تابناک خراسان شمالی گزارش می دهد:

وام ازدواج؛ چالش پیش روی جوانان خراسان شمالی/ چه کسی مسئول کاهش نرخ ازدواج است؟

گروه استان‌ها-امروزه با وجود مشکلات عدیده اقتصادی و اجتماعی شاهد کاهش آمار ازدواج و به تبع آن افزایش سن ازدواج در میان جوانان کشور بویژه خراسان شمالی هستیم. کاهش ازدواج علاوه بر اینکه آسیب های اجتماعی زیادی در پی دارد، سبب کاهش جمعیت و بوجود آمدن مشکلات زیادی برای آینده کشور نیز می شود.
کد خبر: ۱۲۶۶۰۷۸
|
۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۰ 16 October 2024
|
868 بازدید

وام ازدواج؛ چالش پیش روی جوانان خراسان شمالی/ چه کسی مسئول کاهش نرخ ازدواج است؟

به گزارش خبرنگار تابناک از خراسان شمالی، امروزه با وجود مشکلات عدیده اقتصادی و اجتماعی شاهد کاهش آمار ازدواج و به تبع آن افزایش سن ازدواج در میان جوانان کشور بویژه خراسان شمالی هستیم.

کاهش ازدواج علاوه بر اینکه آسیب های اجتماعی زیادی در پی دارد، سبب کاهش جمعیت و بوجود آمدن مشکلات زیادی برای آینده کشور نیز می‌شود.

طبق آخرین آمارها ۶ هزار و ۸۶۵ واقعه ازدواج در سال گذشته در خراسان شمالی ثبت شد که این رقم نسبت به سال سال 1401، ۱۳.۶ درصد کاهش داشته است. همچنین در کشور نیز شمار ازدواج های ثبت شده در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ماقبل ۹.۵ درصد کاهش را نشان می دهد.

در ادامه باید گفت درست است که طبق آمارها میانگین سن ازدواج مردان و زنان در استان و در سال 1402 به ترتیب با رقم ۲۹.۵ و ۲۳.۸ سال نسبت به میانگین کشوری پایین تر است اما باید گفت همین رقم هم زنگ خطری برای مسئولین استان در راستای جوانی جمعیت می باشد.

نگاهی به آمارهای ازدواج در خراسان شمالی نشان می‌دهد که این استان نیز با مشکلات جدی در حوزه ازدواج مواجه است. اگرچه شرایط این منطقه نسبت به میانگین کشوری کمی بهتر است، اما کاهش آمار ازدواج و کمبود حمایت‌های لازم از سوی مسئولان، ضرورت اقدامات فوری و عملی را بیشتر نمایان می‌کند.

با وجود مشکلات مالی و هزینه های سرسام آور یکی از مهم‌ترین عوامل انگیزشی ازدواج در بین جوانان، وام ازدواج است که متاسفانه شاهد صف های طولانی این وام در بانک ها هستیم که خود موجب دلسردی جوانان شده است.

همچنین به این توضیحات باید به موضوع فرزندآوری نیز اشاره کرد که متاسفانه همین صف های دریافت تسهیلات برای وام های فرزندآوری نیز صدق می کند.

طبق آخرین آمار در حال حاضر ۴ هزار و ۲۷۲ متقاضی در صف دریافت وام ازدواج هستند که این تعداد با توجه به جمعیت استان رقمی بالا محسوب می شود.

بیش از 4000 زوج در انتظار دریافت تسهیلات/ صنایع بزرگ استان باید همکاری کنند

مهراب وحدت مسئول اعتبارات بانک ملی خراسان شمالی با اشاره به پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری به زوج‌های جوان تا پایان ۲۲ مهر ماه ۱۴۰۳ اظهار داشت: تا پایان ۲۲ مهرماه سال جاری ۳ هزار و ۹۷۷ فقره وام ازدواج با اعتبار ۱۳ هزار و ۲۴۳ میلیارد ریال توسط بانک‌های عضو کمیسیون هماهنگی بانک‌ها که شامل بانک‌های دولتی و خصولتی می‌شوند به متقاضیان پرداخت شده است.  

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۴ هزار و ۲۷۲ متقاضی در صف پرداخت وام ازدواج هستند خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۷۵۲ متقاضی در صف دریافت تسهیلات وام ازدواج در بانک ملی ۶۲۳ نفر، در بانک ملت ۴۷۴ نفر، در بانک رفاه کارگران، ۳۷۸ نفر در بانک مسکن، ۷۰۲ نفر بانک سپه، ۱۵۲ نفر در بانک کشاورزی، ۴۸۹ نفر در بانک تجارت، ۷۱۶ نفر در صادرات، ۶۷ نفر در بانک توسعه تعاون، ۱۰۷ نفر در بانک مهر ایران و ۲۴۷ نفر در پست بانک در صف انتظار دریافت وام ازدواج هستند.

