تفاوت پارکت و لمینت چیست؟

کد خبر: ۱۲۶۴۶۵۴
|
۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۱ 09 October 2024
|
319 بازدید

تفاوت پارکت و لمینت چیست؟

آیا می‌دانید تفاوت کفپوش لمینت و پارکت چیست؟ تفاوت پارکت و لمینت از بحث‌های داغ سال‌های اخیر است؛ چرا که هر دو کفپوش ظاهر جذابی به محیط می‌بخشند و طرفداران بسیاری دارند؛ اما تفاوت بسیاری دارند. انتخاب کفپوش اشتباه باعث ایجاد اختلال در کلیه بخش‌های دکوراسیون داخلی و حتی نحوه نورپردازی می‌شود. پس افراد در ابتدا باید تفاوت پارکت و لمینت را بدانند تا انتخاب هوشمندانه‌تری داشته باشند.

آشنایی با پارکت و لمینت

پیش از پرداختن به تفاوت پارکت و لمینت در ابتدا بهتر است با این دو کفپوش آشنا شویم. پارکت نوعی کفپوش چوبی است که با استفاده از بلوک‌ها یا الوارهای چوبی کوچک ساخته می‌شود. این قطعات در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و الگوهای هندسی مختلفی می‌سازند. قدمت پارکت‌های چوبی به قرن هفدهم می‌رسد. حتی در کاخ ورسای فرانسه نیز از این کفپوش‌ها استفاده شده است. پارکت‌ها نیز مثل سقف کاذب تنوع بالایی در طرح و رنگ دارند.

جنس کفپوش لمینت از HDF یا همان مصنوعات و ضایعات چوبی است. هرچه چگالی این مصنوعات بیشتر باشد، کیفیت لمینت نیز بالاتر می‌رود. روی HDF را با لایه‌ای از کاغذ دکوراتیو می‌پوشانند و در نهایت یک پوشش مقاوم روی آن قرار می‌دهند. این پوشش‌ها در برابر ضربه و سایش مقاوم هستند و برخی از آن‌ها خاصیت ضد‌آبی دارند.

تفاوت ظاهری پارکت و لمینت

تفاوت پارکت و لمینت چیست؟

اگرچه تفاوت ظاهری پارکت و لمینت چندان آشکار نیست؛ اما پارکت به دلیل ساخته شدن از چوب طبیعی، جذابیت بیشتری دارد و حس آرامش و انرژی مثبت را در محیط برقرار می‌کند. کفپوش‌های لمینت از چند لایه تشکیل می‌شوند و فقط طرح چوب دارند؛ در نتیجه از لحاظ زیبایی به پای پارکت نمی‌رسند. پارکت‌ها لوکس‌تر از لمینت‌ها هستند؛ اما هر دو تنوع بالایی در طرح و رنگ دارند. حتی می‌توان ادعا کرد که تنوع لمینت‌ها از پارک‌های چوبی بیشتر است. هر طرح چوبی که بخواهید روی لمینت اجرا می‌شود.

تفاوت پارکت و لمینت در ماندگاری

حالا که با تفاوت پارکت و لمینت از دید ظاهر آن‌ها آشنا شده‌اید، نوبت به بررسی کیفیت و میزان ماندگاری هر یک از این کفپوش‌ها رسیده است. پارکت‌های چوبی نسبت به رطوبت حساس هستند و به‌مرور زمان برآمده می‌شوند؛ اما لمینت‌ها که طرح چوب هستند، مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارند و برای استفاده در محیط‌هایی همچون آشپزخانه نیز مناسب‌اند. پارکت‌های چوبی در برابر اجسام تیز و ضربه‌های شدید، مقاومت بالایی ندارند؛ اما از آنجا که لمینت‌ها چند‌لایه هستند، در مواجه با ضربه مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند.

با این تفاسیر، شاید تصور کنید که میزان ماندگاری و طول عمر لمینت بیشتر از پارکت باشد؛ اما باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید. عمر مفید پارکت‌های چوبی بین 40 تا 80 سال است. در حالی که کفپوش‌های لمینت در بهترین حالت بین 10 تا 25 سال عمر می‌کنند. البته باید در نگهداری پارکت چوبی وسواس بیشتری به‌خرج دهید.

