی و جنبی و همچنین سه جایزه در بخش تبلیغات به برندگان اهدا شده که با احتساب سیمرغ بلورین بهترین فیلم نگاه نو، مجموعاً هجده سیمرغ بلورین به عنوان جوایز اصلی برای بخش فیلمهای بلند داستانی اهدا میشود. در دورههای پیشین در مواردی برخی نامزدها در تماس با داوران حتی گریسته بودند و از اهمیت بردن جایزه برای آینده شغلیشان و تلاش حرفهای که برای آثار سینمایی حاضر در جشنواره انجام دادهاند، سخن گفته بودند و در واقع بر خلاف فضای مقابل صحنه، در پشت صحنه چنین رقابت سنگینی برای سیمرغ بلورین وجود دارد.