تابناک _ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح «اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی» مصوب کردند که شمارش آرا در این انتخابات در شهرهای بزرگ به شیوه تناسبی انجام شود؛ شیوهای که در کشورهای دیگر و بخصوص در نظامهای پارلمانی کاربرد داشته و احزاب و تشکلهای سیاسی فعال بر اساس سهمی که از کل آرای اخذ شده در انتخابات کسب میکنند، کرسیهای پارلمان را تصاحب میکنند.
مصوبه مجلس چه میگوید؟
بر اساس آنچه در مجلس به تصویب رسید، در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، هر داوطلب تعیین صلاحیت شده، میتواند منفرد یا به عنوان عضوی از صرفاً یک فهرست، نامزد شرکت در انتخابات شود. دستورالعمل نحوه شکل گیری، زمانبندی آغاز فعالیت، انحلال و جابجایی نامزدها بین فهرستها و انصراف آنها از فهرست در هر دوره از انتخابات حداقل یک ماه قبل از زمان آزادی تبلیغات توسط هیأت اجرایی مرکزی انتخابات تهیه، به روز شده و پس از تأیید هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات توسط وزیر کشور ابلاغ میشود.
بنابراین، در صورت عضویت هر نامزد در بیش از یک فهرست، آرای ایشان در تعیین سهم فهرستهای دارای عضویت محاسبه نمیشود و آرایی که یکجا به فهرستهای ایشان داده شده، به آرای این نامزد اضافه نمیشود و با ایشان شبیه یک نامزد منفرد برخورد میشود.
رأی دهندگان حوزه انتخابیه میتوانند گزینههای مدنظر خود را با ترکیبهای مختلف از میان نامزدهای منفرد و فهرستی تا سقف کرسیهای حوزه انتخابیه انتخاب کنند.
منتخبین منفرد و فهرستی در حوزه انتخابیه به ترتیب زیر انتخاب میشوند؛
۱- پس از شمارش آرای کل نامزدها به ترتیب بیشترین آرا، رتبهبندی میشوند.
۲- سقف سهم کرسیهای افراد منفرد از کل کرسیهای حوزه از طریق تقسیم مجموع آرای صحیح مأخوذه افراد منفرد بر کل آراء صحیح مأخوذه به دست میآید.
۳- نامزدهای منفرد غیرفهرستی که رتبهای کمتر یا مساوی با تعداد کرسیهای حوزه دارد تا سقف سهم تعداد کرسیهای افراد منفرد به عنوان منتخب حوزه معرفی میشوند.
۴- پس از کسر کرسیهای اختصاص داده شده به منتخبین منفرد غیرفهرستی، کرسیهای باقی مانده به منتخبین غیرفهرستی اختصاص داده میشود.
۵- تعداد منتخبین هر فهرست بر اساس نسبت، درصدی از آرای صحیح مأخوذه آن فهرست به کل آراء صحیح مأخوذه همه فهرستها ضرب در تعداد کرسیهای اختصاص داده شده به فهرستها به عنوان سهم آن فهرست تعیین میشود.
۶- منتخبین هر فهرست از بین نامزدهای آن فهرست به ترتیب بیشترین رأی در آن فهرست انتخاب میشوند.
تبصره ۱- در صورتی که سهم یک فهرست از کرسیها بیش از تعداد اعضای آن فهرست باشد، فقط به اندازه تعداد اعضا به آن فهرست کرسی تعلق میگیرد. در این حالت سهم سایر فهرستها از تعداد کرسیهای باقی مانده مجدداً محاسبه میشود.
تبصره ۲- در صورتی که سهم فهرستها اعشاری باشد، در ابتدا سهم در فهرست از کرسیها برابر با ارقام صحیح آن فهرست لحاظ میشود و کرسیهای باقی مانده به ترتیب به فهرستهای با سهم بالاترین اعشار، بدون در نظر گرفتن رقم صحیح اختصاص مییابد. در صورت برابری هم ارقام و اعشار دو یا چند فهرست، در جلسه مشترک هیأتهای اجرایی و نظارت حوزه انتخابیه با انجام قرعه منتخب و یا منتخبین باقی مانده به فهرست یا فهرستهای برنده قرعه اختصاص داده میشود. نامزدهای ذینفع عضو فهرستها و یا نمایندگان آنها میتوانند در مراسم قرعهکشی باشند.
