رئیس جمهور: وحدت تنها راه مقابله با خشونت است

رئیس‌جمهور با بیان اینکه وحدت در جوامع بین‌المللی راهی برای مقابله با خشونت است، گفت: تفرقه میان مسلمانان تنها به نفع دشمنان است و باید با همدلی به مقابله با آن پرداخت.
کد خبر: ۱۲۶۴۸۶۰
|
۲۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۷ 11 October 2024
|
363 بازدید

به گزارش تابناک به نقل از فارس، مسعود پزشکیان، رئیس جمهور در همایش بین‌المللی با عنوان «ارتباط متقابل عصرها و تمدن‌ها» با بیان اینکه روابط ایران و ترکمنستان همواره دوستانه و سازنده بوده و بر پایه منافع متقابل شکل گرفته است، گفت: میراث فرهنگی مشترک ایران و ترکمنستان، بستر صلح و توسعه پایدار است.وی تصریح کرد: نقش‌های مهمی از تاریخ، ادبیات و فرهنگ مردم ایران با مردم حوزه تمدنی آسیای مرکزی از پیوستگی بالایی برخوردار است و به‌سان نوری است که از یک منشور تابیده و جهان پیرامون ما را غرق در شکوه و وسعت گیرای خود ساخته است.

رئیس‌جمهور بیان کرد: قوام و پایداری دوستانه میان ملت‌ها وامدار فعالیت‌ها و دغدغه‌های عالمان و شاعران اخلاق و معنویت است. تبادل اندیشه و تعاملات فرهنگی میان گروه‌های انسانی خارج از اراده دولت‌ها شکل گرفته است و مرز و حصار نمی‌شناسد.وی عنوان کرد: اقوام ایران و آسیای مرکزی از آبشخورهای فرهنگی یکسان سیراب شده‌اند و پیوستگی تمدنی عمیقی دارند.رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: گسترش اسلام از طریق تبادل فرهنگی بین ایران و آسیای مرکزی به تقویت این غنای تمدنی کمک کرده است.

پزشکیان اظهار کرد: دیوان اشعار و آثار به‌جای مانده از مختومقلی، گویای دریایی از مضامین اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است.وی ادامه داد: بسیاری از گویش‌های زبانی ما مدیون تلاش وافر شاعران بزرگی همچون مختوم‌قلی فراغی است.

رئیس‌جمهور مطرح کرد: زبان فارسی همان‌گونه که مدیون فردوسی است، زبان و ادب ترکمن نیز مدیون مختومقلی فراغی است. توجه به معنویت، اخلاق، عدالت و آزادی در کنار فهم درست نسبت به مفاهیم اسلامی و اهل بیت طهارت، تجلی بخش اندیشه این عارف بزرگ است. پزشکیان گفت: یکی از موضوعاتی که تمایل دارم در خصوص آن سخن بگویم وجود دسیسه‌های پنهان برای واگرایی و ایجاد دشمنی میان مذاهب اسلامی است موضوعی که لازم است مد نظر همه جامعه اسلامی قرار گیرد.

وی افزود: بخش‌های مهمی از جهان اسلام در معرض تهدید افراط و رشد گروه‌هایی است که فلسفه وجودی خود را در تزریق افتراق و جدایی جامعه اسلامی می‌بینند.رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: وقتی بزرگانی مانند مختوم قلی صحبت از همگرایی و اتحاد جوامع اسلامی می‌کنند به خوبی از زوایای تاریک و مصائب جدایی آگاه هستند.پزشکیان اظهار کرد: آیه «واعتصموا بحبل اللـه جمیعا ولا تفرقوا» بهترین و مؤثرترین راه برای جلوگیری از هرگونه نفاق و ایجاد کننده وحدت به معنای حقیقی آن در دنیای پرتلاطم کنونی است.وی ادامه داد: نگاه به وحدت و ایجاد وفاق فقط مختص به جوامع اسلامی نیست بلکه صحبت از صلح و تعمیق برادری و پی‌ریزی گفتمان وفاق نیاز امروز جامعه بین‌المللی است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه وحدت اسلامی نیرویی برای مقابله با تهدیدات و جلوگیری از نفاق است، گفت: تفرقه میان مسلمانان تنها به نفع دشمنان است و باید با همدلی به مقابله با آن پرداخت.پزشکیان گفت: آموزه‌های اسلامی همواره بر اهمیت اتحاد و اجتناب از افتراق تأکید دارند. با پایبندی به اصول اسلام، به جامعه‌ای مبتنی بر برادری و تفاهم خواهیم رسید.وی با تأکید بر اینکه دوری از معنویت سال‌هاست که روزگار ما را با چالش‌ مواجه کرده‌ است، تصریح کرد:‌ امیدوارم با تقویت و توسعه همکاری‌های فرهنگی و برگزاری مراسم‌های مشابه گام مهمی در معرفی شایسته مفاخر و گنجینه‌های ادبی برداریم.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