چگونه بنز و پورشه «استاندارد» نیستند و پراید هست؟ / پاسخ شگفت آور سازمان استاندارد به این سوال!

«این حرف‌ها چیه می‌زنی برای خودت! بنز استاندارد نیست، پراید ما استاندارده؟!»؛ این جمله برشی است از ویدئوی بازدید سرزده رئیس کل دادگستری استان هرمزگان از بندر شهید رجایی که چند روز پیش صورت گرفته است؛ بازدیدی که قرار بوده به نحوه ترخیص کالا‌ها از گمرک در این بندر بپردازد و در حاشیه اش، به بحث همیشگی و قدیمی خودرو نیز رسیده است.
کد خبر: ۱۰۱۵۴۱۳
|
۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵ 16 November 2020
|
104732 بازدید
|
تابناک اجتماعیآیا ممکن است در دنیایی موازی، امثال بنز، پورشه و تویوتا از محصولات تولیدی خودروسازان کشورمان کم‌کیفیت‌تر باشند تا جایی که نتوانند نشان «استاندارد ملی ایران» را دریافت کنند؟ کمی در این باره تامل کنید و بعد ادامه مطلب را بخوانید!

به گزارش «تابناک»؛ اخیرا گزارشی در فضای مجازی در میان کاربران پرشمار ایرانی دست به دست می‌شود که گویی از همان دنیای موازی آمده که در ابتدا درباره‌اش سخن گفتیم! گزارشی که یک ویدئوی کوتاه به آن سنجاق شده که دیالوگی به شدت عجیب و دور از انتظار را در بر دارد!

مسئول: «استاندارد یک روز تو یک نامه نوشت که بنز، ‏ BMW، ‏پورشه، RAV۴ [یک مدل مشهور تویوتا]و سه چهار مدل دیگه عدم تطابق با استاندارد ملی دارن.»

رئیس کل دادگستری هرمزگان: «این حرف‌ها چیه می‌زنی برای خودت! بنز استاندارد نیست، پراید ما استاندارده؟!»
 
تعداد بازدید : 15353

این فیلم و دیالوگ‌ها برشی است از بازدید سرزده رئیس کل دادگستری استان هرمزگان از بندر شهید رجایی که چند روز پیش صورت گرفته است؛ بازدیدی که قرار بوده به نحوه ترخیص کالا‌ها از گمرک در این بندر بپردازد و در حاشیه اش، به بحث همیشگی و قدیمی خودرو نیز رسیده است.

البته بحث خودرو و واردات آن بی نیاز از هرگونه شرح و بسطی است، چون بارها مطرح شده و آنقدر درباره اش سخن گفته اند که احتمالا تبدیل به ملکه ذهن بسیاری از ایرانیان شده است؛ اما عدم ترخیص خودرو‌های مشهور جهانی در گمرک‌های کشورمان به دلیل استاندارد نبودن این محصولات، مبحث جدیدی است که جای تامل دارد.

اما ماجرا چیست؟ آیا واقعا سازمان استاندارد کشورمان چنین اظهار نظر عجیبی درباره امثال بنز و پورشه داشته و آن‌ها را خارج از شمول تطابق با استاندارد ملی کشورمان دانسته یا اظهار نظر آن مقام مسئول در مقابل رئیس دادگستری استان، صرفا استقرایی نه چندان صحیح از یک نامه اداری است؟ اصلا سازمان استاندارد در این باره چه می‌گوید؟

بیایید پیش از هرگونه حدس و گمانی، یکراست به سراغ جواب سازمان استاندارد کشورمان برویم که البته رسانه‌ای نشده، اما نسخه از آن در اختیار «تابناک» قرار گرفته و حاوی نکات جالب توجه بسیاری از جمله پاسخ صریح به ادعای مطرح در آن ویدئو است. پاسخ به این که چگونه خودرو‌های روز جهان به اصطلاح استاندارد ایران را پاس نمی‌کنند؟!

«به استناد آیین نامه ضوابط فنی واردات خودرو...، خودرو‌های وارداتی باید نو باشند، از نظر استاندارد‌های ایمنی و کیفیت با استاندارد‌های اجباری کشور انطباق داشته باشند، ضمنا خودرو‌های وارداتی نباید بیشتر از یک سال از تاریخ تولید آن‌ها گذشته باشد، حجم موتور آن‌ها کمتر از ۲۵۰۰ سی سی باشد و دارای نمایندگی رسمی و خدمات پس از فروش در داخل کشور باشند.»

