اقدامات کوچک برای رسیدن به احساس خوشبختی

برای اغلب ما زمانی پیش آمده است که احساس کنیم در روالی تکراری گیر کرده‌ایم و بی‌حوصلگی و ملال گریبان‌گیرمان شده است؛ انگار کارهایمان را مکانیک‌وار انجام می‌دهیم و شاید یادمان نمی‌آید که آخرین بار، برای چه چیزی هیجان‌زده شده‌ایم. در واقع، روزمرگی می‌خواهد به ما یادآوری کند که به تغییر نیاز داریم. گاهی اوقات، ایجاد تغییرات مثبت کوچک در برنامه‌های روزانه کافی است تا بار دیگر شادی و خوشبختی را احساس کنیم. در ادامه مطلب، 5 راهکار کاربردی پیشنهاد کرده‌ایم تا بتوانید از روزمرگی نجات پیدا کنید و شادی را دوباره به زندگی‌تان راه دهید. حتما تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
کد خبر: ۱۲۵۶۱۲۵
|
۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۱ 27 August 2024
|
1072 بازدید

۱- سرگرمی‌های قدیمی را با رویکردی نو دوباره زنده کنید!

 

سرگرمی‌های قدیمی، شادی و اشتیاق ازدست‌رفته را به شما بازمی‌گرداند و احساس پیشرفت را در شما تقویت می‌کند؛ زیرا شما می‌توانید مسیری را که تا اینجا طی کرده‌اید، بررسی کنید و به میزان پیشرفت و تکامل علایقتان در گذر زمان بیندیشید. بازگشت به این فعالیت‌ها، خاطرات خوش گذشته را زنده می‌کند و می‌تواند الهام‌بخش شما باشد تا همان شادی‌ها را در قالب‌های جدید و به روشی جذاب‌تر تجربه کنید.

کارهایی را که قبلا در اوقات فراغتتان انجام می‌دادید، دوباره شروع کنید؛ اما این ‌بار، با رویکردی جدید و اندکی خلاقیت. به‌عنوان مثال، اگر در گذشته نقاشی می‌کشیدید، می‌توانید نقاشی به سبک جدید یا با ابزاری متفاوت را امتحان کنید. اگر ساز می‌زدید، سبک‌های جدید موسیقی را امتحان کنید یا قطعات پیچیده‌تر و مهیج‌تری را بنوازید. شاید هم به باغبانی علاقه‌مند بودید؛ می‌توانید نوع جدیدی از گیاهان را پرورش دهید یا باغچه‌ای با طراحی خاص بسازید.

۲- با آغوش باز از وقایع غیرمنتظره استقبال کنید

اگر در مواجهه با رخدادهای زندگی روزمره به‌اندازه کافی انعطاف‌پذیر باشید، می‌توانید از روزمرگی خلاص شوید و ماجراجویی را چاشنی زندگی خود کنید. تجربیات جدید به شما کمک می‌کند، در لحظه زندگی ‌کردن را بیاموزید و از آن لذت ببرید. حتی می‌توانید یک روز در ماه را به‌عنوان «روز سورپرایز» انتخاب کنید و از یکی از دوستان یا عزیزانتان بخواهید، فعالیت‌هایی را برای شما در آن روز تعیین کنند؛ بدون آنکه خودتان از آن‌ها اطلاع داشته باشید. سر زدن به رستورانی جدید، امتحان ‌کردن ورزش جدید یا گردش در بخشی از شهر که هرگز به آن سر نزده‌اید، می‌توانند بخشی از برنامه‌های شما برای روز سورپرایز باشند. عنصر غافل‌گیری مستقیما با ماجراجویی و کنجکاوی مرتبط است و می‌تواند ساده‌ترین فعالیت‌ها را به پدیده‌ای هیجان‌انگیز و تازه تبدیل کند.

حتی می‌توانید فهرستی از کارهایی را که تابه‌حال امتحان نکرده‌اید، تهیه کنید، نام هرکدام را روی برگه‌ای بنویسید و آن‌ها را در ظرفی بریزید؛ سپس، به‌صورت تصادفی، برگه‌ای را از ظرف بیرون بیاورید و فعالیت‌ نوشته‌شده در آن را امتحان کنید. سفر به مقاصد ازپیش‌تعیین‌نشده، بازدید از یک موزه، تجربه‌ کردن کاری که در حالت عادی هرگز آن را انجام نمی‌دهید و انجام کارهای غیرمنتظره‌ای از این دست، می‌تواند هیجان را به زندگی شما اضافه کند. علاوه‌بر تجربه هیجان و شادی، استقبال از وقایع غیرمنتظره باعث می‌شود به فرد منعطف‌تری تبدیل شوید و از خلال این ناشناخته‌ها، شادی را کشف کنید.

