تابناک گزارش می دهد

استعفا و اعترافات مهم رئیس یگان جاسوسی 8200 اسرائیل؛ کتابی که کار دست فرمانده داد

فرمانده یگان جاسوسی اسرائیل موسوم به ۸۲۰۰ استعفای خود را اعلام کرده است. شرئیل آخرین مقام ارشد نظامی و امنیتی اسرائیل است که استعفای خود را به دلیل شکست‌های مربوط به حملات سال گذشته حماس به جنوب اسرائیل اعلام کرد.
کد خبر: ۱۲۵۹۲۶۳
|
۲۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۱ 12 September 2024
|
5762 بازدید

بین الملل تابناک: «یوسی شرئیل» فرمانده یگان جاسوسی موسوم به ۸۲۰۰ که پیشتر شک و تردیدهایی در خصوص زنده بودن وی بعد از حمله گسترده حزب الله لبنان وجود داشت قصد دارد استعفا دهد.

«یوسی شرئیل» مسئولیت نقش واحد نظارت نظامی در شکست های اطلاعاتی قبل از حمله حماس را بر عهده گرفت.

به گزارش گاردین، فرمانده آژانس نظارت نظامی اسرائیل، واحد 8200، استعفای خود را اعلام کرد و علناً مسئولیت شکست‌های حملات مرگبار حماس را در 7 اکتبر، پذیرفت.

شرئیل روز سه‌شنبه گفت که پس از تکمیل تحقیقات اولیه درباره نقش واحد 8200 در شکست‌های مربوط به حمله سال گذشته حماس، به مافوق خود از قصد خود برای کناره‌گیری اطلاع داده است.

وی در نامه ای نوشته است: «من به وظیفه ای که از خودم انتظار داشتم، آنطور که زیردستان و فرماندهانم از من انتظار داشتند و شهروندان کشوری که بسیار دوستش دارم از من انتظار داشتند، عمل نکردم.»

وی افزود: مسئولیت نقش 8200 در شکست اطلاعاتی و عملیاتی کاملاً بر عهده من است.

شرئیل آخرین مقام ارشد نظامی و امنیتی اسرائیل است که استعفای خود را به دلیل شکست‌های مربوط به حملات سال گذشته حماس به جنوب اسرائیل اعلام کرد.

پس از این حمله، واحد 8200 - و رهبری شرئیل در واحد نظامی که زمانی افتخارآمیز بود - به دلیل نقش آن در یکی از بزرگترین شکست های جامعه اطلاعاتی اسرائیل، مورد بررسی قرار گرفت.

هویت شرئیل به عنوان فرمانده واحد 8200 - که با آژانس امنیت ملی ایالات متحده یا GCHQ در بریتانیا قابل مقایسه است - قبلاً یک راز کاملاً محافظت شده در اسرائیل بود. با این حال، در ماه آوریل گاردین فاش کرد که چگونه او هویت خود را در فضای مجازی افشا کرده است.

نقص امنیتی مربوط به کتابی بود که شرئیل در سال 2021 با نام قلمی منتشر کرد. این کتاب که دیدگاهی رادیکال در مورد اینکه چگونه هوش مصنوعی می‌تواند اطلاعات و عملیات نظامی را متحول کند، بیان می‌کند، یک ردپای دیجیتالی را به یک حساب خصوصی گوگل که به نام شرئیل ایجاد شده بود، بر جای گذاشت.

این اشتباه باعث موجی از انتقاد و تمسخر شرئیل در رسانه‌های اسرائیلی شد و فشار بیشتری را بر رئیس اطلاعات سایبری وارد کرد.
از 7 اکتبر، این واحد بزرگ که در شاخه اطلاعاتی نیروهای نظامی اسرائیل (IDF) قرار دارد، نقش مهمی در حمله 11 ماهه اسرائیل به غزه ایفا کرده است که به گفته مقامات بهداشتی در این منطقه حداقل 41000 کشته برجای گذاشته است.
به نظر می رسد تحت رهبری شرئیل ، واحد 8200 چشم انداز بیان شده در کتاب او را پذیرفته است که در آن از سیستم های مبتنی بر هوش مصنوعی برای انجام وظایف پیچیده تر در میدان جنگ استفاده می شود.

در بخشی از کتاب، شرئیل مفاهیمی مانند «ماشین‌های هدف» مجهز به هوش مصنوعی را اعلام کرد، که توصیف‌های آن‌ها بسیار شبیه به سیستم‌های توصیه هدف است که ارتش اسرائیل در بمباران غزه بر آن‌ها تکیه کرده است.

شرئیل در نامه استعفای خود گفت که تحقیقات اولیه درباره نقش یگان 8200 در شکست حمله 7 اکتبر نشان داده است که افسران اطلاعاتی این یگان گزارش‌های مفصلی را درباره برنامه‌ها و آمادگی‌های حماس قبل از حمله جمع‌آوری و منتشر کرده‌اند.

او گفت که علیرغم این اطلاعات، این گزارش ها موفق نشدند فرضیات اطلاعاتی و نظامی اسرائیل در مورد نیات حماس را باطل کنند. او گفت که واحد 8200 اطلاعات مهمی درباره تاریخ حمله ارائه نکرده است.

اگرچه شرئیل مسئولیت شخصی شکست‌های یگان خود را پذیرفت، اما به شکست‌های گسترده‌تری در سراسر تشکیلات امنیتی و سیاسی اسرائیل اشاره کرد.

او نوشت: «در سال‌های قبل و ماه‌های قبل، و همچنین در خود 7 اکتبر، همه ما به‌عنوان یک سیستم سیاسی و عملیاتی نتوانستیم نقطه‌ها را به هم متصل کنیم تا تصویر کامل را ببینیم و برای رویارویی با تهدید آماده شویم.»

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