نقش درختان در کنترل سیلاب ها، تغذیه سفره های آب زیرزمینی، تصفیه هوا از آلودگی ها و ... بر هیچ کس پوشیده نیست. امروزه بشر با روش های متعدد و متنوع در حفاظت از محیط زیست می کوشد، به طوری که قطع یک نهال کوچک هم گاه می تواند با جرایم سنگین مواجه شود.
با این حال تولید کاغذ به عنوان یکی از مهمترین کاربردهای چوب، قطع درختان را ناگزیر کرده است، به ویژه در شرایطی که کاغذهای تولید شده با موادی غیر از چوب، امکان تولید انبوه پیدا نکرده اند.
در چنین شرایطی، انسان می تواند دست کم با کاهش مصرف کاغذ، به حفظ درختان و در نهایت منابع طبیعی و محیط زیست کمک کند. توسعه فناوری های دیجیتال، این زمینه را فراهم کرده است که مصرف کاغذ تا حد امکان کاهش یافته و در کنار آن فرایند بازیافت کاغذ و تولید مجدد محصول از آن سرعت بگیرد.
بانک ملی ایران که از دیرباز به مسائل مرتبط با حفظ محیط زیست حساس بوده و همه تلاش خود را بر پیاده سازی ایده های نوگرایانه در این حوزه متمرکز کرده است، با طراحی محصولاتی ویژه، علاوه بر افزایش سرعت عملیات های بانکی، مصرف کاغذ را نیز به شکل محسوسی کاهش داده است.
سامانه های اینترنتی بانک ملی ایران با کاربردهای متعدد، اکنون بسیاری از نیازهای مشتریان را بدون مصرف کاغذ برآورده می کنند. امروز هیچ مشتری بانک ملی ایران برای انتقال وجه، خرید شارژ و پرداخت قبض از کاغذ استفاده نمی کند. حتی فرایندهایی مانند احراز هویت، امضا و پرداخت تسهیلات که پیشتر حذف روند کاغذی آنها در خیال هم نمی گنجید، امروز در بانک ملی ایران به صورت کاملا دیجیتال انجام می شوند.
«نشان بانک» محصولی منحصر به فرد است که در آن نه تنها عملیات درخواست، واریز و پرداخت اقساط تسهیلات از طریق تلفن همراه انجام می شود، بلکه خدماتی مانند صدور کارت هدیه -که صورت فیزیکی آن می تواند با تولید پلاستیک انبوه، یک خطر زیست محیطی تلقی شود- نیز دیجیتال شده است.
بانک ملی ایران به تازگی پروژه بزرگ زیست محیطی تفکیک پسماند را نیز عملیاتی کرده است تا بتواند سهمی در حفظ محیط زیست و بازیافت کاغذ داشته باشد. اکنون انرژی در بانک ملی ایران تا حد امکان، بهینه مصرف شده و در همه فعالیت ها، پیوست های زیست محیطی ممکن لحاظ می شود. بانک ملی ایران معتقد است «زمین» و آنچه در آن است، متعلق به همه بشریت در حال و آینده است و باید تا جایی که امکان دارد، آن را حفظ کرد؛ چه با کاشت یک درخت و چه با دیجیتالی کردن بزرگترین فرایندهای بانکی.
*محمد رضا حسین زاده، مدیرعامل بانک ملی ایران