اظهارات تکان دهنده اسرای فلسطینی

بر اساس اظهارات و شهادت‌هایی که موسسه حقوق بشری ضمیر در نوار غزه به آنها دست پیدا کرده برخی از زندانیان در زندان عوفر در معرض تجاوزات جنسی قرار گرفته‌اند.
کد خبر: ۱۲۵۲۶۴۷
|
۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۳ 09 August 2024
|
2287 بازدید

علی شریف‌زاده اردکانی، حقوقدان و وکیل سرین بدیعی، تبعه ایرانی، نیوزلندی مشهور به «شاهزاده سرین» از صدور حکم پرونده موکل خود خبر داد.
 
به گزارش تابناک به نقل از جماران؛ این وکیل دادگستری، ضمن اعلام این خبر، اظهار داشت: سه عنوان اتهامی «توهین به مقدسات»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «تشویق مردم به فساد و فحشا» در پرونده موکلم مبنای صدور حکم قرار گرفته است.
 

به گزارش جماران از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، موسسه حقوق بشری ضمیر در نوار غزه اعلام کرد در جریان دیدار با زندانیان فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی و پیگیری وضعیت آنها به اظهارات و شهادت‌هایی دست یافته که حاکی از تجاوزات جنسی و تعرضات سازمان یافته‌ای است که در بیشتر زندان‌های صهیونیستی در حال اجراست.

بر اساس اظهارات و شهادت‌هایی که این موسسه حقوقی به آنها دست پیدا کرده برخی از زندانیان در زندان عوفر در معرض تجاوزات جنسی قرار گرفته‌اند. یکی از اسرا در این خصوص می‌گوید: یک شب نیروهای سرکوب من را به همراه تعداد دیگری از زندانیان به جای دیگری منتقل کردند، دستان ما را دستبند زده بودند و چشم‌هایمان بسته بود، به ما دستور دادند روی شکم خود بخوابیم، یکی از سربازان من را به گوشه‌ای برد و به من دستور داد دست‌هایم را بالا برده و پاهایم را باز کنم، سپس با چوب مرا کتک زده و تمام بدنم را مضروب کرد و بعد از آن شیء نامعلومی را به پشتم فرو کرد، من بیش از دو ماه درد داشتم و نمی‌توانستم بنشینم و در این دو ماه خونریزی داشتم.

در همین خصوص زندانی دیگری اعلام کرد در جریان شکنجه بخشی از لوله سلاح را به پشت وی فرو کرده‌اند در حالی که دستان و چشم‌های این زندانی را بسته بودند که باعث درد‌های شدیدی برای وی شده است.

موسسه ضمیر تاکید کرد تجاوزات و شکنجه‌های زیادی علیه زندانیان فلسطینی در زندان سدیه تیمان رخ داده و مدارک و شواهد آن به بیرون درز کرده و حاکی از اقدام سازمان دهی شده اشغالگران در این زمینه است.

این موسسه حقوقی فلسطینی تاکید کرد تجاوزات نیروهای اشغالگر در تعارض کامل و آشکار با قوانین حقوق بشر بین المللی به ویژه ماده سوم مشترک توافق چهارم ژنو در سال 1949 است چرا که بر اساس آن چنین اقداماتی جنایت بوده که مرتکبین آن باید محاکمه و مجازات شوند. این موسسه از سازمان ملل متحد و دیگر سازمان‌های بین المللی مرتبط خواست تحقیقات جدی و موثر در خصوص ارتکاب چنین تجاوزات جنسی توسط اشغالگران علیه زندانیان فلسطینی انجام دهند و مرتکبین چنین جنایاتی را در داداگاه‌های بین المللی مجازات و محاکمه کنند. این موسسه همچنین خواستار پایبندی کمیته صلیب سرخ جهانی به مسئولیت‌های خود شده و تاکید کرد این سازمان باید از همه زندان‌ها بازدید کرده و شرایط زندگی اسرا را بررسی نموده و نسبت به تجاوزاتی که زندانیان در معرض آن قرار دارند روشنگری نماید. موسسه ضمیر همچنین دادگاه لاهه را به تسریع در صدور حکم بازداشت رهبران رژیم صهیونیستی دعوت کرد.

در همین راستا جرمی لورانس سخنگوی کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد صحنه‌های تعرض سربازان اشغالگر اسرائیلی به زندانیان فلسطینی در سدیه تیمان بسیار تکان دهنده است و این رژیم باید در خصوص این تجاوزات تحقیقات انجام دهد. لورانس دیروز پنجشنبه در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: اینها صحنه‌های تکان دهنده‌ای است، این تنها یک نمونه از تجاوزات خطرناک اسرائیلی در ماه‌های اخیر است، آنها رفتارهای نامناسبی با زندانیان فلسطینی دارند، آنها را شکنجه می‌کنند و به آنان تعرض جنسی انجام می‌دهند.

لورانس ادامه داد گزارشات اخیر تهیه شده در این خصوص به نقض آشکار و متعدد قوانین حقوق بشر بین المللی اشاره دارند که از جمله آنها خشونت جنسی علیه افرادی است که از آزادی محروم هستند، علاوه بر آنکه برخی از این اقدامات جنایت جنگی محسوب می‌شود. لورانس افزود: اسرائیل باید انجام تحقیقات سریع، مستقل و موثر در مورد تمام ادعاهای طرح شده در خصوص این تجاوزات را تضمین نماید که ما اعتقاد داریم در سطح گسترده‌ای انجام شده است. کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل متحد به شدت از معافیت اسرائیل از مجازات نگران است که مشکلی طولانی در چارچوب تجاوزات به حقوق فلسطینیان در اراضی اشغالی محسوب می‌شود. ما یکبار دیگر از اسرائیل می‌خواهیم زمینه دسترسی کمیته‌های مستقل نظارتی مانند کمیته صلیب سرخ جهانی و کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل متحد به تمام زندان‌های خود را فراهم سازد.

تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...