تفاوت قیمت پارکت و لمینت

درست است که پارکت چوبی ظاهر زیباتر و ماندگاری بیشتری از کفپوش لمینت دارد؛ اما تفاوت قیمت پارکت با کفپوش لمینت نیز قابل‌توجه است. پارکت‌ها از چوب طبیعی تولید می‌شوند و محصولات بسیار لوکسی هستند. نه فقط قیمت پارکت چندین برابر قیمت لمینت است؛ حتی برای نصب پارکت چوبی نیز باید هزینه بیشتری بپردازید.

تفاوت قیمت پارکت و لمینت باعث شده است که در بسیاری از پروژه‌ها، پارکت‌ها جای خود را به کفپوش‌های لمینت بدهند؛ چرا که قیمت لمینت کف خانه و مکان‌های اداری بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از قیمت پارکت چوبی است. افرادی که بودجه محدودی دارند، اغلب به سراغ کفپوش لمینت می‌روند.

نحوه نصب پارکت چوبی و کفپوش لمینت

تفاوت پارکت و لمینت چیست؟

نصب پارکت چوبی تا حدودی شبیه به نصب دیوارپوش پی وی سی است. در ابتدا تایل‌ها یا الوارها را با چسب به یکدیگر می‌چسبانند. پس از خشک شدن چسب، سطح پارکت را ساب می‌زنند. سپس یک لایه لاک روی سطح کار اجرا می‌کنند. حداقل یک روز طول می‌کشد تا پارکت چوبی آماده شود؛ اما نصب کفپوش لمینت بسیار ساده است. تایل‌های لمینت داخل یکدیگر قفل می‌شوند و نیازی به چسب ندارند.

همچنین اگر تایل‌های لمینت به هر دلیلی آسیب ببینند، به‌راحتی تعویض می‌شوند. حتی امکان جابه‌جایی تایل‌ها و نصب آن‌ها در محل دیگر نیز وجود دارد؛ اما پارکت چوبی قابل جابه‌جایی نیست. اگر بخشی از پارکت نیز آسیب ببیند باید کاملا تعویض شود. تفاوت پارکت و لمینت در نصب، باعث شده است که بسیاری افراد، کفپوش‌های لمینت را به پارکت‌های چوبی ترجیح دهند.

تفاوت در نحوه تمیز کردن لمینت و پارکت

تفاوت پارکت و لمینت چیست؟

یک تفاوت پارکت و لمینت در نحوه تمیز کردن آن‌ها است. لکه‌ها و کثیفی‌های روی کفپوش‌های لمینت با استفاده از پارچه مرطوب تمیز می‌شوند. البته ممکن است به‌مرور زمان شفافیت خود را از دست بدهند؛ اما این مشکل نیز با کمی واکس و پولیش برطرف خواهد شد.

هنگام تمیز کردن پارکت چوبی باید دقت بیشتری به‌خرج دهید. اگر برای پاک کردن لکه‌ها از دستمال نم‌دار استفاده می‌کنید، حتما سطح پارکت را با یک دستمال دیگر خشک کنید؛ چرا که رطوبت بالا باعث ورم کردن چوب می‌شود. مایع‌های پاک‌کننده مخصوص پارکت چوبی در فروشگاه‌ها موجود هستند. برای افزایش طول عمر پارکت می‌توانید از این محصولات استفاده کنید.

پارکت بهتره یا لمینت؟ پیشنهاد آذران کدام است؟

در مجموع می‌توان گفت که پارکت ظاهر زیباتر و طول عمر بیشتری از کفپوش لمینت دارد؛ اما لمینت از لحاظ قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تر است و به‌راحتی نصب می‌شود. پارکت‌ها سازگار با محیط زیست هستند و در طبیعت تجزیه می‌شوند. در مقابل، مواد تشکیل‌دهنده کفپوش لمینت در طبیعت باقی می‌مانند. حالا به نظرتان پارکت بهتر است یا لمینت؟ شما می‌توانید با تکیه بر اطلاعات و توجه به نیاز و بودجه خود، مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید. شرکت آذران در دپارتمان کوبوآ انواع پارکت را با بهترین کیفیت تولید و اجرا می‌کند.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/ 

 

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