دبیرکل جامعه هتلداران کیش: اشتباه بزرگ دولت قبل درباره مناطق آزاد را تکرار نکنید!

دبیرکل جامعه هتلداران کیش، انتقال مدیریت مناطق آزاد به زیرنظر وزارت اقتصاد را اقدامی اشتباه در دولت قبلی برشمرد که این مناطق را ضعیف تر از همیشه کرده است.
کد خبر: ۱۲۶۴۰۱۱
|
۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۵ 09 October 2024
|
2523 بازدید
|
۷

دبیرکل جامعه هتلداران کیش: مناطق آزاد را به ریاست جمهوری برگردانید

مهرداد تاوتلی، دبیرکل جامعه هتلداران کیش در گفت و گو با خبرنگار تابناک، درباره عملکرد مناطق آزاد در کشور، به فقدان برنامه ای مشخص برای تعریف درست این سازمان، و  معرفی آن به سرمایه گذاران و شهروندان اشاره و بر ضرورت بازگشت مدیریت این مناطق به زیرنظر ریاست جمهوری تاکید کرد.
کارویژه مناطق آزاد چیست؟
تاوتلی توضیح داد:  مناطق آزاد اقتصادی، تجاری و گردشگری به منظور کاهش بروکراسی و قوانین سختگیرانه ایجاد می‌شوند تا بتوانند به عنوان محرک‌های اقتصادی عمل کنند تا مثلا روابط دو کشور همسایه را تقویت کنند.
وی افزود: این مناطق معمولاً در مناطق مرزی که از پایتخت و منابع آن محروم هستند، واقع می شوند تا به اشتغال‌زایی و درآمدزایی در این مناطق نیز کمک کنند.
این کارشناس امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی معتقد است که  مناطق آزاد تجاری  و گردشگری در دنیا به منظور حذف واسطه‌ها و همراه با یک سری معافیت‌ها شکل گرفته‌اند تا با حذف روند اداری زائد و بروکراسی‌های رایج،  زمینه تعاملات اقتصادی ویژه تر را فراهم کنند.
وی بیان این که در ایران، اولین منطقه آزاد، جزیره کیش بود که در سال ۶۲ مصوبه قانونی  گرفت و به عنوان یک منطقه آزاد اقتصادی و گردشگری شناخته شد، گفت: پس از آن نیز، منطقه آزاد قشم و دیگر مناطق آزاد تأسیس شدند.
 
تعداد بازدید : 60
اشتباهی در یک انتقال
این فعال حوزه گردشگری و توریسم با یادآوری این که پیش از این، مناطق آزاد مستقیما زیر نظر ریاست جمهوری کار می کرد، گفت: در آن دوره این سازمان، به نسبت شرایط، امکان کار و عملیات بیشتری داشت. اما متأسفانه، در سال‌های اخیر، با ضعیف شدن کلیت عملکرد این مناطق، انتقال مدیریت به زیر مجموعه وزارت اقتصاد نیز بر دامنه مشکلات افزود .
تاوتلی با تاکید بر این که امروز ، فعالیت‌های اقتصادی و تجاری در این مناطق عملا دچار مشکل شده است، گفت: بردن مدیریت این مناطق به زیر نظر وزارت امور اقتصاد و دارایی، پارادوکس جدی و در برابر فلسفه تشکیل این مناطق آزاد است که در دوره گذشته انجام گرفت.
وی افزود: مناطق آزاد که برای معافیت‌های مالیاتی و برنامه هایی از این دست شکل گرفته بود مجدد به زیر مجموعه وزارت اقتصاد برگشته که در واقع با تلفیق کار دو نهاد متناقض با یکدیگر رو به رو هستیم.
دبیر کل جامعه هتلداران کیش تاکید کرد: در جزیره کیش، قوانین سختگیرانه‌ای هم از طرف مناطق آزاد و هم از طرف مدیریت سرزمین اصلی اعمال و اجرا می‌شود که به رونق اقتصادی آسیب زده است. 
وی افزود: مثلا امروز  همانند سایر نقاط کشور، واردات خودرو  به جزیره کیش هم با محدودیت‌های زیادی مواجه است و این موضوع باعث کاهش کیفیت خدمات و ناوگان حمل و نقل شده است.
 
دبیرکل جامعه هتلداران کیش: مناطق آزاد را به ریاست جمهوری برگردانید
مناطق ازاد ضعیف‌تر شدند
وی که معتقد است جزیره کیش و دیگر جزایر می‌توانند به عنوان دروازه‌های خروج ارز از کشور عمل کنند، گفت: اما در همین جزیره کیش _که بنده سالیان سال فعالیت‌های حوزه گردشگری و توریسم در آن داشتم_ متاسفانه این انتقال مدیریت، باعث ضعیف‌تر شدن بخش های متعدد، از جمله سیستم حمل و نقل  شده است‌؛ به نحوی که هتل های ما مینی  بوس درست و حسابی برای جابجایی ها ندارند.
تاوتلی  اعمال ضوابط سرزمین اصلی در منطقه آزاد کیش را، عامل از بین رفتن انگیزه های سرمایه گذاری و حتی خرید عادی گردشگران دانست و گفت:  برای بهبود وضعیت، پیشنهاد می‌شود که قوانین مناطق آزاد به حالت اولیه خود برگردد و سازمانی مستقل زیر نظر ریاست جمهوری برای پیاده‌سازی این قوانین تشکیل شود. 
وی تاکید کرد: بازگشت به شرایط قبل ضرورت دارد و گرنه این سازمان، هر روز، بیشتر از قبل در معرض افت عملکرد خواهد بود.
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۸
عجب فرمایشی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۸
دولت قبل کار درست هم انجام داده؟
با همه کارشناسان و اهل فن در هر زمینه ای صحبت میکنی از دولت قبل می نالن!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۸
حالا میخواسته یه چی بگه ولی نتونسته بگه:
1- منطقه آزاد یعنی آزاد از قوانین داخلی شما وقتی برای مصرف شخصی کیش وندها نمی تونی خودرو وارد کنی پس یعنی در کوچکترین قوانین هم هنوز وابسته به سرزمین اصلی هستی. (البته بماند که نفهمیدیم مثلا قشم که بزرگ هست ، زمین خالی هم داره ، سرمایه گذار هم که هست پس وقتی مشکل خودرو داشته چرا تا الان یکی پیدا نشده بره نمایندگی مونتاژ از خودروساز چینی بگیره همونجا مونتاژ کنه ، هم خودش استفاده کنه هم صادر کنه)

2- اصل اساسی بعدی هم ازش حذف شده: منطقه آزاد یعنی جایی که تقریبا مالیات صفره ، این در حالیه که چند ساله بخشودگی مالیاتی از کل مناطق برداشته شده.

3- منطقه آزاد که توریستی هم میشه ، یه جایی هست که امکانات زیاد داره و شما میری برای عشقو حال.... حال اینکه وقتی مثلا میری کیش ، هزینه ها (تقریبا کلیه هزینه ها) با استانبول برابری می کنه و از نظر کیفی به مراتب پایین تره (قشم که دیگه نگم برات)



خلاصه اینکه یا کلا جمع کنید این منطقه های آزاد رو یا درست اجرا کنید.
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۸
سلام تابی جون
خدا وکیلی دو دوران کوتاه رئیسی ، مناطق آزاد مخصوصا" کیش رو از بین بردند .
رفتن به ارمنستان ، آذربایجان و ترکیه هزینه اش به مراتب کمتر از کیش است .
رضا اهوازی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۸
چه عجب،یکی جرات کرد در مورد عملکرد دولت قبل حرفی بزنه
بانو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۸
خداییش دولت پزشکیان چند تا از اشتباهات دولت قبل رو نباید تکرار و یا جبران کنه ؟چند تاااا؟!!!
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۸
چرا کاری نمیکنید در کیش کنسرت ها برگزار شود ومردم نرند ترکیه تا ترکیه ورشکست شه وقتی مدیریت نیست میشه همین از انور میگیم منطقه ازاد ولی باز از نظر قوانین میشه جز سرزمین مادری
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