گفتگوی اختصاصی تابناک با عضو شورای روابط خارجی آمریکا

آتش بس موقت به ضرر حماس است/ به مذاکرات آتش بس خوشبین نیستم/ جنگ منطقه ای به نفع نتانیاهو است

پروفسور «شیرین هانتر» عضو شورای روابط خارجی آمریکا معتقد است به ادامه روند مذاکرات آتش بس غزه در دوحه خوشبین نیست.
کد خبر: ۱۲۵۴۱۶۳
|
۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۳ 17 August 2024
|
70009 بازدید
|

بین الملل تابناک: مذاکرات آتش بس غزه با حضور کشورهایی چون امریکا، قطر و مصر در دوحه قطر برگزار شد و مقرر شد ادامه رایزنی برای بررسی جزئیات در هفته جاری(شمسی) در قاهره دنبال شود.

در حالیکه آمریکا، قطر و مصر گفتگوها را سازنده و مثبت ارزیابی کرده اند، حماس آنرا اتلاف وقت خوانده است. از سوی دیگر وزیر خارجه قطر در تماس تلفنی با باقری کنی سرپرست وزارت خارجه ایران، وی را در جریان روند مذاکرات قرار داده است.

برخی ناظران معتقد هستند که نتایج این مذاکرات در تصمیم ایران و حزب الله برای انتقام جویی از ترور هنیه حائز اهمیت است. این در حالی است که ایران علیرغم تاکید بر اولویت بودن آتش بس غزه، اعلام کرده است که خونخواهی ترور شهید هنیه مستقل از مذاکرات آتش بس غزه دنبال می شود.

در خصوص این موضوع خبرنگار تابناک گفتگویی با پروفسور شیرین هانتر عضو شورای روابط خارجی آمریکا انجام داده که در ادامه می آید.

هانتر متخصص مسائل سیاسی ایران، خاورمیانه و اسلام سیاسی است. تا پیش از انقلاب ۵۷ ایران، هانتر عضو وزارت امور خارجه ایران بوده‌است و پس از آن به ایالات متحده مهاجرت نمود. وی به زبان‌های فارسی، انگلیسی، فرانسه و ترکی مسلط است. وی همچنین عضو شورای روابط خارجی امریکاست. کتاب «روابط ایرانی-عربی، فرایندهای تنش و سازگاری» از جمله کتابهای متأخر هانتر است. این کتاب تلاشی برای فهم و درک بهتر تاثیرات رقابت‌های فرهنگی، مدرنیزاسیون (نوگرایی)، اختلافات قومی و مذهبی، دولت‌سازی، نقش قدرت‌های بزرگ و سیستم سیاسی بین‌المللی بر روابط ایرانیان و اعراب طی هفت دهۀ گذشته است.

*مذاکرات آتش بس غزه در حالی در دوحه قطر به پایان رسید که سه کشور امریکا، قطر و مصر آنرا سازنده اعلام کردند و مقرر شد بررسی جزئیات در نشست هفته آینده در قاهره ادامه یابد. ارزیابی شما از این مذاکرات چیست؟

به طور کلی، در هر مذاکره، طرفی که خواهان موفقیت آن است، مدعی است که پیشرفت حاصل شده است. واضح است که ایالات متحده، قطر و مصر خواهان موفقیت مذاکرات هستند. بنابراین آنها مدعی پیشرفت هستند. با این حال، شرایط آتش بس بالقوه قابل قبول برای حماس و آتش بس مورد علاقه اسرائیل و ایالات متحده هنوز به طور گسترده متفاوت است. به عنوان مثال، آزادی همه اسرای اسرائیلی که ایالات متحده و اسرائیل خواهان آن هستند، حماس را از یک ابزار مهم چانه زنی محروم می کند، به ویژه در صورت عدم وجود آتش بس کامل.

آتش بس موقت همچنین به این معنی است که هر زمان که بخواهد، اسرائیل می تواند حملات دیگری را آغاز کند. بنابراین در حال حاضر به موفقیت مذاکرات فعلی خوشبین نیستم.

*حماس اعلام‌کرده که مذاکرات دوحه اتلاف وقت بود و خواستار اجرای مذاکرات قبلی شده است. حماس‌ معتقد است نتانیاهو با طرح مذاکرات جدید به دنبال زمان خریدن است. آیا اجرای طرح سه مرحله ای امریکا برای آتش بس غزه محقق خواهد شد؟

افزایش تلاش‌ها برای توافق بر سر آتش‌بس عمدتاً به دلیل ترس از جنگ گسترده‌تر در منطقه، پس از ترور هنیه و اعلام قصد ایران برای انتقام از اسرائیل است. ایالات متحده و کشورهای عربی امیدوارند که آتش بس بتواند ایران را از انتقام گیری علیه اسرائیل منصرف کند.

