تحولات امروز افغانستان قابل پیش بینی بود

تحلیلگر مسائل سیاسی و غرب آسیا نسبت به تحولات روز افغانستان گفت: هیچکدام از مسئولین و نهاد‌های مرتبط با مسائل امنیت ملی غافلگیر نشدند.
کد خبر: ۱۰۷۰۳۹۹
|
۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۶ 17 August 2021
|
6506 بازدید
|
۲

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سید رضا صدرالحسینی با حضور در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: شاید سرعت عمل کار در روند تحولات این روز‌های افغانستان برای برخی کارشناسان و اصحاب رسانه قابل تحلیل نبود، اما اگر دلایل حضور آمریکا و علل خروج آن از افغانستان و تاثیر سیاسی او در منطقه را مورد مطالعه قراردهیم در می‌یابیم که آمریکایی‌ها با حضور ۲۰ ساله خود در افغانستان نتوانست حتی انتظارات اولیه افغان‌ها را فراهم کنند.

وی بیان کرد: طالبان از خارج کشور نیامده اند و از خود مردم افغان هستند، به این دلیل آغوش برخی افغان‌ها به روی آن‌ها باز بود.

صدرالحسینی گفت: آمریکایی‌ها ارتش خود را تحت تاثیر فعالیت‌های هالیوودی قرار دادند، بگونه‌ای که همه فکر کنند ارتش آمریکا مملو از سرباز‌هایی است که از اندام ورزیده‌ای برخور دارند، اما همین ارتش در واقعیت در عراق و افغانستان زمین گیر شدند.

تحلیلگر مسائل سیاسی و غرب آسیا بیان کرد: بیانیه‌های جدید طالبان در مقایسه با رفتار و عملکرد پیشین آنها، تفاوت‌های زیادی دارد و در حال حاضر طالبان نسبت به همه اقشار نگاهی انسانی دارد، ولی باید دانست که طالبان می‌خواهد حاکمیت اسلام را با نگاه خودش در گستره جغرافیائی افغانستان پیاده کند؟ اینکه آیا نسبت به بانوان همان دیدگاه قبل را دارد یاخیر؟ نسبت به هنر، تئاتر و تلویزیون و دانشگاه همان دیدگاه قبل را دارد یا خیر؟ امروز طالبان با ممارست‌های فراوان و دگرگونی که در سالیان اخیر برخود دیده، نگاهی متفاوت یافته و دیگر مانند سابق نیست، اما مرامنامه اعتقادی آن‌ها تغییر نکرده است.

فواد ایزدی دیگر کارشناس مسائل بین الملل و آمریکا گفت: خروج آمریکا از افغانستان بیشتر از آنکه فرار باشد یک فاجعه را برای آن‌ها رقم زد، زیرا با تصاویری که امروز از آویزان شدن برخی افغان‌ها به هواپیما در افغانستان به ثبت رسید می‌توان دریافت که آمریکا حتی به کسانی که در سالیان گذشته به آمریکایی‌ها خدمت می‌کردند رحم نکرد و بجای عمل کردن به وعده صدور ویزای آمریکا، به افغان‌ها شلیک می‌کرد.

وی به عملکرد بین المللی طالبان در دنیای امروز اشاره و عنوان کرد: پرداختن به طالبان در تخصص بنده نیست تخصص بنده پرداختن به کفار است، اما طالبان یک مشروعیت جهانی دارند و باید مدیریتی را بدست آورند که بتوانند خود را حفظ کنند و ماندگار شوند.

محمد قادری دیگر کارشناس مسائل بین الملل در ارتباط زنده تصویری با این برنامه عدم حمایت واشنگتن از طالبان را مرتبط با دکترین جدید آمریکایی‌ها دانست و افزود: بر اساس آن دکترین، افغانستان برای آمریکایی‌ها دارای اهمیت بود تا بتواند موقعیت خود را در مقابل بلوک قدرت جدید، یعنی ایران، چین و روسیه حفظ کند.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
کدوم یکی از کارهای کارشناسی شما درست بود این باشه دومی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
سلام. هیچ مفسری و صاحب نظری نتوانست پیش بینی کند، چگونه است که می فرماید قابل پیش بینی بود. اگر بود، چرا قبلاً نفرمودید؟
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