چرا آزاد سازی منابع بلوکه شده ایران، افتخار ملی است؟!

به دلایل متعدد، توافق مذکور از نگاه منافع ملی، دستاورد انکارناشئنی است. دستاوردی که هم حاصل هم افزایی دستگاه‌های مختلف درگیر در مسائل مربوط با سیاست خارجی و امنیت ملی است و هم در بخش‌هایی ناشی از تلاش‌هایی است که در دوران گذشته، انجام شده و اینک به ثمر نشسته است.
کد خبر: ۱۱۸۸۲۷۱
|
۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲ 17 August 2023
|
10621 بازدید
|

تابناک _ آزادسازی منابع مالی بلوکه شده ایران در کشور‌های خارجی در روز‌های اخیر، موضوعی است که درباره آن در محافل رسانه‌ای بحث‌های فراوانی شده است. متاسفانه پیرامون این موضوع نیز دو قطبی خاص جامعه ایرانی شکل گرفت و هر دو طرف این دستاورد ملی را با بحث‌های سیاسی بی ثمر، به موضوعی جناحی فرو کاستند؛ یک گروه این توافق را به عنوان ابزار و موفقیت این دولت و عامل برتری این دولت نسبت به دولت قبل تلقی کردند و در مقابل طرفداران دولت سابق با فرو کاستن این توافق به توافقی دیر هنگام و با ضرر و زیان، این دستاورد ملی را نادیده انگاشتند. اما حقیقت این است که به دلایل متعدد، توافق مذکور از نگاه منافع ملی، دستاورد انکارناشدنی است؛ دستاوردی که هم حاصل هم افزایی دستگاه‌های مختلف درگیر در مسائل مربوط با سیاست خارجی و امنیت ملی است و هم در بخش‌هایی ناشی از تلاش‌هایی است که در دوران گذشته، انجام شده و اینک به ثمر نشسته است.

چرا می‌گوییم توافق اخیر و آزادسازی دارایی‌های ایران یک دستاورد ملی است؟ 

به چند نکته در این باره می‌توان اشاره کرد؛

۱- یکی از مهم‌ترین ضروریات برای افکار عمومی جهت پاسداشت منافع ملی، داشتن حافظه تاریخی است؛ حافظه‌ای حتی نه چندان بلند! ماه‌های پایانی سال گذشته و پس از ناآرامی‌های کشور، مقامات دولت آمریکا و دولت‌های غربی برای اعمال فشار به ایران، در تریبون‌های مختلف مدعی بودند که هیچ گونه گفت و گویی با ایران در هیچ موضوعی نخواهند داشت. آنان اصل طرف گفت‌وگو قرار دادن ایران را انکار می‌کردند، چه رسد به اینکه بخواهند منابع ایران را آزاد کنند. اما کمتر از یک سال بعد، اینک خبر این است که منابع ایران در حال آزادسازی برای رفع نیاز‌های کشور و تامین نیاز‌های مردم است. این اگر دستاورد نیست، پس نامش چیست؟

۲- واکنش‌های نخست وزیر رژیم اسرائیل در مخالفت با این توافق، مخالفت اعضای دولت سابق آمریکا از جمله مایک پنس معاون دونالد ترامپ و مایک پمئو وزیر خارجه در مخالفت با این توافق از نشانه‌های دیگری است که این دستاورد ملی افرادی را که در دشمنی شان با ملت ایران تردیدی نیست را به تکاپو انداخته است. ممکن است برخی بگویند که مخالفت‌ها در آمریکا به خاطر بازی‌های سیاست داخلی است، حتی اگر این ادعا را درست بدانیم، این موضوع که توانایی ایران در آزاد سازی دارایی هایش می‌تواند جناح‌های داخلی در آمریکا را درگیر هم کند، باز نشان دیگری از دستاوردی است که با توانایی ایرانیان به دست آمده است.

۳- نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد، این است که تا پیش از این، دولت آمریکا و یا دولت‌های اروپایی هر گونه آزادی سازی دارایی‌های ایران را منوط به این می‌دانستند که منابع آزاد شده به حسابی در کشور سوئیس به نام کانال سوئیس واریز شود و ایران از آن محل نیاز‌های خود را صرفا از کشور‌های اروپایی تامین کند. اما بر اساس توافق اخیر منابع آزاد شده در حساب‌های بانک مرکزی در قطر نگهداری خواهد شد و ایران می‌تواند منابع را برای تامین نیاز‌های کشور و مردم از هر کشوری که تشخیص دهد، اختصاص دهد که این نیز ثمره دیگری از این دستاورد ملی است.

