تابناک گزارش می دهد

ترسیم دقیق واکنش ایران به ترور هنیه توسط سپاه؛ چرا اسرائیل مسئولیت ترور را به عهده نگرفت؟

بیانیه جدید سپاه در خصوص ترور اسماعیل هنیه، ترسیمی دقیقتر از واکنش ایران به رژیم صهیونیستی ارائه کرد.
کد خبر: ۱۲۵۱۱۱۴
|
۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۹ 31 July 2024
|
50601 بازدید

بین الملل تابناک: «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس که به منظور حضور در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان در ایران حضور داشت، بامداد چهارشنبه مورد حمله قرار گرفته و به شهادت رسید.

متعاقب این ترور آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی، رژیم صهیونیستی را مسئول این ترور دانستند و تصریح کردند: «رهبر شجاع و مجاهد برجسته‌ی فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه دیشب به لقاء‌الله پیوست و جبهه‌ی عظیم مقاومت عزادار شد. رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانه‌ی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینه‌ی مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت.

شهید هنیه سال‌ها جان گرامی‌اش را در میدان مبارزه‌ای شرافتمندانه بر سردست گرفته و آماده‌ی شهادت بود و فرزندان و کسان خود را در این راه تقدیم کرده بود. او از شهید شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت، ولی ما در این حادثه‌ی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه‌ی خود می‌دانیم.

اینجانب به امت اسلامی، به جبهه مقاومت، به ملت شجاع و سرافراز فلسطین و بالخصوص به خاندان و بازماندگان شهید هنیه و یکی از همراهانش که با وی به شهادت رسیده است، تسلیت عرض می‌کنم و علوّ درجات آنان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.»

سپاه پاسداران انلاب اسلامی نیز در بیانیه جدید خود در خصوص این ترور تصریح کرده است:

«همان گونه که به استحضار ملت شریف و عظیم‌الشأن ایران اسلامی و آحاد امت اسلامی و رزمندگان جبهه پرافتخار مقاومت رسانده شد ، در نخستین ساعات بامداد امروز چهارشنبه ۱۱ مرداد ماه ۱۴۰۳ مجاهد بزرگ " آقای دکتر اسماعیل هنیه" رئیس معزز دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان شجاع ایشان در اقدام تروریستی رژیم بزدل و جنایتکار صهیونیستی ، در محل اقامت خود در تهران به شهادت رسیدند.

شهید هنیه از جمله شخصیت‌های برجسته حدود ۱۱۰ هیئت خارجی دعوت شده توسط "مجلس محترم شورای اسلامی" برای شرکت در " آیین تحلیف چهاردهمین ریاست جمهوری اسلامی ایران" بودند که طی سالیان اخیر به ویژه پس از عملیات تاریخی " طوفان الاقصی " سفرهای متعددی به کشورمان داشتند.

این جنایت نشان داد باند تبهکار، قاتل و تروریست صهیونیستی بدون توجه به قواعد و مقررات بین‌المللی برای سرپوش گذاردن بر شکست‌های خفت بار ۹ ماه جنگ در غزه که منجر به قتل و عام ده‌ها هزار زن ،مرد و کودک فلسطینی شده است از ارتکاب هیچ اقدام جنایتکارانه‌ای دریغ نمی‌ورزد.

بی تردید این جنایت رژیم صهیونیستی با پاسخ سخت و دردناک جبهه مقتدر و عظیم مقاومت بویژه ایران اسلامی مواجه و برکات مجاهدت‌های "شهید القدس" دکتر اسماعیل هنیه در دفاع از آرمان و حقوق ملت فلسطین یاری‌بخش آنان خواهد بود.

با محکومیت شدید این اقدام رذیلانه و جنایتکارانه و تسلیت و تبریک شهادت سردار عالیقدر حماس و مقاومت اسلامی فلسطین و محافظ دلاور وی، به آگاهی مردم قدرشناس و انقلابی ایران می‌رساند، برنامه‌های مراسم تشییع پیکر مطهر شهدای گرانقدر توسط شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی اطلاع رسانی خواهد شد.»

در خصوص این دو پیام و واکنشهای اسرائیل و آمریکا چند نکته حائز اهمیت است:

1-در پیام رهبر انقلاب سه موضوع مهم برجسته است: اول آنکه رژیم صهیونیستی را مسئول این ترور دانسته اند و دوم آنکه به تجاوز به خاک ایران اشاره کرده اند و سوم اینکه پاسخ ایران را با عبارت «مجازات سخت» عنوان کردند.

2- این سه موضوع نشان دهنده این است که واکنش ایران به رژیم صهیونیستی خارج از منطق «منطقه خاکستری» خواهد بود. به این معنا که ایران باز تاکید کرده که حمله در حریم ایران صورت گرفته که از مصادیق «تجاوز» بر اساس منشور سازمان ملل شناخته می شود و حق دفاع مشروع بر اساس ماده 51 برای پاسخ متصور است.

بر اساس این ماده منشور: «در صورتی که یک عضو ملل متحد مورد تجاوز مسلحانه واقع شود هیچ‌یک از مقررات این منشور به حق طبیعی دفاع مشروع انفرادی یا اجتماعی تا موقعیکه شورای امنیت اقدام لازم برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی بعمل آورد لطمه وارد نخواهد آورد.»

3-اسرائیل با شانه خالی کردن از مسئولیت این ترور، به دنبال این است تا بعد از واکنش احتمالی ایران و جبهه مقاومت، مشروعیت بین المللی برای واکنش مجدد به ایران و جبهه مقاومت را در اختیار داشته باشد. این موضوع یادآور واکنش این رژیم به حمله مستقیم ایران به این رژیم بعد از حمله تل آویو به کنسولگری ایران در دمشق است. همچنین تل آویو می خواهد منطق واکنش ایران در «منطقه خاکستری» باقی بماند که پیام رهبر انقلاب و بیانیه سپاه این منطق را باطل کرده است.

4-بیانیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نشان می دهد که واکنش ایران ترکیبی خواهد بود. سپاه صراحتا اعلام کرده: « بی تردید این جنایت رژیم صهیونیستی با پاسخ سخت و دردناک جبهه مقتدر و عظیم مقاومت بویژه ایران اسلامی مواجه و برکات مجاهدت‌های "شهید القدس" دکتر اسماعیل هنیه در دفاع از آرمان و حقوق ملت فلسطین یاری‌بخش آنان خواهد بود.» این بدان معناست که جبهه مقاومت به شمول ایران قصد واکنش به اسرائیل دارند.

5- «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا مدعی شده که واشنگتن از برنامه تروریستی رژیم صهیونیستی برای ترور رئیس دفتر سیاسی حماس آگاه نبوده و در آن دخالتی نداشته است. سخنان بلینکن به این معناست که آمریکا می خواهد خود را از درگیری احتمالی ایران و اسرائیل کنار بکشید. این چیزی است که نتانیاهو خواستار آن نیست. نتانیاهو دست به اقدامی زده است که واکنش سطح بالایی از سوی ایران و جبهه مقاومت می طلبد. واکنش ایران و واکنش احتمالی اسرائیل به آن نشان دادن گستردگی سطح درگیری خواهد بود. مطلوب نتانیاهو کشاندن آمریکا به درگیری است.

6-واکنش ایران و جبهه مقاومت به گونه ای خواهد بود که سطح بالایی از بازدارندگی را به نمایش بگذارد.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