به گزارش «تابناک» به نقل از دنیای اقتصاد، با در نظر گرفتن ارقام خودروهای موجود و تعداد خانوار، در وهله اول گمان میرود حدود ۹۰ درصد خانوارهای ایرانی دارای خودرو هستند، اما عملا ۵۰ درصد از ۲۷ میلیون خانوار فعلی هیچ خودرویی ندارند. این موضوع نشان دهنده پدیده چند خودرویی در جامعه ایران است، حال آنکه در آن طرف ماجرا نصف خانوارهای ایرانی مالک هیچ خودرویی نیستند.
در گزارشی که مرکز پژوهشهای مجلس شورایاسلامی منتشر کرده، خانوارهای ایرانی از منظر داشتن یا نداشتن خودروی شخصی به پنج گروه تقسیم شدهاند. در این نمودار که از دل آمارهای پایگاه رفاه ایرانیان استخراجشده، پنج گروه موردنظر عبارتند از: «خانوارهای فاقد خودرو»، «خانوارهای دارای یک خودرو»، «خانوارهای دارای دو خودرو»، «خانوارهای دارای سه خودرو» و «خانوارهای دارای بیش از سه خودرو.» در این بین، سهم خانوارهای فاقد خودرو با ۵۰درصد، از همه بیشتر است و از آنسو خانوارهای دارای بیش از سه خودرو کمترین سهم را دارند.
مرور ارقام موجود در این آمار، نشاندهنده این موضوع است که عملا ۸۵درصد از خانوارهای ایرانی یا خودرو ندارند یا نهایتا دارای یک خودرو هستند. از آنسو، اما ۱۵درصد از خانوارهای ایرانی بین دو و بیش از سه خودرو دارند.
بنابر آماری که در خرداد امسال منتشر شد، ۲۴میلیون خودرو در ایران وجود دارد که با فرض جمعیت ۸۵میلیونی، سرانه خودرو در کشور بیش از ۵/ ۳ است. بهعبارت بهتر، بهطور متوسط به ازای هر ۵۴/ ۳ شهروند ایرانی یک خودرو در کشور وجود دارد. با لحاظکردن اینکه بعد خانوار در ایران ۱/ ۳ نفر است و با درنظر گرفتن آمار ۵۰درصدی خانوارهای فاقد خودرو، نزدیک به ۵۵ میلیون شهروند ایرانی دارای خودرو نیستند.
همچنین با توجه به آمار ۳۵درصدی خانوارهای دارای یک خودرو و با لحاظکردن بعد خانواده ۱/ ۳ نفری، کمی بیش از ۲۹میلیون نفر ایرانی دارای یک خودرو هستند.
اینکه چرا نصف خانوارهای ایرانی دارای خودرو شخصی نیستند، در حالت کلی دلایل مختلفی دارد، اما بدونتردید مهمترین علت، عدمقدرت خرید بخش عظیمی از شهروندان است.
خودروی شخصی آنقدر جذاب هست که اگر به اندازه کافی موجود بوده و قدرت خرید آن وجود داشته باشد، کمتر کسی قید خرید آن را میزند. در بسیاری از کشورها نیز اکثر خانوادهها دارای خودرو شخصی هستند، زیرا اولا اکثریت جامعه از قدرت خرید حداقلی در بازار برخوردارند و ثانیا قیمت خودروها به شکلی محدود و منطقی بالا میرود؛ در واقع در بیشتر کشورها خودرو بهعنوان یک کالای مصرفی شناخته میشود و به همین دلیل تحتتاثیر مسائل غیرتولیدی با جامپ قیمتی مواجه نمیشود.