۴- علاوه بر نکات مذکور آزادسازی منابع زمانی رخ می‌دهد که دولت آمریکا تحریم‌های خود را گسترده‌تر از هر زمان دیگری کرده و مدعی است که همه منافذ تنفس ایران را برای نفس کشیدن تنگ کرده است؛ اما این توانمندی کشور است که اتفاقا در چنین شرایطی منابع مالی خود را از دولتی که مدعی است، بیش از فشار حداکثری ترامپ به ایران فشار وارد کرده، آزاد می‌کند.

۵- نکته مهم دیگر این که پیش از این آزادسازی دارایی‌های ایران هرچند در مذاکراتی جدا از برجام انجام می‌شد، همواره این تلقی در طرف غربی وجود داشت که زمانی دارایی‌های ایران را آزاد خواهد کرد که مذاکرات برجام نیز پیش رفته یا حداقل ایران آمادگی برای پذیرش محدودیت‌های بیشتر بر برنامه هسته‌ای خود را داشته باشد، اما توافق اخیر در فضایی کاملا جدا از برجام انجام شد و دارایی‌های ایران در مذاکرات پیچیده و فنی دیپلماتیک و با در نظر گرفتن تضمین لازم از کشور‌های واسطه دوست، آزاد شده و این ویژگی از جمله مواردی است که این توافق را با توافق‌های احتمالی در گذشته متمایز می‌کند.

آیا این توافق بی نقص است؟

تردیدی نیست تدبیر امور به نحوی که کشور تحت تحریم قرار نگیرد، از جمله وظایف اصلی دولت‌ها در جمهوری اسلامی ایران است. باز هم تردیدی نیست که تشخیص زمان درست و مطلوب و استفاده از فرصت‌ها نیز از جمله شاخص‌های هر دولت کارآمدی است و کمترین وظیفه دولت ها، جلوگیری از تهدید‌ها و استفاده از فرصت هاست؛ با این فرض که در هر توافقی کشور‌ها با مجموعه‌ای از داده‌ها و ستانده‌ها روبه رو هستند، تحصیل حداکثر منافع مردم، برای تک تک مردم مطلوبیت دارد. توجه به ظرفیت‌های کشور و توان طرف مقابل نیز از جمله موضوعاتی است که همواره در ارزیابی توافقات و مذاکرات بین المللی مورد توجه قرار می‌گیرد. می‌توان از جهات مذکور، منتقد توافق اخیر بود و آن را با این معیار‌ها سنجید؛ اما برآیند توافق و انتقاداتی که ممکن است به آن وارد شود، بعید است فردی را به این نتیجه برساند که این توافق را یک دستاورد نداند.

سخنی با منتقدان و همچنین طرفداران دولتیک چرخه باطل در ایران به ویژه در حوزه مسائل مربوط به منافع و امنیت ملی شکل گرفته است که این دو حوزه مهم و حیاتی برای کشور و مردم، جناح و سیاست زده شده است. تفاوتی هم نمی‌کند راست یا چپ، اصلاح طلب یا اصولگرا، هر دو گروه زمانی که در قدرت نیستند، دستاورد‌های امنیت ملی و منافع ملی را ابزار دعوا‌های سیاست داخلی می‌کنند و زمانی هم که در قدرت هستند، دستاورد‌های سیاست خارجی کشور را به جای اجماع سازی و مجتمع کردن مردم حول منافع مشترک، به ابزاری جهت منکوب کردن رقیب تبدیل می‌کنند. این روند همچنان در دولت‌های مختلف در حال تکرار است و اتفاقا جایی است که جناح‌های سیاسی در آن کاملا ثابت قدم هستند!

این روند جایی و زمانی باید با ابتکار و فداکاری به پایان برسد؛ عقول همه جریان‌های سیاسی باید با گفتگو به مجموعه‌ای از حداقل‌های مشترک در حوزه منافع ملی دست یابند و خطوط قرمز منافع مردم را با دقت و وسواس رعایت کنند. همانگونه که برای رقیب یا دشمن، جناح‌های داخلی ایران تفاوتی نمی‌کنند و در دشمنی با همه آنان ثبات قدم دارند، جریان‌های سیاسی نیز باید متوجه این معنا باشند که حوزه سیاست خارجی حوزه اجماع ملی است و نه دعوای سیاسی. این رفتار لازم است تمرین شود؛ بدون تمرین فهم اجماع در سیاست خارجی، ما هر روز با دو قطبی‌های زیان بار و بی جهت، منافع مردم و کشور را قربانی دعوا‌های سیاسی خواهیم کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴۴
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۱۶۰
دیوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
واقعا کل ملت طبق آمار و ظواهر و باطن دارند افتخار می کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
در زمان 8 سال ریاست جمهوری احمدی نژاد بطور متوسط ماهی 7.3 میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم. آخر معلوم نشد که آن 700 میلیارد دلار صرف کدام سازندگی در کشور شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
آیا این مباهات و افتخار دارد که پولهایمان در کشورهای مختلف بلوکه شده و وقتی هم که در معامله ای ضعیف بخش کوچکی از آنها آزاد می شوند، اختیار خرجش را نداشته و باید با اجازه آمریکا تنها دارو و غذا بخریم؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
افتخار موارد زیر هستند:

