دو دهه از سن صنعت پرداخت می گذرد. حالا دیگر استفاده از دستگاه کارتخوان و یا خرید اینترنتی به یک سبک زندگی تبدیل شده است. در کشور ما 12 شرکت مجاز به فعالیت در حوزه ارائه خدمات پرداخت و بانکداری الکترونیک هستند.
شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) ناظر به فعالیت های این شرکت ها هستند. پرداخت الکترونیک سپهر یکی از این شرکت هاست.
گویی زمان زیادی از زمستان 1397که اهالی خانواده مبنا کارت آریا دور هم جمع شدند تا نام این شرکت را به پرداخت الکترونیک سپهر تغییر دهند، نگذشته است.
سال 1398 برای اهالی پرداخت الکترونیک سپهر، روزهای پرتلاشی بود. تلاشی در راستای هدف خدمت رسانی به مردم و حرکت به سوی کسب موفقیت های بزرگ. این گزارش روایتی است از روزهای همدلی و سخت کوشی پرداخت الکترونیک سپهر در سال 1398
ظهور یک باور
دی ماه 1397 شرکت مبنا کارت آریا به پرداخت الکترونیک سپهر تغییر نام داد.
مهندس بابک رهنماپور مدیرعامل این شرکت در مراسم رونمایی از نام جدید گفت: با هماهنگی اعضای هیات مدیره و بانک صادرات و با در نظر گرفتن استراتژیها و اهداف تعیین شده، تصمیم به برندسازی مجدد گرفتیم و در همین راستا نام شرکت به پرداخت الکترونیک سپهر تغییر کرد.
این آغاز یک راه بود تا نه تنها در نام و نشان تجاری، بلکه در کالبد تمام پرسنل این شرکت روحی تازه دمیده شود. دیری نپایید که با همدلی و همراهی تمام کارکنان، شاخص های فعالیت از حداقل به حداکثر رسید. شاید بتوان مهم ترین دستاورد این تغییر را تشکیل یک تیم قدرتمند، منسجم و خوشفکر دانست که بجای رویکرد کمی در کسب سهم بازار، ارائه خدمات با کیفیت و افزایش مستمر بهره وری را در دستور کار خود قرار داد.
موفقیت در شاخص های عملکردی شاپرک
سال 1398 برای پرداخت الکترونیک سپهر سال موفقیت و رشد در گزارشهای شاپرک و شاخصهای عملکردی بود. در این سال شرکت پرداخت الکترونیک سپهر ماههای متمادی در صدر فهرست شرکتهای پرداخت کشور از منظر برخورداری از کمترین خطای پذیرندگی بود. همچنین روند رو به رشد و موفقیت آمیز پرداخت الکترونیک سپهر در کاهش مستمر تعداد کارتخوانهای کم تراکنش و فاقد تراکنش همچنان ادامه دارد و طی ماه های اخیر با کاهش مستمر درصد کارتخوانهای کم و فاقد تراکنش از 40درصد به 4درصد، موفق به قرارگیری در رتبه یک این شاخص بین سایر شرکت های PSP شده است.
شایان ذکر است این شرکت با هدف قراردادن شاخص اثربخشی مبلغ تراکنش و جذب منابع مالی، با جهش بسیار مناسبی موفق به کسب رتبه دوم این شاخص طی ماههای متوالی در سال 1398گردید و رسیدن به رتبه اول این شاخص را در سال 1399 در دستور کار خویش قرار داده است.
بهره برداری از اپلیکیشن پاس
تولید اپلیکیشن پاس که از سال گذشته در این شرکت آغاز شده بود در سال 1398 نیز به بهره برداری رسید. این اپلیکیشن با شعار "پرداخت امن و ساده" هم اکنون به بهره برداری رسیده است.
کیف پول الکترونیک محصول قدرتمند سپهر
یکی از مهم ترین خدمات پرداخت الکترونیک کشور به ویژه پس از شیوع کرونا کیف پول الکترونیک بر بستر برنامک های موبایلی بود که در این زمینه نیز کیف پول پاس خوش درخشید و علاوه بر سرویس دهی موفق در اپلیکیشن پاس به میلیونها کاربر اپلیکیشن صاپ بانک صادرات ایران نیز ارائه خدمت می کند.
چهار گواهی ملی و سه گواهینامه بین المللی
تنها در یک سال گذشته رتبه ها و گواهینامه های ارزشمندی توسط شرکت پرداخت الکترونیک سپهر کسب شد که برخی از آنها عبارت است از:
موفقیت در کسب عنوان "شرکت دانش بنیان" در کشور
کسب گواهینامه صلاحیت رتبه یک از شورای عالی انفورماتیک کشور
اخذ پروانه بهره برداری تولید نرم افزار و جواز تاسیس تولید سخت افزار
کسب بالاترین درجه نماد اعتماد الکترونیک موسوم به نماد اعتماد دو ستاره
پیاده سازی استانداردهای جهانی و اخذ سه گواهینامه معتبر و مهم ISO9001-2015، ISO/IEC27001:2013 و ISO/IEC20000:2011در حوزههای مدیریت کیفیت، مدیریت امنیت اطلاعات و مدیریت فناوری اطلاعات
دکتر یاشار نجف زاده رییس هیات مدیره شرکت پرداخت الکترونیک سپهر در مورد اهمیت این دستاوردها گفت: تداوم ارائه خدمات قابل اطمینان در صنعت پرداخت و بهبود مستمر آن مستلزم برنامه ریزی راهبردی برای کسب و کار و توسعه فعالیت های دانش بنیان و تبعیت از استانداردهایی است که در نهایت مسیر ما را برای کسب موفقیت های جهانی در آینده هموارتر می کند.
