بازدید 2295

گفتگوی اختصاصی با «ریچارد فوردینگ» استاد دانشگاه آلاباما آمریکا/ کاهش محبوبیت سیاسی بایدن با حمایت از اسرائیل/ یهودیان آمریکا از دموکراتها حمایت خواهند کرد

«ریچارد فوردینگ» معتقد است که حمایت مستمر دولت بایدن از اسرائیل پس از تهاجم به غزه از نظر سیاسی به او آسیب رسانده است.
کد خبر: ۱۲۳۹۶۶۳
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۴ 28 May 2024

بین الملل تابناک: دیوان بین المللی دادگستری در شهر لاهه هلند با ۱۳ رأی موافق و ۲ رأی مخالف حکم توقف فوری عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در رفح را صادر کرد و بازگشایی گذرگاه رفح را برای ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه خواستار شد.

قاضی «نواف سلام» رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری در این ارتباط گفت: دادگاه خواستار آزادی سریع و بدون شرط اسراست و اسرائیل باید عملیات‌های نظامی یا هر گونه عملیات دیگر در رفح را متوقف کرده و گذرگاه رفح را بازگشایی کند، اسرائیل همچنین باید ورود هر گونه کمیته حقیقت‌یاب به نوار غزه برای تحقیق درباره اتهام نسل‌کُشی را تضمین کند.

وی افزود: اوضاع در رفح پس از چند هفته بمباران، فاجعه‌بار است و از زمان آغاز حمله زمینی حدود ۸۰۰ هزار نفر آواره شده‌اند. دادگاه در خصوص تدابیری که اسرائیل در رفح اتخاذ کرده، قانع نشده است، مسئولان بین‌المللی درباره خطرات علیه غیرنظامیان در رفح هشدار داده‌اند، وضعیت کنونی نیز خطراتی دارد و خسارت‌های جبران‌ناپذیر در حقوق مردم در غزه خواهد داشت. طبق معاهده منع نسل‌کُشی، هر گونه عملیاتی در رفح ممکن است به تخریب جزئی یا کلی در این شهر منجر شود و اسرائیل بایستی فورا حملات نظامی به رفح را متوقف کند؛ از دیدگاه ما هر گونه عملیات نظامی در رفح، موجب ویرانی کلی در منطقه خواهد شد.

علی رغم استقبال کشورها و سازمانهای بین المللی از رای دیوان بین المللی دادگستری ایالات متحده آمریکا صلاحیت دیوان را برای چنین درخواستی رد کرده است.

«لیندسی گراهام» سناتور جنگ‌طلب آمریکایی با اشاره به این حکم در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: دیوان بین‌المللی دادگستری برود به جهنم! مدتهاست که مجبور به تحمل در برابر سازمان‌های دادگستری بین‌المللی هستیم که به سازمان ملل مربوط هستند. حکم دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر اینکه اسرائیل باید حملات را متوقف کند، نیازمند نابودی چهار گردان حماس است که از فلسطینیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند. این مضحک است! این حکم باید توسط اسرائیل نادیده گرفته شود و همینطور خواهد شد.

در این ارتباط خبرنگار تابناک گفتگویی با پروفسور «ریچارد فوردینگ» استاد علوم سیاسی دانشگاه آلاباما آمریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید. در سال های اخیر پروفسور فوردینگ بر رابطه بین نگرش های نژادی در سیاست آمریکا و تأثیرات آن بر انتخابات ایالات متحده، جنبش های اعتراضی و طراحی و اجرای ابعاد مختلف سیاست اجتماعی ایالات متحده آمریکا تمرکز کرده است.

*علیرغم مخالفتهای گسترده، اسرائیل به رفح حمله کرد. به نظر شما چرا نتانیاهو اصرار به این عملیات داشت؟

 علیرغم مخالفت کشورها و گروههای خارج از اسرائیل با تصمیمات نتانیاهو، به نظر من هنوز حمایت سیاسی گسترده‌ای از ادامه «جنگ علیه حماس» در اسرائیل وجود دارد.

*به نظر می رسد حمایتهای گسترده آمریکا از اسرائیل دارای نتایج منفی بر پایگاه رای او است. اعتراضات در دانشگاههای آمریکا و میان اقلیتها که پایگاه رای بایدن هستند ادامه دارد. آیا ممکن است آمریکا برای جلوگیری این روند دولت نتانیاهو را برای توقف جنگ تحت فشار بگدارد؟

حمایت مستمر دولت بایدن از اسرائیل پس از تهاجم به غزه مطمئناً از نظر سیاسی به او آسیب رسانده است. مشکلی که او با آن مواجه است این است که رای دهندگان دموکرات عمیقاً بر سر این موضوع اختلاف نظر دارند و هیچ پاسخی وجود ندارد که هر دو طرف را خوشحال کند. بنابراین بایدن به حمایت از اسرائیل ادامه می‌دهد، اما همچنین تلاش کرده است سیگنال‌هایی ارسال کند که دولت او اقدامات نظامی را که به غیرنظامیان آسیب می‌زند، تایید نمی‌کند. این سیگنال‌ها بیشتر به شکل لفاظی‌های مخالفت بوده و صرفاً نمادین بوده‌اند. اخیراً بایدن تهدید کرده بود که در صورت پیشبرد حمله اسرائیل به رفح، از ارسال سلاح به اسرائیل خودداری خواهد کرد. با این حال، واکنش شدیدی نسبت به این تهدید وجود داشت و بایدن از آن زمان عقب نشینی کرد.

