تحلیل حقوقی رأی پرونده بیرانوند؛ محرومیت تعلیقی مطابق شرایط فعلی نیست

بالاخره کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال رأی یکی از مهم‌ترین و جنجالی‌ترین پرونده‌های چند سال اخیر فوتبال ایران را اعلام کرد که خود باعث جنجال تازه‌ای شد.
کد خبر: ۱۲۶۳۸۳۵
|
۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۱ 05 October 2024
|
1931 بازدید
|
۲

نظر یک حقوقدان ورزشی درباره رای بیرانوند؛ تعجب کردم، این محرومیت تعلیقی نمی شود!

به گزارش تابناک ورزشی، کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال امروز رأی مربوط به پرونده شکایت باشگاه پرسپولیس از علیرضا بیرانوند را صادر کرد که به موجب آن دروازه‌بان ملی‌پوش تراکتور با محرومیت «تعلیقی» ۴ ماهه مواجه شد. همچنین باشگاه تراکتور و بیرانوند به نحو تضامنی به پرداخت مبلغ حدود 20 میلیارد تومان غرامت به باشگاه پرسپولیس محکوم شدند.

پرونده‌ای که ماه‌ها اهالی فوتبال در انتظار تعیین تکلیف آن بودند، در شرایطی رأی آن از سوی کمیته وضعیت صادر شد که جنجال تازه‌ای به وجود آورد. در این مدت نسبتاً طولانی بارها شایعاتی مطرح شد مبنی بر اینکه فدراسیون فوتبال و کمیته وضعیت، تحت تأثیر فشارها و تهدیدات بیرونی هستند. گرچه این موضوع از سوی فدراسیون‌نشین‌ها تکذیب شد، اما رأی اعلام شده، ابهامات و شائبه‌های پیشین را از بین نبرد.

کمیته تعیین وضعیت، محرومیت تعلیقی علیرضا بیرانوند را به بند ۸ ماده ۱۸ آیین‌نامه نقل‌وانتقالات و تعیین وضعیت بازیکنان ارجاع داده است. بندی که در آن اشاره شده: «چنانچه بازیکن محروم، عضو مؤثر تیم ملی باشد و تیم ملی در مرحله نهایی مسابقات بین‌المللی شرکت کرده باشد در فاصله زمانی بین آخرین بازی فصل و اولین بازی فصل بعد، مانعی برای بازی کردن وی در تیم ملی وجود ندارد.» تحلیلی که می‌توان بر اساس این بند داشت، این است که اگر بیرانوند در پایان فصل بیست‌وسوم محروم می‌شد و تیم ملی در تعطیلات تابستانی لیگ در تورنمنت مهمی چون جام جهانی یا جام ملت‌ها حضور داشت، مشکلی برای همراهی تیم ملی نداشت، اما اکنون نه تعطیلات تابستانی لیگ است و نه تیم ملی در مرحله نهایی مسابقات بین‌المللی قرار دارد.

تحلیل حقوقی رأی پرونده بیرانوند؛ محرومیت تعلیقی مطابق شرایط فعلی نیست

رسول باختر کارشناس حقوقی ورزش نیز در این خصوص به خبرنگار تابناک گفت: «وقتی رأی را خواندم تعجب کردم. براساس رأی اعلامی، فسخ غیرموجه علیرضا بیرانوند برای کمیته وضعیت اثبات شده و این بازیکن باید ۴ ماه محروم شود.»

او افزود: «در بحث فسخ غیرموجه، محرومیت تعلیقی نداریم و برای تعلیق آن شرایط خیلی خاصی وجود دارد که در رأی به بند ۸ ماده ۱۸ استناد شده، اما بازهم مطابق با شرایط فعلی نیست و نباید محرومیت تعلیقی در نظر گرفته می‌شد. به نظرم چنین رأیی برای این است که دو طرف را راضی نگه دارند.»

رسول باختر درباره اینکه باشگاه پرسپولیس راضی نیست و واکنش تندی داشته، اظهار داشت: «باشگاه پرسپولیس این حق را دارد که شکایت خود را به کمیته استیناف ببرد و اگر نتیجه نگرفت پرونده را در دادگاه CAS مطرح کند.»

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۴
واقعن خودشون از این رای خنده شون نگرفته!!!! چند ماه همه رو سر کار گذاشتن آخرشم بی عدالتی و رای عجیب!!!!
naser
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۴
رای برای یک پرونده ساده و مشخص با ادله موجود و شفاف چرا باید ماهها طول بکشد!؟ این پرونده می توانست قبل از شروع لیگ به نتیجه برسد ولی با طولانی کردن دادرسی موجب ضرر تیم تراختور شدند فسخی که در فدراسیون به ثبت رسیده بود و باشگاه تراختور، قرارداد را بر اساس آن فسخ ثبت شده در فدراسیون منعقد کرده است. این حکم نباید موجب ضرر تیم تراختور شود. کاملا واضح است که برنامه ریزی عامدانه برای نفع بردن پرسپولیس و ضرر تراختور انجام شده است.
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