مسئول اعتبارات بانک ملی خراسان شمالی در ادامه با اشاره به تسهیلات پرداختی در حوزه تسهیلات فرزندآوری در خراسان شمالی بیان داشت: در حال حاضر ۳ هزار و ۷۱۹ متقاضی در صف انتظار دریافت وام فرزندآوری در خراسان شمالی هستند.

مهراب در پایان با بیان اینکه صنایع خراسان شمالی حاضر نیستند منابع مالی خود را در حساب های بانکی استان به صورت پس‌انداز سپرده کنند اضافه کرد: از صنایع خراسان شمالی تقاضا می‌شود حساب بانکی خود را در خراسان شمالی به صورت پس‌انداز سپرده کنند تا ما بتوانیم در حوزه پرداخت تسهیلات پاسخگوی مردم باشیم.

ضرورت فرهنگ سازی در حوزه جوانی جمعیت/ بسته‌های تشویقی جوانی جمعیت باید جامع باشد

محمدرضا حسین‌نژاد استاندار خراسان شمالی گفت: بسته‌های تشویقی که از سوی دولت برای افزایش جمعیت و جوانی جمعیت در نظر گرفته شده باید هم جامع باشد و هم عدالت را در نظر بگیرد.

وی با اشاره به عملکرد بانک‌ها در خصوص پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری، افزودعلی‌رغم پرداخت وام به زوج‌های جوان و همچنین پرداخت وام فرزندآوری، اما متاسفانه در حال حاضر همان میزان که تسهیلات پرداخت شده به همان رقم افراد در صف انتظار دریافت وام فرزندآوری و ازدواج هستند.

حسین‌نژاد در ادامه با اشاره به اینکه 750 هکتار از زمین‌های خراسان شمالی با همت و مدیریت مدیر کل بنیاد مسکن استان به روستاها الحاق شد، افزود: در حال حاضر روند افزایش جمعیت در کشور و به تبع آن در خراسان شمالی نگران کننده است.

استاندار خراسان شمالی در پایان با اشاره به وظایف ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات در راستای فرهنگ‌سازی افزایش جمعیت در جامعه اضافه کرد: متاسفانه بار روانی دشمن در خصوص جمعیت کمتر زندگی بهتر بیشتر از بسته‌های تشویقی تاثیر گذاشته لذا در این زمینه باید فرهنگ‌سازی ویژه‌ای برای افزایش جمعیت در بین خانواده‌های استان صورت بگیرد.

وضعیت جمعیت در کشور و به تبع آن در خراسان شمالی وضعیت مناسبی نیست

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوری، اظهار داشت: متاسفانه وضعیت جمعیت در کشور و به تبع آن در خراسان شمالی وضعیت مناسبی نیست و ما را در آینده حتماً دچار مشکل خواهد کرد.

وی گفت: متاسفانه عده‌ای در کشور شعارهای غربی را برای مردم به گونه‌ای معنا کردند که زندگی بهتر در گرو داشتن فرزند کمتر است و به همین خاطر در حال حاضر دچار مشکل و برای آینده دچار تهدید هستیم.

امام جمعه بجنورد با بیان اینکه باید کار فرهنگی در راستای افزایش جمعیت و جوانی جمعیت در خراسان شمالی انجام شود، خاطرنشان کرد: با توجه به آمارهای ارائه شده در استان آنهایی که وضع مالی بهتری دارند، جمعیت کمتری دارند، لذا بحث فرهنگ از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

حال برای برون رفت از این شرایط، نیاز به اقدامات عملی و جدی از سوی دولت و مسئولان است. اگرچه مسیر ازدواج پستی و بلندی‌های بسیاری دارد، اما جوانان با امید و تلاش خود می‌دانند که می‌توانند از این مشکلات عبور کنند و به آرامش و خوشبختی دست یابند.

در این مسیر، وظیفه حاکمیت و مسئولان است که نیازهای جوانان را در مراحل پیش و پس از ازدواج تامین کنند. این شامل فراهم کردن برخی نیازهای اساسی و تسهیل امور مربوط به ازدواج است تا جوانان با آرامش بیشتری به سمت ازدواج گام بردارند.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
آخرین اخبار
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