فرمانده ارتش انگلیس: طالبان تغییر کرده است

وزیر امور خارجه انگلیس گفت دولت لندن باید با این واقعیت کنار آید که اکنون طالبان قدرت را در افغانستان در دست دارد.
کد خبر: ۱۰۷۰۷۸۴
|
۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۳:۲۲ 19 August 2021
|
5656 بازدید
به گزارش تابناک به نقل از خبرگزاری صداوسیما به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، فرمانده ارتش انگلیس گفت طالبان تغییر کرده است. ژنرال نیک کارتر ضمن بیان این مطلب که طالبان تغییر کرده است، بر این نکته تاکید و تصریح کرد که با نیرو‌های طالبان در کابل همکاری دارد. ژنرال نیک کارتر فرمانده ارتش انگلیس در گفتگو با یکی از شبکه‌های تلویزیونی انگلیس (بی بی سی) گفته است احتمالا طالبان تفاوت اساسی پیدا کرده است. حالا مسئله همکاری با گروهی مطرح است که در مسند قدرت قرار گرفته است. نیک کارتر گفت: «ما در حال همکاری با طالبان هستیم. طالبان امنیت کافی را در اطراف فرودگاه (کابل) تامین می‌کند و خیابان‌های کابل را آرام نگاه داشته است. از این منظر، ما کاملا اطمینان خاطر داریم که فضای لازم برای انجام دادن کارهایمان به ما داده می‌شود.»

این سخنان نیک کارتر جالب توجه است، زیرا او در گفتگو با یک شبکه تلویزیونی دیگر انگلیس گفته است که طالبان احتمالا متفاوت شده است. این درحالی است که چنین نگاهی اساسا در سطح میدانی افغانستان وجود ندارد. بسیاری از افرادی که افغانستان را می‌شناسند نیز چنین نگاهی ندارند.

سالمه عبدالعزیز خبرنگار شبکه در ادامه افزود: سخنان ژنرال کارتر که امروز مطرح شد بسیار غیرعادی است. منتقدان نیز با این سخن موافقند که هنوز خیلی زود است که بگوییم طالبان تغییر کرده است. کارتر گفته است که معتقد است طالبان تغییر کرده است و این طالبان، طالبان دهه هزار و نهصد و نود نیست و این طالبان، ماهیت بیرحمانه و اهریمنی را از خود بروز نداده است که در طالبان گذشته شاهد بودیم یعنی زمانی که بر افغانستان حکومت می‌کرد. ژنرال کارتر در بخش دیگری از سخنانش گفته است دولت‌های غربی باید به طالبان فرصت بدهند تا دولت تشکیل دهد. او (ژنرال کارتر) طالبان را اینگونه توصیف کرده است که آن‌ها بچه‌های خود افغان هستند که حداکثر تلاش خود را صورت می‌دهند. باید گفت خیلی زود است که چنین سخنانی بیان شود. بسیاری از دولت‌ها منتظرند تا ببینند چه پیش می‌آید.

در همین حال دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس نیز گفت: «دولت لندن باید با این واقعیت کنار آید که در حال حاضر طالبان قدرت را در افغانستان در دست دارد. وزرا درباره این اوضاع واقع‌بین خواهند بود». دومینیک راب اذعان کرد که از سرعت تسلط طالبان بر افغانستان طی چند روز اخیر شگفت‌زده شده است، اما متعهد شد که تلاش‌های کهنه‌سربازان در این جنگ بیهوده نبوده است.
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