این بند نخست توضیحاتی است که رئیس سازمان استاندارد خطاب به دادستان کل کشور ارائه کرده است؛ توضیحات کلی در خصوص الزامات واردات خودرو به کشورمان که تنها یک بخش آن به سازمان استاندارد مرتبط است؛ تطابق این محصولات با استاندارد‌های اجباری خودرو در ایران و بخش‌های دیگر از جمله ممنوعیت واردات خودرو با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی سی و ضرورت وجود نمایندگی در کشور، اساسا ارتباطی با استاندارد ندارند.

با این یادآوری، اکنون این سوال پیش می‌آید که آیا آن مقام مسئول، ادعایی اشتباه و خلاف واقع مطرح کرده و دلیل دپوی خودرو‌های وارداتی در آن بندر، نه عدم تطابق آن‌ها با استاندارد ملی ایران که دلایل دیگر بوده است؟ رئیس سازمان استاندارد در نامه اش خطاب به حجت الاسلام منتظری به این سوال هم پاسخ داده است؛

«عمده خودرو‌هایی که در گمرکات اجرایی کشور دپو گردیده و تا کنون ترخیص نشده و در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گرفته اند، دارای حداقل یکی از اشکالات: عدم ثبت سفارش، نداشتن گواهی صحه گذاری تایید نوع خودرو از سازمان ملی استاندارد ایران، حجم موتور بیشتر از ۲۵۰۰ سی سی، مستعمل بودن یا عمر بیشتر از یکسال می‌باشند. (اخذ گواهی صحه گذاری تایید نوع به معنای انطباق خودرو با استاندارد‌های اجباری اعلامی از سوی سازمان ملی استاندارد می‌باشد.)

لازم به یادآوری است که عمده این خودرو‌ها با توجه به شرایط آب و هوایی و بر اساس سفارش کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس تولید شده اند که اجازه تردد در معابر کشور‌های اتحادیه اروپا و همچنین ایران (با توجه به شرایط آب و هوایی) را ندارند. عدم تایید آن‌ها از سوی این سازمان به معنی کیفیت پایین آن‌ها نمی‌باشد بلکه با برخی از الزامات استاندارد‌های مربوطه انطباق ندارند.»

متوجه لپ کلام رئیس سازمان استاندارد شدید؟ عمده خودرو‌های بنز، بی ام دبلیو، پورشه، تویوتا و... که در انبار خاک می‌خورند و جا اشغال کرده‌اند، با استاندارد ایران تطابق ندارند چراکه به سفارش کشور‌های عربی و با توجه به شرایط آب و هوایی آن کشور‌ها (؟!) ساخته شده اند. مخلص کلام اینکه از دید استاندارد ایران، استاندارد نیستند!

اما آیا این اظهار نظر با آنچه آن مقام مسئول بیان کرده تفاوتی دارد؟ به راستی آیا خودروسازان جهانی محصولاتی برای عرضه به کشور‌های عربی تولید می‌کنند که از امثال پراید نیز کیفیت نازل تری دارد تا جایی که پراید، استاندارد ملی ایران را دریافت می‌کند، اما آن محصولات خارجی خیر؟!
 
البته از حق نباید گذشت که سازمان استاندارد بحق در مقابل واردات برخی محصولات کم کیفیت ایستاده و در اجرای قانون کوتاهی نکرده است. اقدامی که انتظار می‌رود دیگر نهاد‌های دخیل در واردات خودرو هم در دستور کار قرار دهند تا مبادا خودرو‌های ثبت سفارش نشده یا مستعمل یا با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی و... به کشورمان وارد شوند و قانون به هر نحوی زیرپا گذاشته شود، اما این‌ها نافی آن سوال کلیدی نیست.
 
