به گزارش تابناک، در دوران شیوع کرونا صحبت با عزیزان و ندیدن آنها به صورت حضوری به مسالهای مهم بدل شده؛ اما برخی از افراد از اینکه با دیگران از طریق تلفن ارتباط برقرار کنند مضطرب میشوند. تلفنهراسی (Telephobia) به ترس و خودداری از مکالمات تلفنی گفته میشود و این مساله در جوامع مضطرب به وضوح آشکار است.
نفرت داشتن از تلفن لزوماً به معنای اضطراب از برقراری تماس با تلفن نیست، گرچه این ۲ تا حدی به یکدیگر وابستهاند. باید این نکته را در نظر داشت که ممکن است افراد زیادی از تماس تلفنی خوششان نیاید. اگر به سبب این حالت شما علائمی پیدا کنید، آنگاه ممکن است به اضطراب تلفن یا تلفنهراسی مبتلا شده باشید.
علائم این اضطراب را میتوان چنین برشمرد: به تاخیر انداختن یا خودداری از برقراری تماس تلفنی به دلیل تشدید اضطراب، احساس دلواپسی یا اضطراب قبل، هنگام و بعد از تماس تلفنی، و وسواس یا نگرانی درباره آنچه قرار است گفته شود. این اضطراب علائم جسمی چون حالت تهوع، افزایش ضربان قلب، تنگی نفس، سرگیجه و فشار عضلانی دارد.
اگر چنین حالاتی را دارید، بدانید که تنها نیستید. نظرسنجیای که در سال ۲۰۱۹ از کارمندان دفتری در کشور انگلیس انجام شد نشان داد ۷۶ درصد از نوجوانان و ۴۰ درصد از جوانان هنگامی که تلفنشان زنگ میزند دچار اضطراب میشوند؛ به همین دلیل هم ۶۱ درصد از نوجوانان و ۴۲ درصد از جوانان از زنگ زدن پرهیز میکنند. حال اگر گمان میکنید به این اختلال دچار شدهاید، راهحلهایی برای کاهش اضطراب وجود دارد که در زیر آنها را نام میبریم.
خودداری از برقراری تماس تلفنی
صحبت کردن از طریق تلفن ممکن است برای بسیاری دلهرهآور باشد زیرا ما به آواهایی که با صدای خود تولید میکنیم محدود میشویم. ما در نبود زبان بدن یا تماس چشمی تمرکز بیشتری بر صدای خود و انتخاب واژگانمان داریم. امروزه به لطف توسعه فناوری میتوانیم هفتهها یا ماهها را بدون تماس مستقیم با افراد بگذرانیم. در مطالعهای مشخص شد که افراد مضطرب ارسال پیامک را به تماس تلفنی ترجیح میدهند و آن را بهترین راه برای بیان احساسات خود میدانند.
افراد استفاده از پیام را ترجیح میدهند چون فرصت فکر کردن به واژگانی را که میخواهند بیان کنند خواهند داشت. همچنین در پیام میتوانند لحنی غیررسمی داشته باشند. در بعضی از موارد نیز اشخاص در پیامهای نوشتاری با شخصیت واقعی خود بسیار تفاوت دارند و خونسردترند.
تحقیقات نشان داده اضطراب از تماس تلفنی با این وسواس که دیگران درباره آن شخص چه فکر میکنند مرتبط است. ارسال پیام این مزیت را برای چنین افرادی دارد که ترس از طرد شدن یا پذیرفته شدن را کمتر میکند. دلیل دیگری که مطرح شده این است که در تماس تلفنی توجه طرف مقابل فقط به آن فرد است؛ در حالی که در گفتوگوی حضوری ممکن است عواملی مثل نگاه کردن به بیرون یا چک کردن تماسها باعث شود تمرکز افراد تنها به یک موضوع معطوف نشود. همین امر موجب میشود گفتوگو به صورت طبیعی پیش رود. هنگام برقراری تماس تلفنی عوامل خارجی اینچنینی وجود ندارد پس فرد احساس میکند که طرف مقابل منتظر پاسخ فوری ماست.
سکوت کردن هنگام تماس نیز امری ناخوشایند است. در ملاقات حضوری شاید عادی باشد که فرد فکر کند یا حواسش پرت شود؛ اما در تماس تلفنی مکث و سکوت عجیب به نظر میرسد. همچنین ما عادت کردهایم که ایمیلها، پیامکها یا پستهای شبکههای اجتماعی را پیش از ارسال مرور و بازبینی کنیم اما در تماس تلفنی امکان انجام این کار وجود ندارد و باید سریع و فیالبداهه پاسخ دهیم.
شما میتوانید از تماس گرفتن با افراد دیگر خودداری کنید یا این کار را به تعویق بیندازید؛ اما هرچه بیشتر این عمل را انجام دهید احتمال تشدید اضطراب در شما بیشتر میشود. چند تکنیک وجود دارد که با استفاده از آنها میتوانید بر این اضطراب غلبه کنید.
به تماسها پاسخ دهید
یکی از موثرترین راههای غلبه بر اضطراب ناشی از تماس تلفنی این است که با این کار مواجه شوید و بیشتر از تماس تلفنی استفاده کنید. هرچه بیشتر با تلفن صحبت کنید، اضطراب شما کمتر میشود. همچنین این احتمال میرود که شما به خاطر تجربه کم به این مشکل دچار شده باشید. هرچه بیشتر تمرین کنید، کمتر احساس اضطراب میکنید و اعتمادبهنفستان بیشتر میشود.
میتوانید این کار را با تهیه فهرستی از افراد شروع کنید؛ مثلاً به دوستان یا همکارانتان زنگ بزنید و ببنید چه چیزی باعث ایجاد اضطراب در شما میشود. شاید ترس از قضاوت یا اشتباه کردن موجب میشود که شما دچار اضطراب شوید. وقتی تماس تلفنی به پایان میرسد موفقیت خود را ارج نهید و برای تماس بعدی آماده شوید.
اگر اقدامات لازم را انجام دادید و نتوانستید بر این اضطراب غلبه کنید، بهتر است با مشاور یا روانشناس صحبت کنید. راههای درمان موجود میتواند تاثیر زیادی بر غلبه بر اضطرابهای اجتماعی بگذارد. اگر نمیتوانید به صورت حضوری با مشاور ارتباط برقرار کنید، از مشاورههای آنلاین بهره گیرید.
منبع: اعتمادآنلاین