پزشکیان جور وزیر را کشید

رؤسای جمهور ادوار مختلف کشور به بهانه آغاز سال تحصیلی در سال‌های گذشته نیز به دانشگاه‌ها رفته بودند. وجه تمایز حضور پزشکیان اما با رؤسای جمهور دولت‌های قبل این بود که پزشکیان مراسم سال تحصیلی دانشگاه‌ها را با حضور خود دانشجویان آغاز کرد.
کد خبر: ۱۲۶۵۲۲۵
|
۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۰ 13 October 2024
|
2749 بازدید
|
۴

به گزارش تابناک به نقل از فرهیختگان: روز گذشته و در جریان برگزاری آیین آغاز سال تحصیلی، مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشور در دانشگاه تهران حضور یافت. رؤسای جمهور ادوار مختلف کشور به بهانه آغاز سال تحصیلی در سال‌های گذشته نیز به دانشگاه‌ها رفته بودند. وجه تمایز حضور پزشکیان اما با رؤسای جمهور دولت‌های قبل این بود که پزشکیان مراسم سال تحصیلی دانشگاه‌ها را با حضور خود دانشجویان آغاز کرد. هرچند در این مراسم تریبون در اختیار تشکل‌ها قرار نگرفته بود و دانشجویان انتظار داشتند به رسم شانزدهم آذر هرسال، در مقابل رئیس‌جمهور سخنرانی کنند، اما درنهایت پزشکیان برای تحقق شعار وفاق، چند دقیقه‌ای تریبون را در اختیار نماینده تشکل‌ها قرار داد. وفاق ملی، شعار دولت چهاردهم در چند روز اخیر هم در سطح سیاسیون و هم در سطح مردم، مصداقی شده است. 

   آغاز شعار وفاق و عکس یادگاری با جبهه پایداری

شعار دولت چهاردهم، وفاق ملی است. چند ماهی است که از آغاز به کار دولت می‌گذرد و رئیس‌جمهور دقیقا در راستای تحقق شعار دولتش، در مجامع و میان گروه‌های مختلف حضور پیدا کرده است. هفدهم مهرماه تصویر جمعی از اعضای شورای مرکزی جبهه پایداری در دیدار با پزشکیان منتشر شد. تشریح شعار وفاق، عمل به آن و الزاماتش یکی از موضوعات مطرح‌شده در جمع اعضای شورای مرکزی جبهه پایداری بود. پزشکیان در این دیدار گفته بود: «هدف و تلاش ما این است که با رفتار و عملکرد صحیح و اصولی با مردم، آن بخش از جامعه را که دچار دلخوری و گلایه‌مندی‌هایی شده‌اند، به سمت خود بیاوریم نه اینکه فاصله آنها را با نظام و حاکمیت روزبه‌روز بیشتر کنیم.»

برگزاری این جلسه اما توسط رئیس‌جمهور در راستای شعار وفاق ملی دولت در سطح سیاستمداران بود. برگزاری جلسه با حزب سیاسی رقیب توسط دولت رئیس‌جمهور فقید نیز برگزار شده بود. اما به‌هرحال تکرار این جلسات و به گفته کارشناسان سیاسی برگزاری چنین جلساتی اتفاق مثبتی است. قطعا اولین اثر برگزاری این جلسه، کمرنگ کردن اختلاف‌ها میان گروه‌ها و سلایق سیاسی است. علاوه‌براین نیز این پیام را به افکار عمومی منتقل می‌کند که احزاب با وجود اختلاف نظر با یکدیگر، در‌مورد موضوعات و مسائل مختلف کشور با هم ‌تبادل نظر دارند. البته این جلسه پیام اصلی‌تری نیز داشت و آن این بود که دیگر کارزار رقابت‌های انتخاباتی به پایان رسیده و اکنون دیگر احزاب و سلایق مختلف سیاسی به دور از تسویه‌حساب‌های سیاسی باید به دنبال حل مشکلات و مسائل مردم باشند و در این راستا اگر لازم باشد باید دور یک میز هم بنشینند. 

   رئیس‌جمهور: با نام رهبری برخلاف سیاست‌های ایشان عمل می‌کنند

البته عمل به شعار دولت، جنبه‌های دیگری نیز دارد و تنها به نشست‌های سیاسی میان احزاب رقیب خلاصه نمی‌شود. در راستای اجرا و وفای به شعار وفاق، روز گذشته رئیس‌جمهور در راستای آیین بازگشایی و سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها، در دانشگاه تهران حاضر شد. حضور رؤسای جمهور کشور، همزمان با آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها، یک رسم متداول است اما این رسم امسال با تغییراتی اجرا شد. مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها با حضور رؤسای جمهور معمولا بدون حضور دانشجوها برگزار می‌شد و در 16 آذر یعنی روز دانشجو، تریبون در اختیار نمایندگان تشکل‌های مختلف دانشجویی قرار می‌گرفت. امسال اما مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه با حضور دانشجویان برگزار شد و پزشکیان ترجیح داده بود مخاطبان بخشی از سخنانش یعنی دانشجویان نیز در جمع حاضر باشند. 