سوالی که سال هاست در کشورمان مطرح است و پاسخ داده نمی‌شود تا جایی که می‌بینیم در ذهن امثال مسئولان قضایی هم بی پاسخ مانده و مجال طرح پیدا می‌کند. سوالی که در نامه رئیس سازمان استاندارد به دادستان کل کشورمان هم به جای پاسخ داده شدن، بازتولید شده است؛ سوالی که «تابناک» آمادگی دارد پاسخش را منتشر نماید و از سازمان استاندارد در این خصوص دعوت می‌کند!
 
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۸۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
پراید استانداردتره چون ظرف کمتر از ده سال قیمتش بیش از 20 برابر شد و اب هم از آب تکان نخورد
ولی قیمت بنز و اینا تاکنون اینجوری جهش پیدا کرده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
این داستان خودرو خیلی خوبه
شما میتونی به شهروندانت رفاه و امنیت بدی اما
نمیدی
چرا؟
چون زورت زیاده
..اسمشم میزاری حمایت از تولید
تابناکم که یه روز درمیون یه مطلب خودرویی میزنه مثلا بفکر مردمه
چند سااال اخه بیخیال شو بابا؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
بنظرم واردات همه اقلام را آزاد کنند حتی بیمارستانهای خارجی و انبوه سازان خارجی و نانواهای خارجی

ببینیم کی میتونه تو این کشور کار کنه!!!!!!!!!
شهرام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
خیلی ها نمی تونن ببینن مردم عادی هم ماشین خوب سوار میشن واسه همین به بهانه ارز و خیلی چیزهای مزخرف دیگه. جلوی واردات رو گرفتن تلاش میشه. که اختلاف طبقاتی از.
بین نره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
والا12:09 خدمتت ارظ کنم بلطف شما ایران صاحب ارزانترین نیروی کار جهان شده روزی 3 دلار!
شما نباش درهارو بازشه ببین ینفر بیکار میمونه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
ما فقط خوبیم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
ما فقط راست میگیم
فقط حق با ماست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
دعوای زرگری ولاغیر
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
آب و هوای مناطق جنوبی کشور دقیقا مثل کشورهای عربی است گرم و خشک و در حاشیه خلیج فارس شرجی
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
ایشون درست میگن، استاندارد ایران رو نداره. و این ماشین های وارداتی، در تصادف همه سرنشینانش با کمتر صدمه، زنده میمانند و همچنین مصرف سوخت خوبی ندارند چه معنا داره ماشین هر صد کیلومتر کمتر از 5 لیتر مصرف کنه باید طبق استاندارد ایران، حداقل 10 لیتر مصرف کنه. و این همه آپشن های متعدد صاحب ماشین رو گیج میکنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
دوست عزیز مقررات واردات و صادارت هر کشور با هم متفاوت ا ست. مثلا حجم موتور عامل تاثی گذار مجوز در همه کشورها است.
ایشان مانند شما اطلاعات کافی و فن بیان ناقصی داشتند.
مونودم کسایی که مسخره میکنند توان خرید پراید را هم ندارند چطور در مورد واردات صحبت میکنند!!!!
البته دولت میتواند با دلار 70 ریالی به جنگ تولید داخل برود
مولا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
دوست ناشناس فعلا که مسئولین خودرو ساز و حامیانشون دارن مردمو مسخره میکن با این آشغالایی که به اسم خودرو .دارن تولید میکنن و دوما به خیلیا دیگه نمیتونن همین خودروها رو بخرن چون خودرو سازی ما یه مشت رانت خوار و انحصار طلب هستند . و قیمت واقعی محصولاتشون زمانی مشخص میشه که صادرشون کنن ببینن چند میخرن ازشون .البته بعید میدونم کشوری حاضر بشه این قاتل ها رو وارد کنه .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
یعنی کسی که توان خرید پراید نداره باید خفه خون بگیره، نظر جالبی بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
ناشناس 13:12:
خوب دقت کن: اطلاعات شما ناقص نیست ... از پایه غلطه... تفاوت در استاندارد کشورها مبنایی داره ...این مسئولی که میگه خودروهای دپو شده با کشورهای عربی منطبق هست، کی اومده خودروهای داخلی رو مطابق با اقلیم های مختلف ایران ارزیابی کنه. ایران کشور چهار فصله و تمام اقلیم ها رو داره. بخش پهناوری از کشور هم دارای اقلیم گرم و خشکه که مشابه کشورهای حاشیه خلیج فارس هست. اما در مورد اشکال دوم که ایرادگیرها توان خرید پراید رو ندارند اولا که از کجا میدونی که منتظر همون خودروها نیستند تا وارد بشه و بخرند... چطور فکر میکنی که همه فقیرند و با همین پیش فرض غلط حکم میدی... ثانیا فکر نمیکنی که دپوی خودروهای خارجی در گمرک، عوارض چند صد درصدی واردات اونها و انحصار مافیای داخلی خودرو باعث شده پراید 30 میلیونی بشه 100 میلیون که از توان خرید مردم خارج بشه؟ البتهمیدونم تو از کدوم گروه هستی ... همه اینها رو بهتر از بقیه میدونی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
مردم ایران هر چه را مفت و ارزان به دست بیاورند مسخره میکنند. چون ارزشها خوب تعریف نشده است.
موندم مردمی که نمیتوانند از پس سرویس و بیمه خودرو شخصی شان بربیایند چگونه از واردات بی رویه حمایت میکنند. مجریان و خبرنگاران کم سوادی که نمیدانند منظور گوینده کیست. جالب است که عمدتا کسانی تند ترین و تیزترین نقدها را میکنند که در کارنامه زندگیشان هیچ کاری اعم از فکری و اجرایی نداشته اند. روی سکو ها نشسته اند و احتمالا افراد پرتوقع و کم کار... به درو دیوار فحش و نفرین میدهند شاید لقمه ای از آسمان ببارد
شفق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
تا وقتی ملفیای خودرو ساز در کشور میخورد و میخوراند همین وضعیته و به بهانه های مختلف اجازه ورود خودرو های خارجی رو نمیدن تا اشغال های وطنی رو به گزاف بفروشن..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
جای تاسف داره بجایی رسیدیم که مسئولین ما حتی در جواب حقیقتها نمیتوانن سکوت کنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
وقتی از این دست ادعاها و اظهار نظرهای خنده دار بین مسئولین و تصمیم گیران رواج داره!! تو خود بخوان حدیث مفصل ازین مجمل!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
دوشنبه ۲۶ ابان ساعت ۱۱:۱۵
دلار ۲۶۵۰۰
سکه ۱۲۵۰۰۰۰۰
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
تابناک چرا مارو اینقدر میخندونی
پورعلیزاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
باید شجاعانه و محکم بگویند: به دلیل مشکلات ارزی کشور اجازه واردات خودروهای لوکس را به دلالان و واردکننده ها و آقازاده ها نمیدهند و این را هم برای توجیه عدم ترخیص نیاورند تا واردکننده های نامحترم خودروهای لوکس بدانند در شرایطی که عده ای از گشنگی در این کشور میمیرند، حق این ولخرجی ها را از جیب ملت ندارند. تمام.
پاسخ ها
فامیل دور
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
دوست عزیز ما هم میدونم ارز کمه و شاید نشه بصورت مستقیم به وارداد ماشین اختصاص داد اما خیلی از صادر کنندگان که الان محصولشون رو صادر میکنن چون نمی تونن ارز بصورت اسکناس بیارن مجبورن بجاش یا یه کالای دیگه بیارن یا اینکه برن تو دبی و ترکیه ملک و املاک بگیرن و همونا گفتن که حاضرن به جای اون ارز ماشین وارد کنن و به این شکل ارز مازادی خارج نشه.. برای اونا هم سود دار مضافا به اینکه به محض ورود اولین ماشین خارجی مدل2020 بی ام و ی 2018 ی که الکی به 8 میلیارد رسیده میرسه به 2-3 میلیاردو به همین ترتیب یکی یکی از بالا میان پایین و دست اخر ماشین ایرانی هم مجبور به کاهش میشه و سودش به دست مردم میرسه ودلال ماشین ایرانی شرش از سر مردم کنده میشه...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
0-1 برخورد نشود بهتر است.
تا وقتی که مردم یاد نگیرند که بدون اطلاعات کافی قضاوت نکنند و بدتر از آن قضاوتهایشان را نشر ندهند وضع همین است.
مشکل عمده این کشور فرهنگ و اخلاق هوچی گری است و تهمت و افترا.
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # الجولانی # فیلترینگ
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
سرمربی بعدی تیم پرسپولیس چه کسی باشد؟