کمبود آب
کمبود گاز
کمبود برق
کمبود بنزین
کمبود دارو
تورم بسیار بالای 70 درصدی
گرانی هر روزه
28 میلیون نفر جمعیت زیر خط فقر
فساد سیستماتیک گسترده
فرسودگی گسترده کارخانه ها، پالایشگاهها، ماشین آلات، تجهیزات
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
فرمول اقتصادی کشور در چند دهه گذشته این مملکت این بوده است: در آمدهای ملی شامل صادرات نفت و گاز و..... به علاوه پولهای مالیات و عوارضی که از مردم گرفته شده، تنها و تنها صرف حصول آرمانهای ایدئولوژی شامل تبلیغات و ساخت و موشک و غنی سازی اورانیوم شده است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
نه رای می دهم
نه به خانواده ام اجازه رای دادن می دهم
نه به کسی توصیه می کنم که رای بدهد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
پولهای زمان احمدی نژاد صرف ساخت پروژه های لوکس همچون برج میلاد، خرید (گم شدن) دکل نفت، خرید مازوراتی و پورشه، پرداخت به دوستانی همچون بابک خان زنجانی، ساخت صدها سد که باعث خشکیدن دریاچه ارومیه، رودخانه ها..... شد.
این 6 میلیارد دلار آزاد شده هم صرف همین کارها خواهد شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
علی مطهری در صفحه توییتر خود نوشت: از حدود ۷.۵ میلیارد دلار موجودی بلوکه شده ایران در کره جنوبی، به خاطر طرح عجولانه حذف دلار در معاملات و کاهش ارزش پول کره در مقابل دلار، ۶ میلیارد دلار آن به ما رسید. یعنی حدود ۱.۵ میلیارد دلار از ثروت ملی بر باد رفت. بگذریم که از اینکه این پول هم فقط برای غذا و داروست و عزت ملی هم بر باد رفت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
افتخار ملی این است که مانند آمریکا که نگران 5 آمریکایی با رگ و ریشه ایرانی بود، شما هم نگران شرایط مردم می بودید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
این منابع جاشون تمام دنیا امن تر از ایرانه
الان میاد صرف موارد دیگر غیر از رفاه مردم میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
کلا هرکاری دولت دلخواهشون انجام بده افتخاره!امام جمعه ها فردا چه میکنند؟؟؟!
ناشناس
| Canada |
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
چرا اصلا باید بلوکه بشه؟ که ازاد شدنش مایه افتخارباشه؟!!!
چرا ماهم مثل بقیه کشورها نمیتونیم عادی زندگی کنیم؟!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
به گزارش مدیریت روابط‌عمومی و ارتقاء سرمایه اجتماعی بانک تجارت، واحدهای ارزی این بانک در تهران و تمامی استان‌ها از روز شنبه 28 مرداد تا سه‌شنبه 14 شهریور، همه روزه در ایام غیرتعطیل و تا ساعت 15 پذیرای زوار اربعین برای خرید ارز مورد نیاز خواهند بود. ‏
ناشناس
| France |
۱۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
چرا آزاد سازی منابع بلوکه شده ایران، افتخار ملی است؟!