رونمایی از دستگاه کارتخوان اندرویدی
شرکت پرداخت الکترونیک سپهر با هدف تکمیل زنجیره ارزش افزوده محصولات و خدمات خویش و ارائه خدمات VIP به مشتریان ویژه بانک صادرات ایران در آخرین روزهای سال 1398موفق به رونمایی از محصول راهبردی خویش با نام و برند تجاری و اختصاصی SepehrA1 گردید.
مشتریان ویژه بانک صادرات ایران با استفاده از این کارتخوان اندرویدی بی نیاز از تهیه مجدد صندوقهای فروشگاهی و بهره مند از قابلیتها و امکانات متعدد این دستگاه خواهند شد.
جشنوارههای سپهری
از تابستان سال 1398 جشنوارههای پرداخت الکترونیک سپهر رونق گرفت و تعداد زیادی جایزه در این جشنواره ها اهدا شد.
جشنواره های “سپهری شو”، "مهرسپهر" و "به رنگ سپهر" با هزاران جایزه نقدی و غیرنقدی در سال 98 برگزار شد و دارندگان دستگاه کارتخوان و خریداران از آن بهره مند شدند و مطلوبیت استفاده از دستگاههای کارتخوان این شرکت بین پذیرندگان بیش از پیش افزایش یافت.
سربلند در آزمون های نمایشگاهی
پرداخت الکترونیک سپهر در بیست و هفتمین نمایشگاه قرآن کریم به عنوان مجری اصلی ارائه خدمات پرداخت الکترونیک با همراهی بانک صادرات ایران حضور چشمگیری داشته و موفق شد ضمن ارائه خدماتی کامل، سریع و با کیفیت، رضایت حداکثری غرفه داران و مسئولان برگزاری را کسب کند.
همراهی با بانک صادارت ایران به این نمایشگاه ختم نشده و در آبان ماه 98 این شرکت در کنار بانک صادرات ایران میزبان بازدیدکنندگان پنجمین نمایشگاه ITE 2019 بود.
این دستاوردها به اینجا ختم نشد و این شرکت به عنوان مجری انحصاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نیز برگزیده شد. هرچند که شیوع کرونا تا کنون مانع برگزاری این رویداد شده است.
فرهنگ و آموزش بالهای پرواز سپهری
توجه به حوزههای فرهنگ، آموزش و دانش افزایی پرسنل از موضوعات مهم و راهبردهای اساسی این شرکت است.
در همین راستا کارگاه آموزشی بلاکچین نیز توسط پرداخت الکترونیک سپهر با حضور مدیران و کارشناسان بانک صادرات ایران در مرداد ماه برگزار شد.
همچنین چاپ دوم کتاب مبانی بلاکچین توسط راه پرداخت و با حمایت شرکت پرداخت الکترونیک سپهر منتشر شد. چاپ اول این کتاب که در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت رونمایی شد در مدت زمان کوتاهی به اتمام رسید و چاپ دوم آن روانه بازار شد.
گامهای پرداخت الکترونیک سپهر در راستای مسئولیت اجتماعی
پرداخت الکترونیک سپهر در راستای مسئولیت اجتماعی گامهای مهمی را برداشته است.
حمایت از جوانان و نوجوانان ورزشکار کشور در رشته های دو و میدانی و تکواندو، کمپین حمایت از حیوانات و محیط زیست با مدیریت پسماندهای غذایی و ترویج فرهنگ تفکیک زباله، اهدای خون با مشارکت سازمان انتقال خون ایران و در نهایت حمایت مستمر و ماهیانه از موسسه خیریه کهریزک تنها بخشی از فعالیت های خیرخواهانه پرداخت الکترونیک سپهر بود.
همچنین مبلغی از طریق جمعیت هلال احمر در اختیار هموطنان آسیب دیده سیستان و بلوچستان قرار گرفت.
در واپسین روزهای سال جدید نیز شرکت پرداخت الکترونیک سپهر به جای ارسال هدایای نوروزی، بخش قابل توجه هزینه آن را به موسسه خیریه کهریزک اهدا کرد. علاوه بر این کارت های نوروزی تهیه شده از خیریه کهریزک که پیش از شیوع کرونا تهیه شده بود به منظور کاهش ترددهای غیر ضروری شهری بصورت الکترونیک ارسال شد تا زنجیره ایفای نقش خیرخواهانه این شرکت در سال 98 کامل شود.
جایی خالی که پر شد
اهمیت راهبردی خدمات ارائه شده به بانک صادرات ایران از یک سو و ارتقای بی نظیر قابلیت اطمینان پذیری همراه با افزايش بسیار بالای رضایت مندی نسبت به خدمات ارائه شده از سوی دیگر باعث شد تا بانک صادرات ایران پس از تغییر نام و اصلاح راهبردی این شرکت در سال قبل، با افزایش سرمایه چشمگیر، این شرکت را در زمره شرکت های زنجیره ارزش سپهر قرار دهد.
پیوستن به زنجیره تامین ارزش بانک بزرگ صادرات ایران تنها در صورتی محقق می شد که یک سازمان یکپارچه، منظم و همدل بتوانند در کنار هم راهکارهای کیفی و اثر بخش را اجرایی کنند. این مهم نه تنها مرهون گرد آمدن این تیم قدرتمند، بلکه حاصل تلاش جمعی تمام پرسنل شرکت پرداخت الکترونیک سپهر بود. آنچه که خواندید و تمام دستاوردهای این تحول سازمانی بخاطر تک تک افراد این سازمان بود.