به گزارش ایسنا، هرچند بازار سرمایه سال جاری را با چراغ قرمز آغاز کرد اما روند نزولی این بازار سد راه عرضه اولیهها نشد و این روند به قدری ادامه یافت که بازار سبز میزبان برخی عرضه های اولیه در تابستان امسال بود.
البته این روند ادامه نیافت و در هفته های گذشته و درحالی که شاخص در حفظ کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد ناتوان بود باز هم شاهد چند عرضه اولایه بودیم.
پنج عرضه بهاری
"فگستر" عنوان اولیه عرضه اولیه سال ۱۴۰۰ را از آن خود کرد. سهمی که در ۲۲ اردیبهشت ماه و در روزهاییی که فشار فروش بر فشار خرید در بازار غلبه کرده بود عرضه شد. با این حال در این عرضه اولیه بیش از دو میلیون و ۲۷۸ هزار نفر شرکت کردند. پس از آن و درحالی که بازار برای صعود نفس نفس میزد پای "فتوسا" به بازار سرمایه باز شد. عرضه ای که ۲۹ اردیبهشت صورت گرفت و بیش از دو میلیون و ۴۱۰ هزار نفر در آن مشارکت کردند.
سومین عرضه اولیه سال جاری در پنجم خرداد و در روزهایی انجام شد که شاخص کل بورس در ادامه روند ریزشی خود، کف خود را شکسته بود و در مرز یک میلیون واحد قرار داشت. "غکورش" در چنین شرایطی عرضه شد و بیش از دو میلیون و ۳۵۶ هزار کد بورسی برای مشارکت در این عرضه اقدام کردند.
پس از آن و در تاریخ ۱۹ خردادماه عرضه "ولکار" با مشارکت دو میلیون و ۹۱۰ هزار کد انجام شد. "ومدیر" نیز در ۲۶ خردادماه با مشارکت بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار کد انجام شد تا پرونده عرضه های اولیه در تابستان با پنج عرضه بسته شود.
هشت عرضه اولیه در تابستان به چند روش جدید!
در فصل تابستان بازار روزهای سبزی را به خود دید و حتی شاخص کل بورس توانست از مرز یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد نیز گذر کند، صعودی که عمر آن طولانی نبود و شاخص کل این کانال را برای چندمین مرتبه از دست داد.
در هر صورت قرعه اولین عرضه اولیه تابستان و ششمین عرضه سال جاری به نام "لطیف" افتاد. عرضه ای که در دوم تیرماه و با مشارکت حدود دو میلیون و ۷۶۴ هزار کد صورت گرفت. "سپید" هفتمین عرضه اولیه امسال بود. در این عرضه که ۲۳ تیرماه انجام شد بیش از دو میلیون و ۸۰۰ هزار کد مشارکت کردند.
ششم مردادماه عرضه اولیه "وهامون" با مشارکت بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هزار کد و ۲۰ مرداد نیز عرضه اولیه "مدیریت" با مشارکت بیش از دو میلیون و ۸۱۳ هزار کد انجام شد. بازار سرمایه در ۱۷ شهریورماه و در حالی که رو دوباره رو به نزول بود میزبان دو عرضه اولیه "کیمیاتک" و "فجهان" به ترتیب با مشارکت بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هزار و بیش از سه میلیون و ۱۳۳ هزار کد صورت گرفت که میتوان گفت رکورد میزان مشارکت در خرید عرضه اولیه ها در عرضه اولیه فجهان شکست.
پس از ان پای عرضه اولیه ها با روش های جدید به بازار باز شد. نخست "حآفرین" ۲۱ شهریورماه با مدل جدیدی عرضه شد. در این عرضه اولیه بر اساس دستورالعمل پذیرهنویسی و عرضه اولیه اوراقبهادار در فرابورس ایران سهام شرکت مذکور به سرمایهگذاران واجد شرایط عرضه شد. منظور از سرمایهگذاران واجد شرایط صندوقهای سرمایهگذاری قابل معامله و صندوقهای سرمایهگذاری مشترک ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار است.
بر این اساس، اعلام شد از روز دوم صندوقهای سرمایهگذاری میتوانند تا ۵۰ درصد دارایی که خریداری کردهاند را به فروش برسانند و سرمایهگذاران حقیقی هم میتوانند اقدام به خرید کنند.
پس از آن "توسن" در تاریخ ۲۳ شهریورماه به روش ترکیبی و طی دو مرحله عرضه شد. بر این اساس مرحله اول آن عرضه به سرمایهگذاران واجد شرایط (صندوقهای سرمایهگذاری قابل معامله و صندوقهای سرمایهگذاری مشترک ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار) به روش ثبت سفارش و مرحله دوم نیز عرضه به سایر سرمایهگذاران به روش قیمت ثابت بود.
عرضه به روش ترکیبی عرضهای است که در آن در مرحله اول نسبت مشخصی از ورقه بهادار قابل عرضه به روش ثبت سفارش جهت کشف قیمت به سرمایهگذاران واجد شرایط عرضه شده و در مرحله دوم به قیمت کشفشده به روش قیمت ثابت به سایر سرمایهگذاران عرضه میشود. تفاوت شیوه عرضه حآفرین با توسن در این بود که عرضه توسن دو مرحله ای بوده و عموم مردم یا همان سهامداران خرد در مرحله دوم حق خرید عرضه اولیه را دارند.
این درحالی است که در همان تاریخ "فسبزوار" نیز عرضه شد بدون اینکه سهمی به صندوق ها تعلق بگیرد و همه سهام این شرکت در روز عرضه در اختیار سهامداران خرد قرار گرفت.
در این عرضه بیش از دو میلیون و ۹۰۰ هزار کد مشارکت کردند. پرونده عرضه اولیه های شش ماه نخست سال جاری با "شکام" بسته شد. عرضه ای که نصیب سرمایه گذاران واجد شرایط یا همان صندوقهای سرمایهگذاری قابل معامله شد.