چون شما میگویید

برجام که راه افتاد باید هر روز تست سویفت و تحریمها رفع نشده می دیدیم توسط دلواپسان و الان با ۶ میلیارد دلار ادعایی
همه چیز گل و بلبل شده را یگوییم و قراره ایران کویت شود فقط و فقط با ۶ میلیارد دلار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
آقای رییسی گفتند که 6 میلیارد آزاد شده کره جنوبی صرف پشتیبانی تولید خواهد شد اما همه منابع خبری و حتی آقای امیرعبداللهیان گفتند که ما می توانیم کالاهای غیر تحریمی را فقط بخریم که ظاهرا همان غذا و داروست . آنهم با تبدیل دلار به یورو و سپس ریال قطر و یا ریال عمان. افتخار؟
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
اگر این توافق توسط دولت روحانی انجام شده بود، باز هم به آن افتخار ملی می‌گفتید؟
شبی که برجام امضا شد، 150 میلیارد دلار پول ایران آزاد شد و نقدا به ایران تحویل داده شد بعلاوه ده‌ها تن طلای ایران که در آفریقای جنوبی نگهداری می‌شد، شبانه تحویل بانک مرکزی شد، ولی رییس جمهور و وزیر خارجه وقت را خائن معرفی کردید.
اخلاق و انصاف گم‌شده بازی‌های حزبی امروزه است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
مثل این میمونه که کالا یا خدماتی رو به کسی دادی و پولش بهت نداده حالا بعد مدتها و سالها و روزها با هزار واسطه ووتهدید استرس بالاخره تونستی کل
پول یا بخشی ازپولت بگیری حالا این برای من افتخار داره دیگه تونستم حقم به بدبختی بگیرم
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
حدود ۲ میلیارد دلار این پول هم اب رفته و چیزی حدود ۵ میلیارد دلارش دست بانک مرکزی میگیرد(۱۵ درصد کاهش برابری پول کره در برابر دلار و ۱۵ درصد خدمات بانکی قطری ها از ایران و مجموعا ۳۰ درصد پول پریده)
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
افتضاح و نمیشه افتخار کرد هرچی دوست داری بنویس
۵ جاسوس و خائن رو تحویل بدی
یک میلیارد دلار سر تبدیل به دلار ضرر کنی
غنی سازی رو تعطیل کنی
۶۰ درصد غنی شده رو رقیق کنی
هیچ گونه حمایتی از عملیات علیه آمریکا نکنی
.......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
تا دیروز که زندانی آمریکایی بودند حالا که بحث افتخار مطرح شد شدند جاسوس و خائن!!
غنی سازی به قوت خود باقی است تازه از زمان خروج آمریکا از برجام غنی سازی از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد رسیده و برگ برنده بدست ماست و آمریکا به زودی خودش مجبور است تحریم ها را لغو کند.
چون وون کره نسبت به دلار افت کرده یک میلیارد دلار کم شده و این وسط آمریکا مقصر است که منابع ارزی مان را به ناحق بلوکه کرده بود و باید در زمان مناسب شکایتی ترتیب داده علاوه بر مطالبه این یک میلیارد دلار دعوی غرامت هم کنیم چون حق با ماست آمریکا هم دیر یا زود باید زیر بار حرف حق برود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
درجریان هستید که ، ایرانی هستند نه امریکایی .
جالبه ، دولت ایران ، تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی شناسد اما با ازای هر نفر ، یک میلیارد دلار از دولت امریکا (پول خودمان) را طلب می کند.
در ضمن ، اگر اینها جاسوس بودند تا الان صد بار اعدام شده بودند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
نویسنده عزیز ! خیلی تلاش کردی ! آفرین ! ادامه بده .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
نویسنده واقعیت را گفته، دلبخواه تو نیست باکی نیست.
ناشناس
| Germany |
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
به ۱۳:۳۱
واقعیت رو تعداد لایک های کامنت ها میگه
ناشناس
| Germany |
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
به ۱۳:۳۱
از این میسوزید که مردم از واقعیت خبر دارن
ناشناس
| France |
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
احمدی نژاد هم ادعا می‌کرد سفر اقای خاتمی به فرانسه که ژاک شیراک امد استقبال ایشان دم پله های کاخ الیذه ، ذلت ملی بوده اما پولهایی که نابود کرد طی ۸ سالش اوج افتخار ملی بوده یا دلواپسان میگفتند قدم زدن ظریف جان کری اوج ذلت و این مدل دریافت پول برای خرید فقط مواد غذایی اوج عزت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
وقتی شما از جزییات توافق هیچ اطلاعی ندارید و نمی دانید چگونه منافع ملی لحاظ شده چرا قضاوت می کنید .
آنچه مسلم است این قرارداد پذیرش شرایط نفت در برابر غذا است که هیچ افتخاری ندارد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
حتما شما از جزئیات توافق خبر داری، پس بگو تا مسئولین هم خبردار شوند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
آقای امیر عبداللهیان رسما و علنا گفتند که فقط آزاد هستیم که از میان کالاهای غیر تحریمی از این پول خرج کنیم یعنی همان غذا و دارو
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
اگر واقعا افتخار ملی هست تو تقویم ثبت بشه و تعطیل کنن و جشن بگیریم
v
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
بستگی داره به این که روزنامه کیهان جزو‌ افتخارات بدونه یا نه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
افتخار ملی اینهاست : رفاه و آسایش ملی، احترام و آبرو و شخصیت جهانی.. ارتباط گسترده و متعادل با دنیا ، آوردن بهترین تکنولوژی های صنعتی، نفت و گاز ، توسعه و پیشرفت
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
حتمأ از نظر شما تکنولوژی رو لنگان لنگان به دست دانشمندان وطنی به سطح چند کشور صنعتی اول دنیا رسوندن وقت تلف کردنه. تا ابر قدرتهای غربی خر حمالی پیش بردن تکنولوژی تقبل کردن دانشمندان ما برای چی برای پیشبرد تکنولوژی فکر کنن و ابداع کنن. پول بدیم از آمریکا و اروپا بخریم.
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
علی اقا در چه رشته ای تحصیل کرده ای که به این جمع بندی رسید ه ای
بیژن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
حاج علی دانشمندان ایرانی اوج هنر و خلاقیتشون ازدیاد نسل پراید به تیبا و ساینا و کوییک و شاهینه. اگه یه روز تو هر صنعتی وارد بشی و با اهلش صحبت کنی میفهمی که ما کجاییم و قافله علم دنیا کجا.
ناشناس
|
Romania
|
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
تحلیل آزاد سازی منابع ارزی بلوکه شده به این شیوه و در جریان مبادله زندانیان، بدون بررسی آثار کوتاه و بلند مدت آن بر صنعت توریسم ایران، ناقص است.

سوال اصلی اینجاست که چشم انداز صنعت توریسم کشور با این شیوه از تعامل با غرب، چگونه خواهد بود؟ آیا عواید آزادسازی این مبلغ در ابعاد مختلف آن به عوارض کوتاه مدت و میان مدت و طولانی مدت آن بر صنعت توریسم کشور می چربد؟

نکته: من طرفدار یا منتقد مستقیم هیچ یکی از دو دولت مذکور در تحلیل تابناک نیستم و نقد من صرفاً بر شیوه انجام کار و نتایج آن استوار است.

حق تعدیل و سانسور برای تابناک محفوظ است.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
ناشناس ۱۲:۳۸
چند نفری که گرفته بودن توریست نبودن، جاسوس بودن. من که نه اطلاعاتی هستم و نه برای دولت کار می‌کنم و نه حتی مقیم ایران هستم، حداقل در مورد دو نفر (پدر و پسر نمازی) ویدیو تو یوتوب دیدم که برای چند عضو کنگره آمریکا کنفرانس حضوری گذاشته بودن و با پاور ‌پوینت به اونها راه‌های مختلف براندازی جمهوری اسلامی رو نشون میدادن و رو تحریم‌ها خیلی تأکید میکردن که چطور مردم از گشنگی به خیابون‌ها میریزن و از جمهوری اسلامی میگذرن. اینها با چه رویی رفتن ایران. . این جرثومه‌های کتیف در همون بدو ورود به ایران به حق دستگیر شدن. حداقل این نفع رو برا ایران داشتن که یک مقدار از دارایی‌های ایران آزاد بشه. به امید شکستن شاخ آمریکا و دریوزه‌های وطنی که برای چندر غاز ثروت حاضرن مملکتشونو ببرن زیر چکمه‌های سربازان دشمن ایران و فرهنگ ایران.
جواب ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
| Spain |
۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
نظر ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶ برای من است.
با سلام و احترام
بحث بر هویت و اتهام مبادله شوندگان یا منافع مقطعی این شیوه از اقدام نیست بحث بر تأثیر این شیوه از اقدام بر آینده صنعت توریسم کشور است. به زبان ساده آثار این اقدام ممکن است میلیاردها دلار هزینه صورت گرفته در صنعت توریسم را حتی تا رسیدن به مرز استهلاک، معطل کند.
به هر روی، آنچه در نظر من آمده بود صرفاً پیشنهادی برای بررسی این آثار بود و من هیچکدام از سناریوهای صدرالذکر را به عنوان نظر کارشناسی و نتیجه نهایی ارائه نکرده ام. (خارج از تخصص من است)
حق تعدیل و سانسور برای تابناک محفوظ است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
سفره و جیب خالی مردم افتخار مدیران کشور است ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
چقدر بدبخ شديم ما.از كجا به كجا رسيديم.به روز و زحمت و منت و معلوم نيست با چه شرايطي پول نفت ملت را پس ميگيريم و كلي هم افتخار ميكنيم
پاسخ ها
ناشناس
| Poland |
۱۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
وقتی چیزی برای افتخار نداری مجبوری با سیلی صورتت را سرخ کنی وافتخار مصنوعی خلق کنی
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...