یک سایت چینی: مادورو؛ خاری در چشمان آمریکا است/ واشنگتن دولتهای دست نشانده خود را دموکراتیک می داند!

از آنجایی که ایالات متحده، آمریکای لاتین را حیاط خلوت خود می داند، هر نیروی سیاسی یا شخصیتی که بر خلاف میل یا منافع نخبگان سیاسی آمریکا باشد، خاری در چشمان واشنگتن خواهد بود.
کد خبر: ۱۲۵۱۵۴۵
|
۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۳ 03 August 2024
|
2146 بازدید
|
۱

بین الملل تابناک: سایت تحلیلی گلوبال تایمز اخیرا مقاله ای با قلم «سو لون» در مورد دخالت ایالات متحده آمریکا در امور ونزوئلا منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت که واشنگتن درباره نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا که «نیکلاس مادورو»، رئیس جمهور فعلی ونزوئلا را برنده اعلام نمود، نگرانی های جدی دارد و مدعی شد که این نتیجه اراده و آراء مردم ونزوئلا را منعکس نمی کند. بنابراین این سوال پیش می آید که آیا سیاستمداران آمریکایی اراده مردم ونزوئلا را بهتر از خود مردم ونزوئلا می دانند؟

ایالات متحده آمریکا به طور قابل توجهی مداخله خود را در امور ونزوئلا و سایر کشورها افزایش داده است و تلاش می کند بوم شناسی سیاسی آنها را از طریق ایدئولوژی تغییر دهد. اگر یک نامزد مورد حمایت ایالات متحده آمریکا برنده انتخابات شود، انتخابات منصفانه و آزاد توصیف خواهد شد. اگر نامزد پیروز مخالف آمریکا باشد، انتخاب آن ناعادلانه و فاقد شفافیت خواهد بود. این تاکتیک روش رایجی است که آمریکا برای مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر از آن استفاده می کند.

ایالات متحده آمریکا مخالفان ونزوئلا را برای امتناع از به رسمیت شناختن مادورو به عنوان رئیس جمهور قانونی ونزوئلا در سال 2019 تحریک کرد. از آنجایی که ایالات متحده، آمریکای لاتین را حیاط خلوت خود می داند، هر نیروی سیاسی یا شخصیتی که بر خلاف میل یا منافع نخبگان سیاسی آمریکا باشد، هدف قرار خواهد گرفت – درست مانند خاری در چشمان واشنگتن.

سیاست ایالات متحده آمریکا در قبال کشورهای آمریکای لاتین اساساً در خدمت منافع واشنگتن است. در نتیجه، رژیم‌های برخی از کشورهای آمریکای لاتین تحت حمایت آمریکا کاملاً از منافع مردم خود جدا شده‌اند.

وقوع مکرر ناآرامی ها در آمریکای لاتین را نیز می توان به مداخلات آمریکا نسبت داد که منشور سازمان ملل متحد و اصول اساسی روابط بین الملل را نقض می کند. این مداخلات حاکمیت و منافع کشورهای آمریکای لاتین از جمله ونزوئلا را تضعیف می کند و تهدیدی مهم برای صلح و توسعه در منطقه است.

ایالات متحده آمریکا مدتهاست که به دنبال اولویت دادن به منافع و ارزش های ژئوپلیتیکی خود بر قوانین بین المللی بوده است. مادورو اصرار دارد استقلال را دنبال کند و مانع از این می شود که ونزوئلا به دست نشانده سایر کشورها تبدیل شود.

 با این حال، ایالات متحده آمریکا این که همه کشورهای آمریکای لاتین حق استقلال ندارند و باید خواسته های ایالات متحده را رعایت کنند حق مسلم خود می داند و مداخله خود را در آمریکای لاتین توجیه می کند.

در دوره ریاست جمهوری مادورو، ونزوئلا با تحریم های شدید ایالات متحده آمریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی مواجه شده و همچنین با مداخله نظامی تهدید شده است. در ماه آوریل، دولت بایدن حتی با متهم کردن رئیس جمهور مادورو به عدم تعهد به برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه، بازگرداندن برخی از تحریم های قبلی را اعلام کرد. همه این تحرکات بی ثباتی سیاسی و اقتصادی در ونزوئلا را تشدید کرده است.

قابل توجه است که شدت تحریم های ایالات متحده آمریکا معمولاً به ارزیابی نخبگان آمریکایی از وضعیت داخلی هدف تحریم شده بستگی دارد. اگر آمریکا تحریم‌ها را تشدید کند، به این معنی است که نیرو یا شخصیتی که با آن مخالف است قوی‌تر شده است.

شدت تحریم ها همچنین نشان می‌دهد که آمریکا فضای کمتری برای مانور یا براندازی در ونزوئلا دارد. اگر آمریکا بر مداخله خود در آمریکای لاتین پافشاری کند و با سوء استفاده از تحریم ها همکاری و توسعه منطقه ای را تضعیف کند، قطعا رفتارهای سلطه جویانه این کشور بیشتر مورد انتقاد کشورهای منطقه و جامعه بین المللی قرار خواهد گرفت.

انتخابات در ونزوئلا تا حدودی نشان دهنده تمایل مردم کشورهای در حال توسعه برای برابری و عدالت است. مسیر سیاسی و توسعه یک کشور باید در دست مردم خودش باشد. هیچ نیروی خارجی هر چقدر هم که قدرتمند باشد، حق ندارد معیارهای سیاسی خود را بر کشورهای دیگر تحمیل کند.

چین  انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا و انتخاب مجدد رئیس جمهور مادورو را در همان روز تبریک گفت. احترام چین به انتخابات مستقل در تضاد شدید با دخالت ایالات متحده آمریکا است.

چین بر منافع متقابل، درک متقابل و نتایج برد-برد مبتنی بر برابری تأکید دارد، در حالی که سیاست ایالات متحده در قبال کشورهای آمریکای لاتین با هژمونی و دخالت در امور داخلی آنها بدون احساس برابری مشخص می شود.

ایالات متحده آمریکا نه تنها به دنبال تسلط اقتصادی و سیاسی بر کشورهای آمریکای لاتین است، بلکه از ارعاب نظامی نیز استفاده می کند.

روابط چین با کشورهای آمریکای لاتین از جمله ونزوئلا مبتنی بر برابری، احترام متقابل و همکاری برد-برد است، در حالی که ایالات متحده به عنوان قلدری تلقی می شود که براندازی و هرج و مرج ایجاد می کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
استاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۳
درسته
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...