در مقابل، نتانیاهو از حمله ایران استقبال می‌کند که می‌تواند واکنش آمریکا را به دنبال داشته باشد. او می‌خواهد آمریکا را درگیر جنگ با ایران کند و از این طریق به هدف خود در نابودی زیرساخت‌های مهم ایران و احتمالاً ایجاد درگیری‌های داخلی دست یابد.

*تحقق آتش بس به عمر سیاسی نتانیاهو پایان می دهد. نتانیاهو با آگاهی ‌از این موضوع خواهان آتش بس نیست. آیا امریکا قادر خواهد بود به دولت نتانیاهو در این زمینه فشار وارد کند؟

مسلماً جنگ در خدمت منافع نتانیاهو بوده است. اما بقای سیاسی تنها هدف او نیست. او می خواهد واقعیت های جدیدی را در غزه ایجاد کند و تسلط کامل اسرائیل بر آن را آسان تر کند. به عنوان مثال، بعید است که پس از پایان جنگ، فلسطینیان اجازه داشته باشند غزه را اداره کنند. حداقل، اسرائیل مسئول امنیت خواهد بود.

*به نظر می رسد ایران و حزب الله برای واکنش نظامی به اسرائیل، نتایج مذاکرات آتش بس را مد نظر دارند. هر چند ایران اعلام‌ کرده آتش بس غزه  اولویت است اما واکنش‌ایران را مستقل از آن خوانده است. ارزیابی شما چیست؟

اگر آتش بس در غزه حاصل شود، ایران و حزب الله راحت تر می توانند از حمله به اسرائیل بدون از دست دادن وجهه خودداری کنند. این یکی از دلایلی است که هم ایالات متحده و هم کشورهای عربی نگران آتش بس هستند. در مقابل، اسرائیل می خواهد ایران را به رویارویی با آمریکا بکشاند.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
مطمئنا ادامه فرسایشی تهدید حمله، اسراییل را به زانو در خواهد آورد اما اگر روزی خدایی ناکرده قرار باشد طبق استراتژی نتانیاهو که همان جنگ و کشاندن آمریکا به جنگ هست عمل کنیم باید اول مطمئن شویم آمریکا دخالت نمی کند و دوم چنان بزنیم که سیستم دفاع هوایی اسراییل ناکارآمد شود و سوم آشیانه های f35 اسراییل را باید از کار انداخت در غیر اینصورت بهتر است مثل خودشان انتقام بگیریم ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
در حال حاضر بزرگترین خطر برای ایران درگیر شدن مستقیم نظامی با اسرائیل و متعاقب آن آمریکا و عرب است که در واقع هدف اصلی اسرائیل است.
بهترین کار در حال حاضر گرفتن امتیاز از غرب و آمریکا و توافق یک آتش بس دائم در غره است.
در آینده ایران در فرصت مناسب با ترور یکی از شخصیتهای بالا و تند اسرائیل جواب این ترور را بدهد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
نتانیاهو مکاراست .جهنمی ابدی ساخت برای مردم .الان داردجهنم دیگری می سازد که عده دیگری خواه ناخواه به دام خواهندافتاد .این کله پوک نمی تواند بهشت بسازد فکرش تخریب است زندان است و گروگان
پاسخ ها
خلیل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
دقیقا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
باید سریعتر میزدیم الان دوبار فشار روی ماست امریکا هم تمام توانش با وقت تلف کردن ما اورد و بازی خوردیم
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
بهترین گزینه: حذف نتان یابو ، گالانت و بن گویر است . باور کنید اگه این سه ملعون کشته شوند تمام جهان حتیرخود صهیونیستها برای ما هورا می کشند و از ته دل خوشحال میشن .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
زدن پایگاه آمریکا در عراق یا کشتی های آمریکایی توسط ایران یا گروههای مقاومت خواست اسرائیل را برای درگیر کردن آمریکا یا ایران براورده می کند. ایران باید حداکثر تلاش را بکند که پای آمریکا به درگیری کشیده نشود. اما باید حتما اسرائیل را بزند و تنبیه کند
حسن قانعی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
به نظر من کشتن یکی دونفر از سران اسراییل بهتر است از حمله موشکی وجنگ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
باید اول بذاریم آتش بس برقرار بشه بعد هر روز تهدید کنیم ت از کشورهای غربی امتیاز بگیریم اگه ندادن بجای یه نفر سه نفر از سرکردگان صهیونیسم جنایتکار رو ترور کنیم وفعلا هم فقط تهدید جواب میده یهودی صهیونیسم ها ترسو هستند
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
به نظرم باید شخص نتانیاهو به قهر جهنم فرستاد ارزوی هر ازاده ای هست
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...