تبصره ۳- در صورت فوت، استعفا یا به هر دلیل دیگری اگر تعداد نمایندگان خارج شده از مجلس در طول دوره در حوزه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس کمتر از پنج نفر باشند، انتخابات میان دورهای در این حوزه مانند سایر حوزهها برگزار، در غیر این صورت انتخابات در این حوزه به روش انتخابات ابتدای دوره برگزار میشود.
نظر شورای نگهبان و وزارت کشور درباره انتخابات تناسبی
هرچند برخی ناظران سیاسی تصور میکردند که ممکن است شورای نگهبان این مصوبه را به دلیل مغایرت احتمالی با برخی اصول قانون اساسی (انتخاب بر اساس رای مستقیم مردم) به مجلس بازگرداند، چنین نشد. از سخنان هادی طحان نظیف سخنگوی این شورا چنین برمیآید که شورای نگهبان در مرحله نخست بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس، نسبت به اصل برگزاری انتخابات تناسبی ایرادی نداشته بلکه ابهاماتی داشته به مرور برطرف شده است.
به گفته طحان نظیف، این شورا موافق انتخابات تناسبی است و البته هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت نظام در مرحله قبل ایراداتی نسبت به این موضوع داشت، اما در این مرحله تاکنون نظری از مجمع دریافت نشده است.
پس از تایید و موافقت شورای نگهبان به عنوان ناظر انتخابات با شیوه تناسبی، از وزارت کشور به عنوان متولی بخش اجرایی انتخابات نیز خبر رسید که با این شیوه شمارش آرا موافق است.
احمد وحیدی وزیر کشور چنین گفته که برای این وزارتخانه در موضوع انتخابات تناسبی مهم این است که در اجرا، مشکلی نباشد.
به گفته او در جلسه هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام با شیوه انتخابات تناسبی مخالفت نشد بلکه بابت شیوه اجرایی و شفافتر شدن این مصوبه نظراتی مطرح شد تا در اجرا دچار مشکل نشویم.
انتخابات تناسبی به زبان ساده
تصور کنید که اسفندماه فرا رسیده و انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در کلانشهر تهران برگزار شده است؛ حوزه انتخابیه تهران گستره وسیعی شامل «تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس» است و بالغ بر ۱۴ میلیون نفر جمعیت دارد که در مجموع ۳۰ نفر را راهی بهارستان میکنند؛ برای احزاب و تشکلهای سیاسی، رای آوری از این حوزه وسیع اهمیت بالایی دارد و به همین دلیل در انتخاباتها، جریانهای سیاسی تلاش میکنند با ائتلاف و ارایه لیست واحد، آرای بیشتری از مردم اخذ کنند.
حال اگر انتخابات تناسبی در تهران برگزار شود، رقابتهای انتخاباتی از رقابت بین افراد به رقابت بین لیستهای انتخاباتی ارتقا مییابد و به نسبت آرایی که از صندوقهای رای بین آمده و میانگین آرای هر لیست، سهم جریانهای سیاسی از لیست نهایی ۳۰ نفره نمایندگان تهران مشخص میشود.
به طور مثال اگر با توجه به میانگین آرای کسب شده، نسبت آرا بین دو لیست ارایه شده دو به یک باشد، ۲۰ کرسی اول تهران به لیست اول و ۱۰ کرسی باقی مانده به لیست دوم میرسد. به این ترتیب ۲۰ نفر از لیست اول یک جریان سیاسی که بیشترین رای را آورده اند به مجلس راه مییابند و از لیست دوم هم ۱۰ نفر اول راهی بهارستان میشوند و دیگر اینطور نیست که هرکس حائز اکثریت آرا در تهران شد، راهی مجلس شود؛ بدان معنا که ممکن است از لحاظ عددی یک نفر در لیست اول در رده ۲۱ قرار گرفته و آرای بیشتری کسب کرده باشد، اما چون نسبت لیستها بر اساس میانگین آرا، دو به یک است، به مجلس راه نمییابد و نفر اول لیست دوم - حتی با وجود آرای کمتر - منتخب مردم خواهد شد.