به گزارش تابناک به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، غلامعلی حداد عادل، رئیس بنیاد سعدی در همایش گرامیداشت جشن نوروز ایرانی، با اشاره به منشأ نجومی نوروز گفت: نوروز یک ساعت آسمانی دارد و این گردش خورشید، اوضاع و احوال نجومی است که نوروز را به وجود میآورد و این نه تنها یک امر قراردادی نیست، که مؤسسه قانونگذاری تحت شرایط خاص اجتماعی، مبدایی برای سال تعیین کرده باشد، بلکه نوروز واقعهای فراتر از قراردادهای اعتباری ماست.
وی ادامه داد: در دانش نجوم دو مسیر دایرهای است که به یکی از آنها معدل النهار و به دیگری دایره البروج میگویند.حرکت خورشید بر دایره البروج است، اما معدل النهار عمود بر حرکت زمین به دور خودش است. این دو صفحه با هم زاویهای میسازند و همدیگر را قطع میکنند که همزمان با آغاز بهار و پاییز است که به آن اعتدال بهاری و پاییزی میگویند. وقتی خورشید به این گرهگاه میرسد و میخواهد از این نقطه عبور کند، روز و شب از لحاظ طول ساعات برابر میشود و از نظر گرما و سرما هم نهایت اعتدال پدید میآید.
رئیس بنیاد سعدی گفت: بومیان و سایر کشورهای منطقه، از چندین هزار سال پیش با دانش نجومی خود به پدیده نوروز توجه داشتند و زمان دقیق عبور خورشید را از منطقه پیشبینی کرده و سال خود را در این لحظه قرار میدادند و جشن میگرفتند.
حداد عادل درباره منشأ نجومی که مستقل از تفاوتهای سیاسی، اجتماعی، قومی و مذهبی است، گفت: مردم با هر اعتقاد و مرام اجتماعی و متعلق به هر طبقه اجتماعی، نوروز را جشن میگیرند و از این جهت نوروز جشن بی نظیری در جهان است.
وی ضمن بیان تفاوت آغاز سال کشورهای منطقه گفت: سِر دوام نوروز این است که به همه ساکنین شمال کره زمین است متعلق است، به همین دلیل نوروز با چنین ریشه و پیشینهای به صورت یک نماد و نشان یک فرهنگ مشترک میان ملتهای منطقه درآمده است، فرهنگی است که در عین استقلال از تمام فرهنگها قابلیت پیوند با هر فرهنگی را دارد، چون تعارضی با فرهنگهای مختلف ندارد.
رئیس بنیاد سعدی با اشاره به سازگاری دلپذیری که بین فرهنگ ایرانی و اسلامی و نوروز احساس میشود یاد آور شد؛ در همان سفرهای که هفت سین سنتی ایرانیان چیده میشود، قرآن هم وجود دارد و دعای سال را با دعای یا مقلب القلوب آغاز میکنند و هیچکس احساس نمیکند نوروز با دین متعارض است.
وی ادامه داد: نوروز آغاز فصل رویش و نو شدن زندگی است. بعد از زمستان سرد، ساکت و طولانی که مردم را مجبور میکردند که در خانه بمانند، نوروز مردم را به بیرون آمدن از خانه و آمدن به دامن طبیعت دعوت میکند و همه با شکوفایی رو به رو میشوند و در حقیقت نوروز منشأ حیات مجدد روی کره زمین است، چون زندگی همه موجودات زنده به رویش باز میگردد و نوروز آغاز چنین تحولی بهخصوص برای انسان است.
رئیس بنیاد سعدی افزود: ایرانیان بسیار خوش ذوق بودند که آغاز سال خود را چنین مناسبت طبیعی و نجومی قرار دادند و این نشان دهنده عمق فرهنگ کشورهایی است که نوروز را آغاز سال خود تعیین کردند.
حداد عادل در خصوص تقویم جلالی که در حدود ۸۰۰ سال پیش، خیام و همکارانش آن را را تعیین کردند گفت: تقویم جلالی در مقایسه با سایر تقویمها دقیقترین تقویم است و این نشان دهنده تسلط آنها بر نجوم است که با نوروز سال خود را آغاز میکنند. در بستر نوروز و به بهانه آن هزاران آئین در کشورها از دورافتادهترین شهرها و روستاها شکل گرفته و سنتها مانند شکوفهها گل میکند.
وی در ادامه به آداب و رسوم مختلف نوروز اشاره کرد و گفت: لحظه تحویل سال، دید و بازدید و رفتارهای انسان دوستانه و ۱۳ نوروز، هرکدام آئینی دارد و رنگین کمان دلپذیری از آئینهای نوروزی در کشورهای مختلف به وجود میآید که چشم همه را خیره میکند.
حداد عادل با بیان اینکه نوروز همواره منبع الهام برای شاعران در ادبیات و هنرمندان در هنر بوده است، یاد آور شد: نوروز یک رمز برای فرهنگ مشترک میان ملتهای منطقه نوروز است. جا دارد همه کشورهایی که نوروز در فرهنگشان ریشه دارد، اتحادیهای حول نوروز تشکیل دهند که میتواند بستری برای انواع همکاریها باشد و میتوانیم همبستگی منطقهای را با نام و محور نوروز شکل دهیم.
حداد عادل افزود: در روزگاری که بعضی قدرتهای منطقهای و فرامنطقهای درصددند اتحادیهای مغایر با خود و طبیعت ملتهای منطقه تشکیل دهند و اختلاف ایجاد کنند، نوروز بستر خوبی برای وحدت، همبستگی و ایستادگی در برابر نظام سلطه و نگهبانی از فرهنگ مشترک ملتهای منطقه است.