بازدید 2368

شمشیر تیز «تافته جدابافته» خارج از پیست؛ پاکدامن در بیراهه

در ماه‌های اخیر حواشی پیرامون نفر اول سابر ایران به اندازه‌ای افزایش یافته که به نظر می‌رسد روی عملکرد فنی او تأثیر منفی گذاشته است.
کد خبر: ۱۲۴۴۶۷۵
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۷ 26 June 2024

شمشیر تیز «تافته جدابافته» خارج از پیست؛ پاکدامن در بیراهه

به گزارش تابناک ورزشی، در ورزش ایران اسامی زیادی هستند که می‌توان از آنها به عنوان استعداد و ستارگانی نام برد که با وجود توانایی بالا برای کسب افتخار و مدال، با قرار گرفتن در بیراهه خیلی زود افول کردند یا حتی اگر مدال هم گرفتند نتوانستند محبوبیت خاصی به دست آوردند و به سرعت فراموش شدند.

پس از خداحافظی مجتبی عابدینی از تیم ملی شمشیربازی و حواشی آن، علی پاکدامن به جای او کاپیتان تیم اسلحه سابر و نفر اول ایران در این رشته شد. درخشش پاکدامن در سال‌های اخیر به خصوص جام جهانی قابل توجه بود و مدال طلای او در قهرمانی آسیایی سال گذشته به سال‌ها حسرت ایران در کسب این مدال خوش رنگ پایان داد. با این حال از همان زمان که درخشش او در میادین جهانی آغاز شد به همان اندازه و به همان سرعت نیز او بیراهه را در پیش گرفت.

تقریباً پس از کسب طلای قهرمانی آسیا در سال گذشته نزول و عملکرد پرفراز و نشیب و البته حواشی پاکدامن آغاز شد. او در بازی‌های آسیایی هانگژو عملکرد مطلوبی نداشت و خیلی زود حذف شد و در جام جهانی الجزایر حواشی او شروع شد. حذف در بخش انفرادی و عملکرد فنی پاکدامن در بخش تیمی جام جهانی الجزایر به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. حتی در جام جهانی اسپانیا و در بخش تیمی اتهاماتی به او مبنی بر بازی دادن به رقیب وارد شد که این اتهام نیز ثابت نشد.

در ادامه اما شایعاتی در خصوص او به گوش رسید، از درگیری با محمد فتوحی تا برخورد و درگیری لفظی با مربیان ژاپن که البته خودش آنها را تکذیب کرد. با این حال پورسلمان، رئیس فدراسیون همان زمان در یکی از مصاحبه‌های خود اعلام کرد که پاکدامن نیازی به برگزاری کمیته انضباطی ندارد. این در حالی بود که گفته می‌شد امین قربانی، سرمربی وقت اسلحه سابر ایران خواستار برخورد با پاکدامن بود.

شمشیر تیز «تافته جدابافته» خارج از پیست؛ پاکدامن در بیراهه

پس از قطعی شدن سهمیه المپیک پاکدامن (نه روی کاغذ) او خود را تافته جدابافته دانست و شکاف عمیقی بین کاپیتان تیم ملی اسلحه سابر و دیگر ملی‌پوشان این تیم ایجاد شد؛ هرچند خودش بارها گفت که من تافته جدابافته نیستم. پاکدامن پس از اینکه تقریباً سهمیه المپیک را گرفت، تلاش زیادی کرد تا با قطعی دانستن سهمیه‌اش مسئولان را برای اعزام به فرانسه و تمرین در کمپ پائو مجبور کند. سابریست ایران بارها این موضوع را در مصاحبه‌های مختلف اعلام کرد تا به این شکل، با فشار رسانه‌ها به خواست خود برسد.

از همان زمان شنیده می‌شد که فاصله میان او و دیگر سابریست‌ها، بسیار زیاد شده است. حتی شایعاتی مبنی بر اینکه پاکدامن در تلاش برای پررنگ جلوه دادن نتایج خود و تخریب هم تیمی‌هایش است، به گوش می‌رسید. با این حال این حواشی و شایعات با استوری هماهنگ او و دیگر ملی‌پوشان همراه شد. ملی‌پوشان سابر ایران در یک استوری هماهنگ اعلام کردند که در تیم کسی با کسی مشکل ندارد و حواشی زاییده ذهن رسانه‌هاست.

این موضوع حتی واکنش غیررسمی و تند خبرنگاران حوزه را به همراه داشت، چرا که همه می‌دانستند کدام سابریست با آنها تماس می‌گیرد تا علیه هم تیمی‌هایش اطلاعات بدهد و صرفاً به خاطر امانت‌داری پیام‌ها و فایل‌های صوتی را منتشر نکردند. با وجود مدال پاکدامن در جام جهانی، اما او در قهرمانی آسیا که چند روز پیش در کویت برگزار شد، نتوانست عملکرد قابل توجهی داشته باشد و از کسب مدال انفرادی بازماند.

حدود یک ماه تا آغاز المپیک ۲۰۲۴ پاریس باقی مانده و پاکدامن هم در صورت تمرکز بر مسائل فنی و پشت سر گذاشتن مسائل حاشیه‌ای، می‌تواند عملکرد قابل قبولی داشته باشد. مخصوصا حالا که گزینه مورد نظرش یعنی پیمان فخری روی نیمکت تیم ملی قرار دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات