استانداردهای ۸۵‌ گانه خودرویی به کجا رسید؟

رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به تهیه تقویم برای اجرای استانداردهای ۸۵ گانه گفت: تلاش ما این است که خودروهایی که در شرف اجرای کامل استانداردها هستند، تا پایان سال به این هدف برسند.
کد خبر: ۱۲۰۴۵۵۸
|
۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳ 14 November 2023
|
5966 بازدید
|
۷

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، مهدی اسلام پناه درباره جدیدترین وضعیت اجرای استانداردهای ۸۵ گانه، اظهار کرد: در مصوبه شورای عالی استاندارد مقرر شد رئیس سازمان ملی استاندارد و وزارت صمت تقویم اجرای استانداردها را تهیه کنند و در این تقویم اشاره شده که بازه‌های زمانی طراحی شود که در این راستا برنامه‌ریزی‌ها انجام شده است.

به گفته وی گروه‌های زیادی از خودروها شامل این موضوع می‌شوند که تعدادی از آن‌ها در حال حاضر استانداردهای ۸۵گانه را پاس می‌کنند و برخی هم در حال برنامه ریزی با همکاری وزارت صمت هستند تا برای اجرای کامل آن‌ها اقدام کنند.

اسلام پناه با بیان اینکه مصوبه مربوط به زمان‌بندی اجرای استانداردهای ۸۵ گانه دارای چهار بند بوده، تصریح کرد: تلاش ما این است که خودروهایی که در شرف اجرای کامل استانداردها هستند، تا پایان سال به این هدف برسند. البته خودروهای کار، سواری، سنگین و غیره دسته‌بندی‌های متفاوت دارند و برای اجرای استانداردهای ۸۵ گانه برای آن‌ها به صورت جداگانه با همکاری وزیر صمت برنامه‌ریزی شده است.

گفتنی است؛ اسفند سال ۱۳۹۵ سازمان ملی استاندارد ایران از افزایش تعداد استانداردهای خودرویی از ۵۵ به ۸۵ مورد خبر داد و مقرر شد که تا دی ماه سال ۱۳۹۷، تعداد استانداردهای اجباری خودروهای سواری به ۸۵ مورد افزایش یابد. اما فروردین ۱۴۰۰ شریعتی، رئیس وقت سازمان ملی استاندارد، از تعلیق ۹ مورد استانداردهای ۸۵ گانه به دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌ها خبر داد. تاکنون تولید خودروهای پراید، تیبا، ساینا، پژو ۴۰۵ glx و slx و سمند به دلیل ناتوانی در رعایت استانداردهای ۸۵ گانه و همچنین نبود امکان ارتقای کیفیت آن‌ها متوقف شده‌اند.

اوایل امسال با جدول ارائه شده از سوی دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، زمانبندی اجرای استاندارهای ۸۵گانه به تفکیک گروه‌های خودرویی اعلام شده که طبق آن، استانداردهای جدید برای گروه خودروهای سواری (گروه خودرویی M۱) تعریف شده و نهایت زمان اجرایی شدن آن‌ها تیر ماه ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده بود؛ بنابراین خودروهای سواری باید تا پایان تیر ماه، تمام موارد استانداردهای ۸۵گانه را پاس می‌کردند. اما حالا به نظر می‌رسد این مهلت تا پایان سال تمدید شده است. چرا که پیش‌تر هم معاون نظارت بر اجرای سازمان ملی استاندارد گفته بود بر اساس توافق بین وزیر صمت و رئیس سازمان ملی استاندارد، قرار شده تا پایان سال هر خودرویی که توانست استانداردهای ۸۵ گانه را بگذراند تاییدیه استاندارد دریافت کند و شماره‌گذاری شود.

اما نکته قابل تامل این است که خرداد ماه امسال قیمت محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو مشمول تغییرات قیمتی شد و علت آن هم افزوده شدن استانداردهای اجباری و اختیاری از تیر ماه عنوان شد.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۷
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
نیسان وانت دستور توقف تولیدش از سال 99 صادرشد ولی چرا اجرا نمیشود؟ چون سایپاحاضرنیست سودحاصل ازفروش چیزی بنام خودرو ساخته شده از فلزات ضایعاتی رابا نام دروغین برندمعتبرنیسان به قیمت 600 میلیون ازدست بدهد. درمورد سایر خودروهای سایپا وایرانخودرو هم قضیه کم وبیش همین است. خودروهای چینی هم که اسباب بازیهای خوشگلی بیش نیستند به 3-4 برابرقیمت کشورهای اطراف فروخته میشود. سازمان استاندارد کیلویی چنده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
استاندارد ایران یعنی فاتحه استاندارد فقط المان بدنه 405 وشاهین درمقایل بنز وبی ام دبلیو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
BMW آلمانی است نه انگلیسی. تلفظ صحیحش بی ام و است نه دبلیو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
مثل بقیه قوانین و مقررات این مملکت، یه چیز بی مصرفه که هیچ کارایی و نفعی برای مردم نداره و تنها کاربردش رانتخوری و پر شدن جیب مسوولین و ایجاد محدودیت و هزینه برای مردمه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
فعلا رئیس استاندارد فکر سفرهای خارجی باشه استاندارد ۸۵ گانه کیلویی،چند است ، کدوم خودروی ما استاندارد است که با رعایت استانداردهای ۸۵ گانه بخواد تحولی ایجاد بشه ؟
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
مملکت و قانون دو تا تبصره میزنن قانون میشه پشم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
استاندارد نبودن یعنی اینکه با انگشت فشار می دهیم کاپوت فرو می رود. در حالیکه 20 سال پیش روی کاپوت و سقف ماشین می پریدیم و راه می رفتیم چیزی نمی شد ولی الان این قدر نازک شدند که راحت خم می شوند.
سازمان استاندارد باید با خودروسازان که از ورق می دزدند تا ارزان تر تمام شود برخورد کند.
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # الجولانی # فیلترینگ
الی گشت
آخرین اخبار
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
سرمربی بعدی تیم پرسپولیس چه کسی باشد؟