واقعاً هیچ دلیلی وجود ندارد که انتظار داشته باشیم بایدن برای تحت فشار گذاشتن اسرائیل برای توقف جنگ دست به کار مهمی بزند. افرادی که از جنگ اسراییل در غزه حمایت می کنند، سن بیشتری دارند و قدرت سیاسی بیشتری نسبت به افرادی که مخالف آن هستند، دارند. هیچ راه حلی برای بایدن وجود ندارد که بتواند حمایت هر دو طرف این مناظره را تامین کند. بنابراین من معتقدم استراتژی او این است که تا آنجا که می تواند برای راضی کردن کسانی که از مردم فلسطین در این مناقشه حمایت می کنند، پیش برود، بدون اینکه بیش از حد پیش رود و حمایت کسانی که از اسرائیل حمایت می کنند را از دست بدهد.

*دیوان کیفری بین المللی برای دستگیری و بازداشت نتانیاهو درخواست داده است. آیا این درخواست به حکم قطعی تبدیل خواهد شد؟ این درخواست چه تاثیری بر آینده سیاسی نتانیاهو خواهد داشت؟

من اطلاع زیادی در مورد نحوه عملکرد دیوان کیفری بین المللی ندارم و بنابراین مطمئن نیستم که آیا این حکم نهایی خواهد شد یا خیر. با این حال، این اقدام مشروعیت زیادی به ادعاهای مخالفان تهاجم اسرائیل مبنی بر اینکه این حمله منجر به نقض عمده حقوق بشر شده، اضافه کرده است. احساس من این است که حکم دیوان مخالفان حمله اسرائیل به رفح را قدرتمند می کند و به بسیج اعتراضی ادامه دار در سراسر جهان دامن می زند. با این حال، من فکر نمی کنم که این حکم تاثیر چندانی بر حامیان اسرائیل داشته باشد. این امکان وجود دارد که آنها را نیز بیشتر توانمند کند، زیرا آنها اقدامات دیوان کیفری بین‌المللی را غیرقانونی و شاهدی بر حملات «یهودستیزی» علیه اسرائیل می‌دانند.

*آمریکا صلاحیت دیوان را برای چنین درخواستی رد کرده است. ارزیابی شما چیست؟ در حالی است که حکم مشابهی برای پوتین از سوی این دیوان مطرح شد و مورد استقبال آمریکا نیز قرار گرفت.

حمایت از حکم دیوان بین‌المللی کیفری در مورد حمله اسرائیل به رفح خط قرمزی است که ایالات متحده آمریکا هرگز از آن عبور نخواهد کرد - تا زمانی که افکار عمومی در ارتباط با این موضوع به طور چشمگیری در این کشور تغییر کند. و این اتفاق رخ نخواهد داد زیرا اکثر آمریکایی ها دیوان کیفری بین المللی را نهاد سیاسی قانونی که باید در مورد سیاست خارجی آمریکا نظری داشته باشد، نمی دانند. البته اگر دیوان بین‌المللی کیفری اقدامی انجام دهد که به حمایت از اهداف سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا تعبیر شود، دولت ایالات متحده مانند مورد پوتین از دیوان کیفری بین‌المللی حمایت خواهد کرد.

*همزمان با دیوان کیفری، دیوان بین المللی دادگستری نیز حکم به توقف جنگ در رفح داده است. آیا این احکام می تواند اسرائیل را برای توقف جنگ تحت فشار بگدارد؟

تا زمانی که ایالات متحده آمریکا به حمایت از اسرائیل و جنگ ادامه دهد، اسرائیل برای توقف جنگ احساس فشار نمی‌کند. یکی از مشکلات سیاسی دیگری که دولت بایدن دارد این است که اکثر جمهوری خواهان از جمله رهبر آنها - دونالد ترامپ - بدون قید و شرط از اسرائیل حمایت می کنند. بنابراین ابراز نارضایتی بایدن از جنگ غزه حتی در صورت انجام خجالت آمیزترین اقدامات توسط اسرائیل باعث می شود بایدن به عدم حمایت از اسرائیل متهم شود. این یک مشکل بزرگ است زیرا به رای دهندگان یهودی که اکثراً در این درگیری از اسرائیل حمایت می کنند، دلیل خوبی برای رأی دادن به جمهوری خواهان - از جمله ترامپ - در سال 2024 می دهد، علیرغم این واقعیت که آنها بایدن و دموکرات ها را به جمهوریخواهان و ترامپ ترجیح می دهند.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات