خطرات دستمال کاغذی توالت برای خانم ها و آقایان و کودکان

حتماً شما هم بارها از متخصصان شنیده اید که باید برای پیشگیری از ابتلاء به عفونت های قارچی در ناحیه تناسلی، خودتان را پس از رفتن به دستشویی، خوب خشک کنید تا محیط گرم و مرطوبی برای رشد قارچ ها در این ناحیه به وجود نیاید. کارشناسان میگویند: دستمال توالت منبع اصلی از مواد شیمیایی سمی است که افراد را در معرض ناباروری و سرطان قرار می‌ دهد. مشخص شده که مواد شیمیایی سمی معروف به پر فلوئوروآلکیل و پلی فلوئوروآلکیل (PFAS) اثرات مضری روی سلامتی انسان به دنبال دارند.
کد خبر: ۱۲۵۵۶۶۵
|
۰۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۰ 25 August 2024
|
1607 بازدید

خطرات دستمال کاغذی توالت برای خانم ها و آقایان و کودکان

ترکیبات خطرناک موجود در دستمال توالت
آیا می‌دانستید که بیش از 100 هزار ماده شیمیایی خطرناک در محصولات کاغذی تجاری وجود دارد؟!
یکی از مضرترین مواد شیمیایی موجود در این نوع محصولات، کلر است. کلر در بیشتر محصولاتی که روزانه از آنها استفاده می‌کنیم، وجود دارد؛ مثل دستمال مرطوب، حوله کاغذی و کارتن‌های شیر. این مواد مضر و سمی از طریق پوست وارد بدن انسان شده و به جریان خون راه می‌یابند. متأسفانه اکثر دستمال‌های توالت با سفید کننده کلر فرآوری می‌شوند. سفید کننده کلر سموم خطرناکی مانند دیوکسین و فوران ایجاد می‌کند. این سموم در بدن تجمع یافته و سلامتی انسان را به خطر می‌اندازند.
دستمال کاغذی بخشی از روزمره ما شده و همه روزه به دست و صورت مان می‌مالیم. داخلش (PFA) پلی فلوور آلکیل یا پلیمر ابدی دارد یعنی اینکه در طبیعت هم صدها سال دوام می آورد چه برسد داخل بدن! و اینکه ارتباط مستقیمی با سرطان و آسم و ناباروری دارد.
• مطالعه‌ای در مجله علوم زیست‌محیطی و فناوری انجمن شیمی آمریکا گزارش می‌دهد که دستمال توالتی که توسط میلیون‌ها نفر استفاده می‌شود، مملو از مواد سمی معروف به مواد شیمیایی ماندگار است.این اصطلاح به مواد شیمیایی اشاره دارد که تجزیه نمی‌شوند. این مواد منابع آب آشامیدنی را آلوده می‌کنند و در بدن ما و بدن سایر حیوانات روی کره زمین تجزیه نمی‌شوند.

• بر اساس مقاله‌ای که در نشریه IntechOpen منتشر شده است، دی‌اکسین‌ها و فوران‌ها تأثیرات بسیار زیان‌باری بر سلامت انسان دارند و می‌توانند باعث ایجاد سرطان، دیابت، نوروتوکسیسیته، ایمنوتوکسیسیته و کلراکنه شوند. فرمالدئید، ماده شیمیایی‌ که در نگاه اول مفید به نظر می‌رسد، با بررسی دقیق‌تر نگرانی‌های بیشتری را به همراه دارد. این ماده برای افزایش استحکام دستمال توالت استفاده می‌شود و هنگامی که مرطوب می‌شود، تجزیه نمی‌شود.

باورهای غلط درباره استفاده از دستمال کاغذی توالت 
1- برخی تصور میکنند دستمالهای کاغذی هرچه سفیدتر و نرم تر باشند، مرغوبتر هستند و خطری برای سلامتی نخواهند داشت، در صورتی که برای سفید کردن این دستمال های کاغذی مواد شیمیایی بییشتری مورد استفاده قرار می گیرد و این دستمال ها خطرناک تر هستند! یکی از این مواد سفید کننده، کلر است که سموم خطرناکی تولید کرده و در بدن تجمع می یابد.

2- اگر فکر می‌کنید که صندلی توالت کثیف‌ترین قسمت یک سرویس بهداشتی عمومی است، دوباره فکر کنید.
بر اساس تحقیقات جدید انجام‌شده توسط دكتر چارلز جبرا، استاد ميكروبيولوژي دانشگاه آريزونا، جادستمال توالت به‌طور متوسط بیش از 150 برابر بیشتر از صندلی توالت باکتری دارد. وضعیت جا حوله کاغذی هم چندان بهتر نیست؛ این دستگاه‌ها به‌طور متوسط بیش از 50 برابر بیشتر از صندلی توالت یک سرویس بهداشتی عمومی باکتری دارند.