رئیس‌جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه تهران به موضوعات مختلفی اشاره کرد اما اصلی‌ترین سخنانش متوجه بهبود و ترمیم رابطه دانشگاه و جامعه بود. پزشکیان در سخنانش بارها تاکید کرد آنچه در دانشگاه آموزش داده می‌شود باید در دل جامعه نیز اجرا شود و دقیقا جامعه امروز به این اجرایی شدن‌ مسائل تئوریک نیازمند است. 

پزشکیان در جمع دانشجویان نیز از وفاق گفت و مجددا تاکید کرد مبانی وفاق مدنظر وی در این روزها، قرآن کریم است. او همچنین به درآمدزایی دولت نیز اشاره کرد: «یکی از عزیزان گفتند که دانشگاه منابع کم دارد. در خارج منابع دانشگاه‌ها را دولت می‌دهد یا دانشگاه خودش درآمد دارد؟ هر دو مورد است. ولی بیشتر خودش درآمد دارد. ما اگر بخواهیم مشکلات‌مان را حل کنیم، باید استادان دانشگاه به ما کمک کنند تا مشکلات جامعه حل شود؛ قرارداد ببندند و کاری کنند که گره باز شود. هر استاد دانشگاهی می‌تواند گره‌ای را باز کند؛ اعم از اقتصاد، کشاورزی، صنعت، فرهنگ، جامعه‌شناسی و... . ما در جامعه مشکل داریم. ببینیم اگر یک استاد داریم که می‌تواند مشکل ما را در این سیستم اداری حل کند خب با او قرارداد ببندیم تا مشکل ما را حل کند.» 

رئیس‌جمهور این‌بار نیز ترجیح داد تا در میان دانشجویان صریح باشد و در انتقاد به بعضی رفتارهایی که با نام رهبر انقلاب به نمایش گذاشته می‌شود، گفت: «ما می‌خواهیم مملکت‌مان به جایی برسد که رهبر معظم انقلاب در چشم‌انداز مشخص کردند. متاسفانه به اسم رهبری کارهایی انجام می‌دهند که ضد آن سیاست‌ها و چشم‌انداز است و همه را به اسم رهبری تمام می‌کنند. رهبری عزت و سربلندی مملکت را می‌خواهند.»

   رئیس‌جمهور: اساسا ایستادن در مقابل حرف درست یک ظلم بزرگ است

پزشکیان البته امکان ایجاد انقلاب توسط چهره‌هایی مانند خودش را نیز به دانشجویان گوشزد کرد: «دل‌مان می‌خواهد بهترین کلاس و بهترین روش آموزشی و بهترین روش ارزیابی را داشته باشیم. اکنون به دنبال آن هستیم. شما نیروهای بزرگی هستید. داشتند من را حذف می‌کردند. من‌ها را دارند حذف می‌کنند در‌حالی‌که هر کدام از این من‌ها می‌توانند انقلابی در کشور ایجاد کنند.»

وی درباره این موضوع که حرف درست و منطقی را باید پذیرفت و از دعوا بین جناح‌ها خودداری کرد نیز گفت: «وجود فاصله در سطح و کیفیت زندگی ما با کشورهای دیگر برای بنده به‌هیچ‌وجه قابل تحمل و قبول نیست. بنده نسبت به این مسئله تعصب دارم که لیاقت مردم ما بسیار بالاست و نباید در هیچ زمینه‌ای از دیگران عقب‌تر و کمتر باشیم. دلیل اینکه بر وفاق تأکید می‌کنم نیز همین است که با دعوا نمی‌شود به این هدف رسید. گر کسی حرف درست و مستندی ارائه کند باید در برابر او سر فرود آورد و اساسا تقوا یعنی همین. اتفاقا جهنم جای کسانی است که حرف مستند و صحیح را نمی‌پذیرند و بزرگ‌ترین ظلم همین ایستادن در مقابل حرف درست است. اساسا ایستادن در مقابل حرف درست یک ظلم بزرگ است. امروز در دنیا برای حل مشکلات جوامع بشری راه‌هایی یافته و الگوهایی ارائه کرده‌اند و ما باید مناسب‌ترین الگو و روش را برای حل مشکلات‌مان، متناسب با مشکلات و شرایط خود انتخاب کنیم.»

