به گزارش تابناک اقتصادی؛ در هفته های اخیر، قیمت ها در بازار خودرو، روند افزایشی را تجربه کرده است؛ این در حالی است که مهم ترین عامل گرانی، رشد نرخ ارز به ویژه دلار در بازار غیررسمی بوده است. حال با افت چند کاناله دلار، قیمت ها در بازار خودرو نیز عقب نشینی داشته است.
سخنگوی وزارت صمت در این باره تصریح کرد: حددود پنج، شش ماه بازار را در ثبات نسبی نگه داشتیم. در حقیقت در تمام تابستان و مهر ماه امسال، قیمتها در بازار در ثبات نسبی خوبی قرار داشت و حتی قیمتها کاهشی هم شد. بازار در رکود بود. آبان ماه هم همین روند را ادامه میداد؛ اما از زمانی که "لنگر نرخ ارز جابهجا شد" بازار خودرو نیز به تلاطم قیمتی افتاد.
قالیباف ادامه داد: قیمت خودرو، آنچه هم اکنون در بازار آزاد اعلام میشود، نیست. اعتقاد بنده بر این است که قیمتسازی صورت میگیرد. قیمت واقعی خودرو آن قیمتی است که در بورس عرضه و کشف میشود.
بطور مثال ۲۰۰۰ خودرو شاهین در بورس عرضه و قیمت ۳۴۶ میلیون تومان برای آن کشف شد و حدود ۱۹ درصد قیمت پایه، رقابت خورد. این در حالی بود که قیمت آن در بازار در همان روز، ۵۲۰ میلیون تومان قیمتگذاری شده بود. بنابراین تمام آنچه میتوانست قیمت خودرو را نسبت به قیمت کارخانه بالاتر ببرد، ۱۹ درصد بود. این میزان برای خودرویی همچون هایما بسیار کمتر و حدود ۹ درصد بود.
مشاور وزیر صمت خاطرنشان کرد: رکود کامل در بازار دیده میشود و معاملهای صورت نمیگیرد؛ بدان معنا که عمق این قیمتها هم بسیار کم است. خواهش و پیشنهاد ما این است که اگر مردم میخواهند خودرو خریداری کنند، از طریق بورس کالا اقدام کنند. مقرر شده است از این پس، عرضهها در بورس کالا را تقویت کنیم و عرضه بیشتر خواهد شد.
قالیباف با تاکید بر اینکه مدیریت قیمت در بورس کالا راحتتر است، تصریح کرد: ما قیمتهای بازار آزاد را بههیچ وجه قبول نداریم.
سخنگوی وزارت صمت یادآور شد: استثنایی هم در بورس کالا پیش آمد که خودرویی با قیمت بسیار بالاتر عرضه شد که این معامله ابطال شد. علت هم این بود زمانی که در بورس کالا هم تعداد کمی عرضه میشود، برای این تعداد کم، رقابت زیادی شکل میگیرد؛ بنابراین، پس از این اتفاق، کف عرضه تعریف شد که برای خودروهای پرتیراژ ۲۰۰۰ دستگاه و برای خودروهای کمتیراژ ۵۰۰ دستگاه تعریف شد و پس از آن معاملات بدین نحو منطقی پیش رفت. مورد مذکور هم در دسته خودروهای کم تیراژ بود.
وی در رابطه با حذف قرعه فرآیند قرعهکشی خودروها، ضمن اشاره به اینکه محصولات سایپا کامل از قرعهکشی خارج شده است و در حال حاضر فروش از طریق شرکت انجام میشود، گفت: چند مدل از محصولات ایرانخودرو همچنان در چرخه قرعهکشی هستند که قیمت آنها با قیمت بازار فاصله قیمتی بسیاری دارند؛ این خودروها نیز به تدریج تا پایان سال جاری از شمول قرعهکشی خارج میشوند. همچون پژو ۲۰۷ که از فرآیند قرعهکشی خارج شد و در حال حاضر در بورس کالا عرضه میشود. قرعهکشی مدل مطلوب ما نیست و وعده وزیر صمت نیز بر این بوده که تا پایان سال قرعهکشی کامل حذف شود که محقق خواهد شد.
قالیباف در رابطه با برنامه وزارت صمت برای عرضه خودروها پس از حذف قرعهکشی اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به تعداد خودروهایی که تولید میشود و با رشدی که اشاره شد، پیشبینی ما این است که طی شش ماه پیش روی (سه ماهه زمستان و سه ماهه بهار ۱۴۰۲)، حدود ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید و در این مدت مقرر شده که ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو هم وارد شود. بنابراین در مجموع طی شش ماه آینده، ۹۰۰ هزار تا یک میلیون دستگاه خودرو وارد بازار خواهد شد.
این مقام مسئول در وزارت صمت ادامه داد: این یک میلیون دستگاه خودرو به قدری زیاد است که از منظر عرضه، بازار اشباع خواهد شد و روشهایی همچون قرعهکشی و سایر روشها، موضوعیت نخواهد داشت و به سمتی حرکت خواهیم کرد که شرکتها، خود عرضهکننده محصولات باشند.
سخنگوی وزارت صمت در ادامه در رابطه با قیمت خودروهای وارداتی و اقتصادی بودن آنها، تصریح کرد: طبق آییننامه واردات خودرو، خودروهای وارداتی بایستی زیر ۲۰ هزار یورو باشند. ضمن اینکه اولویت ما واردات خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو (۸۰۰۰-۹۰۰۰ یورو) است. ثبتسفارشهایی هم صورت گرفته تا خودروها وارد شوند و در همین دامنه قیمتی است. اما این مرحله اول، کمی قیمتهای بالاتر (بالای ۱۰ هزار یورو اما زیر ۲۰ هزار یورو) بود.
وی گفت: جو روانی حاکم بر آن شده بود که خودرویی وارد نخواهد شد؛ بنابراین محموله اول بهنوعی شکستن این جو بود. اتفاق بزرگی با این واردات رخ داد. به خاطر داریم در سال ۱۳۸۲ واردات خودرو آزاد و سال ۱۳۸۴، اولین خودروها وارد شد و حدود دو سال هماهنگیها زمان برد. واردات خودرو، میان مجموعهای بایستی هماهنگی صورت گیرد؛ از سازمان توسعه و تجارت برای ثبت سفارش، سازمان استاندارد، آمادگی شرکتها برای ارائه خدمات پس از فروش، گمرک، بانک مرکزی و ... درگیر میشوند تا واردات صورت گیرد.
این در حالی است که آبان ماه که آییننامه نهایی و به وزارت صمت ابلاغ شد، تا اوایل دی ماه، همه این هماهنگیها انجام و خودروها وارد شدند تا تابوها شکسته شود و دیگر کسی نتواند مدعی شود که واردات خودرو انجام نمیشود.
قالیباف در پایان تاکید کرد: سرعت واردات بیشتر خواهد شد، خودروهای اقتصادی در دامنه قیمتی مذکور وارد کشور و در بورس عرضه خواهد شد.