عوارض استفاده از دستمال کاغذی توالت
✓ با توجه به وجود مواد شیمیایی موجود در دستمال کاغذی استفاده مکرر از آن می‌تواند برخی مشکلات را برای بانوان ایجاد کند. متأسفانه برخی دستمال کاغذی‌های موجود در بازار بسیار بی‌کیفیت هستند و قطعاً مضرات بیشتری برای بدن دارند. 

✓ متأسفانه بسیاری از خانم‌ها به‌صورت وسواس‌گونه‌ای عادت به خشک کردن ناحیه تناسلی خود بعد از رفتن به دستشویی دارند که این مسأله می‌تواند مشکلات پوستی مختلفی را در این قسمت حساس از بدن برایشان ایجاد کند.مهم‌ترین مشکل این است که مواد و ترکیب‌های موجود در دستمال‌های کاغذی جزء مواد آلرژن هستند. این حساسیت‌زا بودن در اثر استفاده از عطرهای مختلف در دستمال‌های کاغذی، تشدید هم خواهد شد.افراد مبتلاء به آلرژی‌های پوستی با استفاده از دستمال کاغذی برای خشک کردن خود با تشدید بیماری و وخیم‌تر شدن شرایط پوستی شان در ناحیه تناسلی مواجه خواهند شد. در واقع چنین افرادی به اگزمای تماسی آلرژیک به‌دلیل تماس با دستمال کاغذی و حساسیت به مواد داخل آن مبتلاء هستند.این خانم‌ها در دوره‌هایی به‌دلیل تشدید آلرژیشان با شکایت از سوزش، خارش، قرمزی، خشکی و التهاب در ناحیه تناسلی به پزشک مراجعه می‌کنند و نمی‌دانند که درمان مشکل آن‌ها به‌سادگی و با حذف ماده آلرژن که‌‌ همان دستمال‌ کاغذی باشد، اتفاق خواهد افتاد.

✓ استفاده از دستمال کاغذی برای واژینال زنان و دختران سبب مبشود که هنگام خشک کردن، بخشی ازپوسته های دستمال کاغذی دردیواره داخلی و بیرونی انباشت شده و پس ازمدتی به کلکسیون عفونت های رحمی و دردهای زیر دل و حتی پولیپ رحم و فیبروم رحمی و… در درازمدت گرفتار شوید که تشخیص اولیه و راهکارهای درمانی برای متعلقات واژینال سخت است توصیه میشود برای خشک کردن رطوبات این ناحیه از دستمال استفاده شود.

✓ این نوع دستمال توالت تأثیر مستقیم روی سیستم تناسلی زنان دارد و استفاده از آن خطر بروز سرطان گردن دهانه رحم را افزایش می‌دهد.ورود ذرات کوچک دستمال کاغذی به داخل رحم و واژن می‌تواند به مرور سبب بروز سرطان گردنه رحم شود.

✓ مدتی است که دستمال کاغذهای رنگی و معطر نیز برای سرویس‌های بهداشتی استفاده می‌شوند که علاوه بر وجود کلر، مواد رنگی و معطر موجود در آنها نیز برای بدن مضر هستند.دستمال‌های کاغذی معطر علاوه بر کلر دارای الکل و انواعی از پروکسیدها هستند.استفاده مکرر از دستمال کاغذی به خصوص دستمال کاغذی معطر و رنگی ممکن است منجر به بروز التهاب، خارش و سوزش در ناحیه معقد شود. 

✓ دکتر مارگارت ارهونموونسی،رئیس انجمن پزشکان مقیم، شعبه بیمارستان آموزشی دانشگاه اویو، به زنان بویژه دختران جوان هشدار داده است که از دستمال کاغذی در دوران قاعدگی استفاده نکنند. به گفته او، استفاده از چنین وسایلی در دوران قاعدگی می‌تواند منجر به عفونت و نازایی در طولانی مدت شود.

✓ به گزارش هلث لاین : محققان دریافتند که دستمال توالت ممکن است مواد شیمیایی مخربی به نام PFAS را به سیستم‌های فاضلاب منتشر کند. این مواد در محصولات کاغذی و همچنین کرم‌های زیبایی و مواد شوینده یافت می‌شوند. آن‌ها معتقدند که این ترکیبات ممکن است به بروز انواع مسائل سلامتی مانند سرطان، نازایی و بیماری کبد کمک کنند.

✓ به گفته میکی آگراوال، مؤسس کانادایی لباس زیر پریودی Thinx و شرکت توشی بیده، مردم باید به طور کلی مصرف دستمال توالت خود را کاهش دهند. استفاده از دستمال توالت می‌تواند به سلامتی فرد آسیب برساند و منجر به تجمع باکتری، تحریک، بواسیر، و عفونت‌هایی مانند عفونت‌های ادراری و باکتریال واژینوزیس شود.

