بازدید 1231

ماکرون: نتیجه انتخابات هر چه باشد، می مانم!

رئیس جمهور فرانسه که بر اساس نظرسنجی‌ها با شکست تلخی در انتخابات جدید پارلمانی روبرو است طی نامه‌ای به شهروندان اعلام کرده که نتیجه انتخابات هر چه باشد تا پایان این دوره در سمت خود باقی خواهد ماند.
کد خبر: ۱۲۴۴۳۴۲
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۹ 24 June 2024

ماکرون: نتیجه انتخابات هر چه باشد، می مانم!

به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، پس از شکست لیبرال های نزدیک به امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در انتخابات اخیر اروپا، وی خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی جدید شده است.

در این شرایط ماکرون در نامه‌ای به فرانسوی ها نوشت که تا پایان این دوره در سمت خود باقی خواهد ماند. وی در عین حال وعده تغییر سیاست را داد.

به این ترتیب امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه یک هفته قبل از انتخابات سراسری فرانسه اعلام کرد که بدون توجه به نتایج انتخابات تا پایان دوره ریاست‌جمهوری در سمت خود باقی خواهد ماند.

وی در نامه‌ای خطاب به فرانسوی‌ها که توسط چندین روزنامه منتشر شد، نوشت: می‌توانید به من اعتماد کنید که تا ماه مه 2027 به عنوان رئیس‌جمهور شما فعالیت کنم.

ماکرون در عین حال اذعان داشت که شیوه حکومت پس از انتخابات باید به صورت بنیادین تغییر کند. وی تاکید کرد که تمایل مردم فرانسه برای تغییر وضعیت را محقق خواهد کرد. ماکرون به ویژه خواستار "پاسخ های بسیار قوی تر و قاطع تر" به "ناامنی و مصونیت از مجازات" در این کشور شد.

رئیس جمهور فرانسه سیاست جدید کودکان، حمایت از جوانان و "مبارزه با همه اشکال تبعیض" را به عنوان اولویت ها نام برد. وی تاکید کرد که همچنین تمایل شدیدی به "عدالت اجتماعی" وجود دارد. ماکرون ابراز امیدواری کرد که دولت آینده بتواند جمهوری خواهان با عقاید مختلف را که شجاعت مخالفت با افراط گراها را نشان داده اند، متحد کند.

در فرانسه، پوپولیست های دست راستی اطراف مارین لوپن در حال حاضر روند رو به رشدی را طی می کنند. پس از پیروزی آشکار حزب لوپن در انتخابات اروپا در 9 ژوئن، ماکرون مجلس ملی را منحل کرد و انتخابات زودهنگام را اعلام کرد.

نظر سنجی ها پیروزی چشمگیری را برای حزب افراطی فرانسه در انتخابات زودهنگام پیش رو پیش بینی می کنند.

بر اساس یک نظرسنجی که روز شنبه برای روزنامه «لو پاریسین» و رادیو فرانسه منتشر شد، RN حزب افراطی اجتماع ملی فرانسه در حال حاضر 35.5 درصد آرا را به خود اختصاص داده است و پس از آن ائتلاف انتخاباتی چپ و سبز جبهه مردمی جدید با 29.5 درصد قرار دارد. اردوگاه لیبرال مکرون با 19.5 درصد در جایگاه سوم قرار دارد.

ماکرون از نظر تئوریک در تعیین نخست وزیر آزاد است. با این حال، او وابسته به کسب اکثریت در مجلس ملی است. این می تواند منجر به یک زندگی مشترک شود که در آن رئیس جمهور و نخست وزیر به اردوگاه های مختلف تعلق دارند.

در حال حاضر این نگرانی وجود دارد که سه بلوک - پوپولیست های راست گرا، ائتلاف انتخاباتی چپ-سبز و اردوگاه دولت - بتوانند برای همیشه یکدیگر را مسدود کنند. لوپن روز جمعه به ماکرون پیشنهاد استعفا داد. او گفت که این تنها راه برای جلوگیری از بن بست سیاسی است.

جردن باردلا، رهبر حزب راستگرای جبهه ملی فرانسه، خواهان کسب اکثریت مطلق برای حزب خود در انتخابات زودهنگام آینده است. باردلا از رای دهندگان درخواست کرد تا به حزب او و متحدانش پیروزی آشکاری بدهند تا سکان سیاست را در دست بگیرند.

قرار است دور اول انتخابات پارلمانی در 30 ژوئن (10 تیر ماه) برگزار شود. اگر حزب افراطی فرانسه در این انتخابات پارلمانی پیروز شود، باردلا 28 ساله بیشترین شانس را برای تصاحب نخست وزیری خواهد داشت.

به هر حال ماکرون امیدوار است از این مانور مخاطره آمیز انتخابات جدید برای ایجاد اکثریت با ثبات تر برای باقی مانده دوره ریاست جمهوری خود استفاده کند.

اردوگاه حکومتی او دو سال است که اکثریت مطلق مجلس شورای ملی را ندارد. از آن زمان تاکنون، حکومت داری برای ماکرون دشوار شده است. انتخابات بعدی ریاست جمهوری در فرانسه تا سال 2027 برنامه ریزی نشده است.

به گفته کارشناسان اگر ماکرون این قمار را ببازد، اروپا را تضعیف خواهد کرد.

اگر این بازی ماکرون به نتیجه نرسد، این برای آلمان و اروپا فاجعه بار خواهد بود. ماکرون قدرت قابل توجهی را از دست خواهد داد و دیگر نمی تواند به راحتی مسیر سیاست خارجی خود را اجرا کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# سعید جلیلی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری