آیا ممکن است در دنیایی موازی، امثال بنز، پورشه و تویوتا از محصولات تولیدی خودروسازان کشورمان کمکیفیتتر باشند تا جایی که نتوانند نشان «استاندارد ملی ایران» را دریافت کنند؟ کمی در این باره تامل کنید و بعد ادامه مطلب را بخوانید!
به گزارش «تابناک»؛ اخیرا گزارشی در فضای مجازی در میان کاربران پرشمار ایرانی دست به دست میشود که گویی از همان دنیای موازی آمده که در ابتدا دربارهاش سخن گفتیم! گزارشی که یک ویدئوی کوتاه به آن سنجاق شده که دیالوگی به شدت عجیب و دور از انتظار را در بر دارد!
مسئول: «استاندارد یک روز تو یک نامه نوشت که بنز، BMW، پورشه، RAV۴ [یک مدل مشهور تویوتا]و سه چهار مدل دیگه عدم تطابق با استاندارد ملی دارن.»
رئیس کل دادگستری هرمزگان: «این حرفها چیه میزنی برای خودت! بنز استاندارد نیست، پراید ما استاندارده؟!»
این فیلم و دیالوگها برشی است از بازدید سرزده رئیس کل دادگستری استان هرمزگان از بندر شهید رجایی که چند روز پیش صورت گرفته است؛ بازدیدی که قرار بوده به نحوه ترخیص کالاها از گمرک در این بندر بپردازد و در حاشیه اش، به بحث همیشگی و قدیمی خودرو نیز رسیده است.
البته بحث خودرو و واردات آن بی نیاز از هرگونه شرح و بسطی است، چون بارها مطرح شده و آنقدر درباره اش سخن گفته اند که احتمالا تبدیل به ملکه ذهن بسیاری از ایرانیان شده است؛ اما عدم ترخیص خودروهای مشهور جهانی در گمرکهای کشورمان به دلیل استاندارد نبودن این محصولات، مبحث جدیدی است که جای تامل دارد.
اما ماجرا چیست؟ آیا واقعا سازمان استاندارد کشورمان چنین اظهار نظر عجیبی درباره امثال بنز و پورشه داشته و آنها را خارج از شمول تطابق با استاندارد ملی کشورمان دانسته یا اظهار نظر آن مقام مسئول در مقابل رئیس دادگستری استان، صرفا استقرایی نه چندان صحیح از یک نامه اداری است؟ اصلا سازمان استاندارد در این باره چه میگوید؟
بیایید پیش از هرگونه حدس و گمانی، یکراست به سراغ جواب سازمان استاندارد کشورمان برویم که البته رسانهای نشده، اما نسخه از آن در اختیار «تابناک» قرار گرفته و حاوی نکات جالب توجه بسیاری از جمله پاسخ صریح به ادعای مطرح در آن ویدئو است. پاسخ به این که چگونه خودروهای روز جهان به اصطلاح استاندارد ایران را پاس نمیکنند؟!
«به استناد آیین نامه ضوابط فنی واردات خودرو...، خودروهای وارداتی باید نو باشند، از نظر استانداردهای ایمنی و کیفیت با استانداردهای اجباری کشور انطباق داشته باشند، ضمنا خودروهای وارداتی نباید بیشتر از یک سال از تاریخ تولید آنها گذشته باشد، حجم موتور آنها کمتر از ۲۵۰۰ سی سی باشد و دارای نمایندگی رسمی و خدمات پس از فروش در داخل کشور باشند.»
این بند نخست توضیحاتی است که رئیس سازمان استاندارد خطاب به دادستان کل کشور ارائه کرده است؛ توضیحات کلی در خصوص الزامات واردات خودرو به کشورمان که تنها یک بخش آن به سازمان استاندارد مرتبط است؛ تطابق این محصولات با استانداردهای اجباری خودرو در ایران و بخشهای دیگر از جمله ممنوعیت واردات خودرو با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی سی و ضرورت وجود نمایندگی در کشور، اساسا ارتباطی با استاندارد ندارند.
با این یادآوری، اکنون این سوال پیش میآید که آیا آن مقام مسئول، ادعایی اشتباه و خلاف واقع مطرح کرده و دلیل دپوی خودروهای وارداتی در آن بندر، نه عدم تطابق آنها با استاندارد ملی ایران که دلایل دیگر بوده است؟ رئیس سازمان استاندارد در نامه اش خطاب به حجت الاسلام منتظری به این سوال هم پاسخ داده است؛
«عمده خودروهایی که در گمرکات اجرایی کشور دپو گردیده و تا کنون ترخیص نشده و در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گرفته اند، دارای حداقل یکی از اشکالات: عدم ثبت سفارش، نداشتن گواهی صحه گذاری تایید نوع خودرو از سازمان ملی استاندارد ایران، حجم موتور بیشتر از ۲۵۰۰ سی سی، مستعمل بودن یا عمر بیشتر از یکسال میباشند. (اخذ گواهی صحه گذاری تایید نوع به معنای انطباق خودرو با استانداردهای اجباری اعلامی از سوی سازمان ملی استاندارد میباشد.)
لازم به یادآوری است که عمده این خودروها با توجه به شرایط آب و هوایی و بر اساس سفارش کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تولید شده اند که اجازه تردد در معابر کشورهای اتحادیه اروپا و همچنین ایران (با توجه به شرایط آب و هوایی) را ندارند. عدم تایید آنها از سوی این سازمان به معنی کیفیت پایین آنها نمیباشد بلکه با برخی از الزامات استانداردهای مربوطه انطباق ندارند.»
متوجه لپ کلام رئیس سازمان استاندارد شدید؟ عمده خودروهای بنز، بی ام دبلیو، پورشه، تویوتا و... که در انبار خاک میخورند و جا اشغال کردهاند، با استاندارد ایران تطابق ندارند چراکه به سفارش کشورهای عربی و با توجه به شرایط آب و هوایی آن کشورها (؟!) ساخته شده اند. مخلص کلام اینکه از دید استاندارد ایران، استاندارد نیستند!
اما آیا این اظهار نظر با آنچه آن مقام مسئول بیان کرده تفاوتی دارد؟ به راستی آیا خودروسازان جهانی محصولاتی برای عرضه به کشورهای عربی تولید میکنند که از امثال پراید نیز کیفیت نازل تری دارد تا جایی که پراید، استاندارد ملی ایران را دریافت میکند، اما آن محصولات خارجی خیر؟!
البته از حق نباید گذشت که سازمان استاندارد بحق در مقابل واردات برخی محصولات کم کیفیت ایستاده و در اجرای قانون کوتاهی نکرده است. اقدامی که انتظار میرود دیگر نهادهای دخیل در واردات خودرو هم در دستور کار قرار دهند تا مبادا خودروهای ثبت سفارش نشده یا مستعمل یا با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی و... به کشورمان وارد شوند و قانون به هر نحوی زیرپا گذاشته شود، اما اینها نافی آن سوال کلیدی نیست.
سوالی که سال هاست در کشورمان مطرح است و پاسخ داده نمیشود تا جایی که میبینیم در ذهن امثال مسئولان قضایی هم بی پاسخ مانده و مجال طرح پیدا میکند. سوالی که در نامه رئیس سازمان استاندارد به دادستان کل کشورمان هم به جای پاسخ داده شدن، بازتولید شده است؛ سوالی که «تابناک» آمادگی دارد پاسخش را منتشر نماید و از سازمان استاندارد در این خصوص دعوت میکند!