خطرات دستمال کاغذی توالت برای خانم ها و آقایان و کودکان

خشک کردن ناحیه تناسلی بچه‌ها با دستمال کاغذی 
هم دختربچه‌ها و هم پسربچه‌ها به‌دلیل پوست حساسی که دارند، ‌نباید نواحی تناسلی آنها با دستمال کاغذی خشک شود. دختربچه‌ها، ترشحات واژینال هم ندارند و بنابراین، استفاده از دستمال کاغذی برای خشک کردن آن‌ها به‌هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. شما می‌توانید برای رعایت بهداشت بیشتر ناحیه تناسلی بچه‌ها، لباس زیر آن‌ها را شب به شب عوض کنید و لباس‌های زیر نخی و سفید برایشان بپوشانید.

استفاده از پد بهداشتی و دستمال کاغذی توسط بانوان
برخی از خانم‌ها در اثر استفاده از پدهای بهداشتی دچار خارش و التهاب پوست خارجی ناحیه تناسلی می‌شوند. توصیه ما به این گروه از خانم‌ها، ‌ استفاده از پدهای پنبه‌ای غیرمعطر و تعویض مارک پد خود در صورت حساسیت دادن به آن است. اگر هم فردی به هر دلیلی مجبور شد که از دستمال کاغذی تحت شرایط خاصی برای خشک‌کردن خود کمک بگیرد، بعد از بلند‌شدن، تنها قسمت‌های خارجی ناحیه تناسلی و کناره‌های پاهای خود را خشک کند. هر نوع دستمالی باید روی این قسمت‌های حساس، ‌ گذاشته و برداشته شود. کشیدن دستمال روی ناحیه تناسلی یا مخاط آن، باعث ایجاد تحریک و حساسیت می‌شود.

استفاده از کاغذ توالت توسط مردان
به گفته دانشمندان دانشگاه فلوریدا، کاغذ توالت ممکن است شامل مواد شیمیایی مضر به نام "مواد شیمیایی ماندگار" یا PFAs باشد که قبلاً به برخی از انواع سرطان و حتی کاهش تعداد اسپرم ارتباط داده شده‌اند.

جایگزین‌های دستمال‌کاغذی
برای خشک کردن ناحیه تناسلی، به جای دستمال‌های کاغذی آلرژن، می‌توان از چند جایگزین استفاده کرد.
1- استفاده از حوله‌های سفید و نخی در خانه است. شما می‌توانید خودتان را در منزل با این حوله‌ها خشک کنید و شب به شب آن‌ها را برای استفاده روز بعد، بشویید.
2- استفاده از حوله‌های یکبار مصرف، تنظیف یا گازهای استریلی است که به‌صورت بسته‌های بزرگ هم عرضه می‌شوند. شما می‌توانید این حوله‌ یا پارچه‌های استریل و نخی که هیچ ترکیب حساسیت‌زایی هم ندارند را به تکه‌های کوچک تقسیم کنید و آن‌ها را داخل یک نایلون بگذارید. سپس در منزل یا حتی خارج از منزل از آن‌ها برای خشک کردن خود استفاده کنید. به این ترتیب، شانس ابتلاء به پاپیلوماتوز یا اگزمای تماسی در ناحیه تناسلیتان را از بین خواهید برد.
3- برخی از خانم‌ها به‌دلیل استفاده از لباس‌های زیر پلاستیکی، توری یا نامناسب، مجبور به استفاده از دستمال کاغذی برای خشک کردن خود می‌شوند. در این صورت می‌توان با حذف این لباس‌ها و استفاده از لباس زیرهای نخی که جاذب رطوبت هستند و رطوبت آن‌ها هم به‌سرعت خشک می‌شود، استفاده از دستمال کاغذی را نادیده گرفت. به این ترتیب، می‌توانید به‌جای استفاده از دستمال کاغذی، حوله یا هر وسیله دیگری در خانه از لباس‌های زیر نخی و سفید کمک بگیرید و لباستان را روزی یک یا دو مرتبه عوض کنید.
4- برای خشک کردن ناحیه تناسلی بعد از شست وشوی ناحیه تنها قسمت‌های خارجی ناحیه تناسلی و کنار پا‌های خود را خشک کنید.
5- هر نوع دستمالی باید روی این قسمت‌های حساس، فقط گذاشته و برداشته شود. کشیدن دستمال روی ناحیه باعث ایجاد تحریک و حساسیت خواهد شد.

نکته پایانی 
به طور خلاصه، دستمال توالت حاوی هزاران ماده شیمیایی سمی است که بسیاری از مردم از آن بی‌خبرند اما باید از آن آگاه باشند.سموم شیمیایی اهمیتی به سطح اطلاعات عمومی شما نمی‌دهند، بیمارتان میکنند. دستمال کاغذی ابداً یک چیز لاکچری نیست! در استفاده از آن احتیاط و تعادل را رعایت کنید.

 

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...