   در پاسخ به اعتراض تریبون در اختیار دانشجویان قرار گرفت

حضور روز گذشته پزشکیان اما حاشیه نیز داشت. در جریان حضور رئیس‌جمهور، دانشجویان دانشگاه تهران سعی داشتند صدایشان را به رئیس‌جمهور برسانند و در حضور او نکاتی را مطرح کنند. «دانشجو که شلوغ نمی‌کند»؛ این اولین واکنش پزشکیان به شلوغ‌کاری دانشجویان بود. در دقایق ابتدایی وقتی که پزشکیان برای سخنرانی پشت جایگاه رفته بود، دانشجویان نسبت به نداشتن نماینده و سخنرانی مقابل رئیس‌جمهور، معترض شده بودند. 

پزشکیان وقتی که جو میان دانشجویان را دیده، از آنها خواسته بود یک نماینده برای سخنرانی انتخاب کنند. در آخر یکی از دانشجویان پشت تریبون رفت و خطاب به رئیس‌جمهور گفت: «از دانشگاه سیاسی صیانت کنید.» در آخر نیز از رئیس‌جمهور خواست تا پس از پایان مراسم، چند دقیقه‌ای را در میان دانشجویان حاضر شود و برای مراسم 16 آذر، وعده خواست تا رئیس‌جمهور صدای تشکل‌های دانشجویی را بشنود. 

   صدای دانشجویان شنیده شد

حضور رئیس‌جمهور در میان دانشجویان در مراسم آیین آغاز سال تحصیلی، در جریان اجرای دیگر ابعاد وفاق بود و نشان داد که وفاق از منظر رئیس‌جمهور تنها یک شعار نیست، بلکه یک ایده سیاسی در تعامل و برخورد میان سیاسیون و صد‌البته میان مردم است. جنبه مثبت حضور روز گذشته پزشکیان در میان دانشجویان، فرصت تریبون دادن به نماینده دانشجویان بود. اگرچه که در مراسم دیروز، زمانی برای سخنرانی نمایندگان تشکل‌ها درنظر گرفته نشده بود اما پزشکیان از فرصت حضورش میان دانشجویان به سادگی نگذشت و با دراختیار گذاشتن تریبون به نماینده دانشجویان، این پیام را رساند که حتی اگر زمانی برای شنیدن حرف‌هایتان نیست اما صدایتان توسط رئیس دولت شنیده می‌شود. ارائه این تصویر برای قشر جوان و دانشجویی که منتقد است و حتی در برخی مواقع نیز امکان دارد نسبت به بعضی از مسائل کشور خشمگین باشد، اثر وضعی مثبتی در پی خواهد داشت؛ زیرا اول اینکه این تصویر را ترسیم خواهد که قشر جوان و علی‌الخصوص دانشجو امکان مطرح کردن سخنان خود را دارد و حتی اگر خشمی هم وجود داشته باشد، رئیس‌جمهور با سعه‌صدر انتقادات منطقی را خواهد شنید. دوم اینکه قرار است ایده سیاسی وفاق مدنظر رئیس‌جمهور در تمام ابعاد و سطوح درحال اجرا باشد. 

هرچند فرصت سخنرانی نماینده دانشجویان دانشگاه تهران‌ کم بود و سخنان او عمدتا در رابطه با شنیدن صدای دانشجو بود، اما تصمیم رئیس‌جمهور برای شنیدن صدای دانشجویان قابل تقدیر است و این امر نشان ‌داد هدف رئیس‌جمهور صرف حضور و سخنرانی به مناسبت مراسم آغاز سال تحصیلی نبود، بلکه تعامل و فرصت گفت‌وگو با دانشجویان بهانه این حضور بود. 

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
صدای ملت سالهااااست که شنیده نمی شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
احسنت بر رییس جمهور محترم، واقعا این منش جای تقدیر دارد
مجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
برخی مردم حافظه تاریخی کاملی ندارند. و اتفاقات را فراموش می کنند.

اما رسانه نباید فراموش کند، "وجه تمایز حضور پزشکیان اما با رؤسای جمهور دولت‌های قبل این بود که پزشکیان مراسم سال تحصیلی دانشگاه‌ها را با حضور خود دانشجویان آغاز کرد." این جمله از اساس اشتباه و دروغ است.

زیرا سال‌های قبل روسای جمهور سال تحصیلی را با سخنرانی و گفتگوی برنامه ریزی شده دانشجویان آغاز می کردند. نه با دعوا و سرو صدا به میکروفون برسند. و نصفه و نیمه صحبت کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
دانشگاه سه رکن دارد ، استاد ، دانشجو ، کارمند متاسفانه در مراسم دیروز صدای کارمندان دانشگاه ها هم شنیده نشد یعنی تشکیلات ریاست جمهوری و شخص رییس جمهور نگذاشتند تا نماینده کارکنان دانشگاهای کشور هم نظرا خود را در مراسم بگویند برخلاف زمان دوره قبل در زمان دولت مرحوم ریسی که نمایندکارمندان نظرات خود را بیان کردند .
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