۳- یک مهارت جدید را صرفا برای سرگرم‌ شدن یاد بگیرید

اینکه مهارت جدیدی را صرفا برای سرگرمی یاد بگیرید، می‌تواند دوباره حس کنجکاوی و اشتیاق شما را برانگیزد. وقتی به‌جای نگرانی در مورد نتیجه نهایی، بر لذت ‌بردن از فرایند تمرکز کنید، شادی و خوشبختی بیشتری نیز خواهید داشت. همچنین، می‌توانید بدون استرس ناشی از کمال‌گرایی، چالش‌های جدیدی را امتحان کنید؛ مثلا با انجام فعالیت‌های چالش‌برانگیزی مانند عکاسی، قدرت مغزتان را تقویت کنید. به فعالیت‌هایی که همیشه دوست داشتید امتحان کنید، فکر کنید؛ خواه پختن شیرینی جدید باشد، خواه یادگیری برنامه‌نویسی. دوره‌های آنلاین، شرکت در کارگاه‌های محلی، یادگیری نقاشی، ساز زدن و… از جمله مواردی است که می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید؛ فقط باید مهارتی را انتخاب کنید که واقعا به آن علاقه دارید و انجام آن، شما را هیجان‌زده می‌کند. یادگیری فقط برای سرگرمی، باعث می‌شود حین یادگیری از شادی‌های کوچک لذت ببرید و زندگی شادتر و هیجان‌انگیزتری داشته باشید.

۴- علایق منفعلانه را به اقدامات فعالانه تبدیل کنید

برنامه‌ها و کتاب‌هایی که ما را مجذوب خود می‌کنند، در واقع، علاقه‌مندی‌ها و کنجکاوی‌های پنهان وجودمان را آشکار می‌سازند. وقتی این علاقه‌مندی‌ها را به زندگی واقعی منتقل کنیم، زندگی پربارتر و احساس رضایت عمیق‌تری خواهیم داشت.

به ژانرهایی که دوست دارید، فکر کنید و اجازه دهید آن‌ها شما را به‌سوی تجربیات جدید هدایت کنند. مثلا اگر به مستندهای طبیعت علاقه‌مندید، می‌توانید آخر هفته‌ها به پیاده‌روی بروید، از پارک‌های محلی دیدن کنید یا حتی به گروه‌های حفاظت از حیات وحش بپیوندید. اگر به سفر علاقه‌ دارید، می‌توانید از مکان‌های تاریخی اطراف دیدن کنید، در رویدادهای فرهنگی حضور داشته باشید یا غذاهای کشورهای مختلف را در رستوران‌های محلی امتحان کنید.

اگر طرف‌دار سریال‌های جنایی هستید، با حضور در اتاق فرار یا پیوستن به یک باشگاه کتاب معمایی، خود را به چالش بکشید و با افرادی مثل خودتان ارتباط برقرار کنید. اگر به هنر علاقه دارید و سریال‌های خلاقانه را دنبال می‌کنید، می‌توانید در کلاس سفالگری یا نقاشی حاضر شوید و آثار هنری دلخواهتان را خلق کنید. وقتی علاقه‌های منفعلانه‌ی خود را به فعالیت‌های عملی تبدیل کنید، نه‌تنها سرگرم می‌شوید، بلکه لایه‌های جدیدی از وجود خود را کشف خواهید کرد که پیش از این با آن‌ها آشنا نبودید.

۵- یک ماجراجویی کوچک را امتحان کنید

گاهی اوقات، فی‌البداهه عمل ‌کردن، همه آن چیزی است که برای فرار از روزمرگی به آن نیاز دارید. یک ماجراجویی کوچک و برنامه‌ریزی‌نشده را امتحان کنید. این ماجراجویی می‌تواند سفری یک‌روزه به شهر جدید، پیاده‌روی در مسیری ناشناخته یا کمپ‌ کردن در طبیعت باشد. برای ایجاد تنوع بیشتر، مسیرهای روزانه خود را تغییر دهید؛ مثلا راه دیگری را برای برگشت به خانه انتخاب کنید، به یک بازارچه محلی سر بزنید یا از کافه یا بوتیک جدیدی که در مسیرتان قرار دارد، دیدن کنید.

همچنین، می‌توانید با افرادی که در مسیرتان به آن‌ها برخورد می‌کنید، ارتباط برقرار کنید؛ تعاملات غیرمنتظره، گاه به تجربه‌هایی ماندگار منجر می‌شوند. از طریق تعامل با افرادی که با آن‌ها آشنایی ندارید یا هر روز با آن‌ها در ارتباط نیستید، به اطلاعات جدید و تجربیات نو دست می‌یابید. با استقبال از تجربیات جدید، می‌توانید پای انواع سرگرمی‌ها و اکتشافات غیرمنتظره را به زندگی خود باز کنید. یادتان باشد، کلید شادکامی در خارج ‌شدن از منطقه امن و پذیرش کارهای تازه و ناشناخته‌ است.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...